Patient Reported Outcome Measures

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BIM vraagt om integraal samenwerken
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Kennispoort Verloskunde 2009
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Anders omgaan met bewoners
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Kwaliteit is ook kwantiteit
De CQ-index in vogelvlucht
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Presentatie Artikel Traditionele Chinese Geneeskunde
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Inventarisatie 2de/3de lijn T. b. v
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Gebruikersgerichte digitale zorg Wat willen gebruikers zelf?
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Handvaten voor een eerste gesprek
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Jeugdjournaal kijken van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Hernia cicatricalis Watchful waiting, is it safe?
FADO 2011 Stigmatisering van Verslaafden ‘In de driehoek’, Utrecht, 17/11/2011 Masha Spits & Suzan Oudejans Mark Bench VOF.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Een onderzoeksvoorstel naar het effect van supervisie tijdens looptraining bij claudicatio intermittens Daria Jaenicke & Rachel Verbeek Presentatie BO.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Eva Spijker, Jan Duijff, Grant Christey
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
De patiënt als regisseur van de zorg
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Transcript van de presentatie:

Patient Reported Outcome Measures Diana Delnoij 31 oktober 2014

Visie Kwaliteitsinstituut op kwaliteitsmeting Focus op voor de patiënt relevante ervaringen en uitkomsten Primair procedureel van aard Rol Kwaliteitsinstituut bij kwaliteitsmeting

Organisatie Zorginstituut Nederland Introductie Zorginstituut Nederland 8 april 2017 Organisatie Zorginstituut Nederland Zorginstituut Nederland is jong, maar ervaren. Officieel bestaan we pas sinds 1 april 2014. Maar we zijn voortgekomen uit het College voor zorgverzekeringen (CVZ) en zijn voorganger de Ziekenfondsraad. Deze twee organisaties hebben vanaf 1949 tot 2014 gewaakt over de publieke ziektekostenverzekering. We kunnen dus verder bouwen op 65 jaar ervaring. Zorginstituut Nederland is een zelfstandig bestuursorgaan met een eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard moeten we - zoals iedere organisatie - verantwoording afleggen. Dat doen we aan het ministerie van VWS. Zorginstituut Nederland heeft een Raad van Bestuur; deze bestaat uit drie door de minister van VWS benoemde leden. Met de inwerkingtreding van de Wijziging Wet cliëntenrechten zorg op 1 april 2014 zijn we een nieuwe fase van ons bestaan ingegaan. Deze wet formaliseert twee nieuwe taken die sinds 2012 bij het CVZ waren ondergebracht. - het stimuleren van de permanente verbetering van kwaliteit van zorg; dit doet het Kwaliteitsinstituut; en het bevorderen van de vernieuwing en verbetering van beroepen en opleidingen in de zorg; dit gebeurt in het programma Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen. Deze twee taken gaat Zorginstituut Nederland verder uitbreiden Daarnaast blijft Zorginstituut Nederland de 'oude' taken van het CVZ uitvoeren. Dat zijn: de advisering over het basispakket van verzekerde zorg; dit gebeurt in het programma Pakket; de uitvoering van de burgerregelingen in het kader van de Zorgverzekeringswet (voor bijvoorbeeld wanbetalers en onverzekerden) en van de risicoverevening; deze taken vinden plaats in de vier afdelingen van de sector Verzekering. Met de uitvoering van deze wettelijke taken levert Zorginstituut Nederland een belangrijk aandeel in het op peil houden van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg. Naast de al genoemde programma’s en afdelingen van de twee sectoren heeft Zorginstituut Nederland nog vijf ondersteunende afdelingen. Onze organisatie is zo ingericht dat onze brede kennis over de gezondheidszorg optimaal is gebundeld. Bij Zorginstituut Nederland werken ongeveer 400 medewerkers. [muisklik]

Meetinstrumenten Nodig voor het beantwoorden van de vraag ‘Waar vind ik goede zorg?’ Gegeven dat ik weet: Wat ik mankeer, Welke behandeling daarvoor mogelijk is, Waar vind ik dan een zorgaanbieder die: Deze behandeling op de beste manier kan uitvoeren, Met het beste resultaat.

Inbreng patiënten is nodig bij: Bepalen welke uitkomsten relevant zijn om te meten: Complicaties Klachten, symptomen Lichamelijk functioneren Cosmetisch resultaat Overleven Kwaliteit van leven Maatschappelijke participatie …

Inbreng patiënten is nodig bij: Bepalen welke uitkomsten relevant zijn om te meten; Bepalen op welke manier die uitkomsten gemeten kunnen worden; Indien PROM: Operationalisatie / item development; Indien PROM: Testen begrijpelijkheid van vragen; Presentatie en rapportage van resultaten voor patiënten

Onderzoek patiëntgerichtheid PROMs (n= 196 PROMs) Bron: Bianca Wiering, Diana Delnoij, Dolf de Boer. Onderzoek patiëntgerichtheid PROMs. Tranzo: Universiteit van Tilburg

Voorlopige conclusie Professionals en onderzoekers bepalen graag zelf wat ze willen weten; Maar vinden het wel belangrijk om een goede vragenlijst te maken.

Onderzoek patiëntgerichtheid PROMs (n= 196 PROMs) Bron: Bianca Wiering, Diana Delnoij, Dolf de Boer. Onderzoek patiëntgerichtheid PROMs. Tranzo: Universiteit van Tilburg

PROMs handreiking

Vergelijken vraagt om standaardisatie van: Vragenlijsten Steekproeftrekking (omvang, in- en exclusie) Dataverzameling Methode Timing Analyse (case mix correctie)

Hoe?

Wat brengt ons verder? Minder onderhandelen, meer onderzoeken Minder meten, maar beter meten Minder het wiel uitvinden, meer over de grens kijken

Bedankt voor uw aandacht Volg ons op: www.zorginstituutnederland.nl/kwaliteit LinkedIn http://www.bit.ly/kwaliteitsinstituut Twitter http://www.twitter.com/KwaliteitsInst http://www.twitter.com/zinkwaliteit Youtube http://www.youtube.com/user/Kwaliteitsinstituut