Achtergrond Passend Onderwijs en Zorgplicht 6 – 7 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Zorgplicht Wat moet er eerst gebeuren en wanneer?
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
informatiebijeenkomst
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
WELKOM.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Achtergrond Passend Onderwijs en Zorgplicht 6 – 7 oktober 2014 St. Ursula Heythuysen 12 april 2013

Over wie hebben we het op onze school?

Waar ging het ook al weer om? Voor alle leerlingen passend onderwijs Groei beperking van speciaal onderwijs Andere invulling van de rugzak Afscheid nemen van slagboomdiagnostiek Geen thuiszitters Vergroting van opvangmogelijkheden leerlingen in regulier onderwijs Kostenbeheersing

Cijfers in SWV VO Rivierenland (1 - 10 -2013) Totaal: SWV VO Rivierenland: 8.809 lln Riv. land Landelijk VSO 352 4,00% 3,60% Rugzak 3 en 4 111 1,26% 1,95% LWOO 1235 14,02% 10,61% PrO 258 2,93% 2,92% Totaal 1956 22,2% 19,08%

Cijfers in SWV Rivierenland (1 - 10 -2013) Totaal: SWV Betuws PO: 13.481 lln. Betuws Landelijk SO 270 2,00% 1,63% SBO 316 2,34% 2,52% Rugzak 81 0,605 0,96% Totaal 667 4,94% 5,11%

Passend onderwijs: de omslag Invoering van zorgplicht Afscheid van de slagboom Versterken van samenwerking tussen scholen, besturen en instellingen Afscheid van denken in beperkingen en labels Denken in kansen, onderwijsbehoefte en ondersteuningsbehoefte

Ouders en Passend Onderwijs Zorgplicht De invoering van passend onderwijs betekent dat wanneer ouders hun kind dat extra ondersteuning behoeft op een bepaalde school aanmelden, deze school de taak heeft dit kind een zo goed mogelijke plek in het onderwijs te bieden. Als de school zelf geen passend onderwijs kan bieden, heeft de school de verantwoordelijkheid om een zo goed mogelijke plek op een andere school aan te bieden. Ouders hoeven op deze manier niet zelf alle scholen af om een plek voor hun kind te vinden.

Kracht door verbinding

Aanmelding en toelating 1 1. Ouders melden hun kind (schriftelijk) aan bij de school van hun voorkeur. Ouders geven aan als hun kind extra ondersteuning nodig heeft. 2. De school onderzoekt of zij de leerling kan toelaten. Zij onderzoekt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Let wel: Inrichtingsbesluit VO (toelaten, schorsen en verwijderden van leerlingen) blijft van kracht. 3. Als de school de leerling geen passend onderwijs kan bieden, moet de school in overleg met de ouders een andere school vinden die de leerling kan toelaten.

Aanmelding en toelating 2 4. De school heeft 6 weken om een passend onderwijsaanbod te doen. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. 5. Als er na 10 weken nog geen beslissing is genomen over de toelating, heeft de leerling recht op een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding, in afwachting van besluitvorming. 6. Het samenwerkingsverband beslist over de toelaatbaarheid tot het (v)so en wint daarover advies bij deskundigen in. 7. Als ouders het niet eens zijn met het aanbod, kunnen zij naar de (tijdelijke) geschillencommissie passend onderwijs stappen. (www.geschillenpassendonderwijs.nl)

Schoolondersteuningsprofiel Basisondersteuning Preventieve en licht curatieve interventies Ondersteuningsstructuur Kwaliteit van het onderwijs Planmatig werken Extra ondersteuning op schoolniveau Met middelen vanuit SWV Inzet van een Ontwikkelingsperspectief

Zorgplicht niet van toepassing Leerlingen cluster 1 en 2 Veiligheid van andere leerlingen en personeel ernstig in gevaar Schoolloopbaan andere leerlingen ernstig in gevaar door onevenredig veel tijd en aandacht De school “vol “ is De levensbeschouwing van de ouders en die van de school

Ouders en zorgplicht Scholen verantwoordelijk plaatsing Ouders niet van kastje naar muur…. Positieverbetering ouders (zorgplicht, geen thuiszitters e.d.) Ouders verplicht alle info te verstrekken Goede afspraken tussen scholen Positie individuele belangen ouders Bemiddeling, mediatie en geschillen

Constant aandachtspunt Vertrouwensband school - ouders Vroegsignalering van problematiek en info Delen van zorg met ouders Oplossingsgericht communiceren: (hoop, samenwerken en creativiteit) Vermijd conflicten in belang kind Laat de leraar niet alleen staan! Zacht op de relatie – hard op de inhoud

Rol Toelaatbaarheidscommissie Wettelijk vastgesteld in Passend onderwijs Toelaatbaarheidsverklaring voor (V)SO Advisering over continuïteit schoolloopbaan

Werkopdracht Stroomschema’s passend onderwijs bekijken / doorlopen Toepassen op de volgende drie casussen Wat gebeurt er allemaal? Vooral: welke stappen moet je zetten!! En wat zijn de kernargumenten voor het afwijzings- of aanmeldingsmotief

Casus 1 Mark wordt aangemeld op uw school voor leerjaar 1 met een advies VMBO k Gegevens uit lvs komen redelijk overeen met dit advies Mark heeft gediagnostiseerd adhd gebruikt medicijnen, maar zeer wisselend Bij slecht gebruik is hij echt heel lastig en kan heel moeilijk omgaan met gezag Mark wordt begeleid door een coach van de ggz Gebroken gezin, waarbij vader niet in beeld is EN NU DE ZORGPLICHT????

Casus 2 Karin is 14 jaar; heeft tot nu op een cluster 2 school gezeten. Ze zou op de cluster 2 geplaatst worden in havo 2. Gezin verhuist naar deze regio en ouders willen kind plaatsen op jouw school. Karin is ernstig gehoorgestoord, beschikt over een gemiddelde intelligentie. Heeft tot nu toe altijd in het so en vso op school gezeten Nadrukkelijke wens ouders haar nu op regulier onderwijs te plaatsen. EN NU DE ZORGPLICHT!!!

Casus 3 Paul stond ingeschreven op jullie school (vmbo kader ljr. 3) In verband met ernstige bedreiging, afpersing en mishandeling van een medeleerling heeft hij 4 maanden in detentie gezeten. Hij is uitgeschreven op jullie school. De detentie is voorbij en slachtofferhulp en de vader nemen contact op met jullie school voor plaatsing in leerjaar 4. EN NU DE ZORGPLICHT!!!!!

Wat hebben we geleerd? Hoe concreet omgaan met zorgplicht? Wat betekent dit voor je school? Aanmeldingen door ouders geschiedt schriftelijk. Bij aanmelding door ouders reageren met een brief als reactie, waarin termijn van 6 weken wordt vermeld (verlenging max. 4 weken), wat gaat er gebeuren en de plicht van ouders alle informatie te verstrekken. Indien er sprake is van ondersteuningsvraag start onderzoek of school de vraag aan kan (basisondersteuning en evt. extra ondersteuning). Tijdens fase van onderzoek contact onderhouden met ouders.

Wat hebben we geleerd? Hoe concreet omgaan met zorgplicht? 2 Brief aan ouders bij aanname; Twee versies van deze brief. Versie 1: leerling wordt zonder meer geplaatst. Versie 2: leerling wordt geplaatst maar leerling ontvangt extra ondersteuning. Noodzaak opp 6 weken naar aanvang schooljaar Brief aan ouder bij afwijzing: Wat is onderzocht? Resultaat van onderzoek? Wat zijn de conclusies? Advies over vervolg schoolloopbaan (andere school vo of vso) Onderbouwing in de brief: -veiligheid? -schoolloopbaan andere leerlingen in gevaar? -onevenredig grote ondersteuningsvraag? Kwaliteit van communicatie met ouders!!