Handelingsgericht werken SWV VO 31.02

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Van doelen naar reflectie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Handelingsgericht Werken
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Anders kijken, anders doen
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Handelingsgericht werken
Gepersonaliseerd leren
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Doubleren.
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken SWV VO 31.02 Magda van der Wulp en Alyce Zandbergen Spring, scholen in de praktijk

Vandaag Ochtend: Wat is HGW? Visie, uitgangspunten en cyclus van planmatig handelen Middag: Wat vraagt de implementatie en welke taak/ rol heb je/ wil je daarbij? Praktijkopdracht: keuzemenu Interactief, van elkaar leren, werkvormen

Informatie ophalen Wie ben je? Waarom werk je op jouw school? Wat betekent HGW voor jou? Wat heeft het gesprek met het MT je opgeleverd?

Visies op zorg/ begeleiding/ ondersteuning Remediëren, curatief Zorg Medisch model-denken Hulpverlening Differentiatie mogelijk Preventief en curatief En, en, en, Op maat Systeemgericht Leerlinggericht onderwijs Preventief Afstemming

Zorg- of ondersteuningsteam Niveau 2 Basisplus, extra ondersteuning verwijzing Niveau 4 ZAT Externe partners Niveau 3 Zorg- of ondersteuningsteam Niveau 2 Basisplus, extra ondersteuning Niveau 1 Alledaagse praktijk, sterke basis

‘Wie wil zorgen dat leerlingen niet uit de boot vallen, moet zich afvragen uit welke boot ze dan vallen en of de kwaliteit van die boot er misschien iets mee te maken heeft’

Passend onderwijs: goed onderwijs voor alle leerlingen Passend onderwijs: goed onderwijs voor alle leerlingen. Geen leerlingen buiten de boot of tussen wal en schip

Hoe meer je kunt omgaan met overeenkomsten en verschillen, hoe sterker de boot Te veel aandacht voor diversiteit = ineffectief (Hattie, 2013) Essential for some = benificial for all (Hargreaves, 2014)

Neem een leerling in gedachten en noteer ……

Zeven uitgangspunten Doelgericht werken en evalueren Het gaat om afstemming en wisselwerking Onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal Mentoren en docenten maken het verschil Positieve aspecten zijn van groot belang 6. Betrokkenen werken constructief samen De werkwijze is systematisch en transparant Gebaseerd op onderzoek en praktijkervaringen

Centraal bij HGW Het gaat niet (alleen) om de vraag: ‘Wat heeft deze leerling?’ Maar vooral om de vraag: ‘Wat heeft deze leerling nodig?’ (onderwijsbehoeften) ‘Wat gaan we nu doen?’ (op handelen gericht)

Nieuwe leerling: Joost ADHD: hyperactief, beweeglijk, impulsief Moeite met concentratie en ZW Kenmerken van ODD Gaat vaak discussie aan Betrokken bij ruzies in de pauze; boos Ouders zijn druk, komen weinig op spreekavonden

Nieuwe leerling: Joris Behoefte aan autonomie Mentor nodig die samen met hem duidelijke gedragsregels maakt Consequente benadering en begrenzing nodig Korte opdrachten nodig en beweging tussendoor Contact met ‘pleinwacht’ nodig in de pauze Ouders hebben herinnering nodig

Wat biedt aanknopingspunten voor aanpak? Centraal bij HGW Niet alleen focus op leerlingkenmerken maar kijken in samenhang: Het gaat om deze leerling, in deze klas, met deze mentor en deze docenten, in deze school, met deze vrienden, en deze ouders Wat biedt aanknopingspunten voor aanpak?

Centraal bij HGW Veel aandacht voor de rol van de docent: mentoren en docenten maken het verschil! Wat heeft deze leraar nodig om gewenste aanpak te kunnen bieden in haar/zijn klas? Van onderwijsbehoeften leerlingen naar ondersteuningsbehoeften docenten

Reflectievragen In hoeverre denk je vanuit ‘wat de leerling nodig heeft’ in plaats van uit ‘wat de leerling heeft’? In hoeverre heb je je eigen rol/ aanpak onder de loep genomen? Is je aanpak t.a.v. de leerling gericht op alleen de leerling of gericht op interactie tussen leerling/ leraren? Kijk je vooral naar problemen of ben je op zoek naar positieve aspecten? In hoeverre betrek je ouders, leerling bij de aanpak? In hoeverre ben je gericht op het formuleren van haalbare doelen door de school, ouders en de leerling?

Uitgangspunten: In gemixte groepen van 6 personen, één uitgangspunt bespreken Wat betekent dit uitgangspunt precies? Wat is de kern? Wat zie je terug in je school? Wat betekent het voor jouw handelen?   Nieuwe groepen maken met in iedere groep een vertegenwoordiger van één uitgangspunt.

Aandachtspunten Wens om te verbreden in de school Structuur én cultuur! Vraagt om loslaten van ‘denken in problemen’ Stilstaan bij ‘kracht’ Oók ondersteuningsbehoeften van docenten Formuleren van doelen Betrokkenheid en eigenaarschap

Reflectie: Bespreek met elkaar de stand van zaken t.a.v. handelingsgericht werken in de school. Gebruik hiervoor het reflectieschema.

Wandelopdracht Welke rol zie je voor jezelf bij de (verdere) ontwikkeling van HGW in school? Wat zijn kwaliteiten die je in kunt zetten? Waar zie je tegenop? In tweetallen, 2 x 10 minuten

Golden Circle (Sinek, 2012) WHAT HOW WHY

De ‘waaromvraag’ is belangrijk én moeilijk te beantwoorden WHAT HOW WHY Het verschil tussen succes en falen zit in het weten waar je naartoe wilt Organisaties die starten met WHY zijn meest succesvol: waarom doe je de dingen en wat wil je bereiken? De ‘waaromvraag’ is belangrijk én moeilijk te beantwoorden

WHY Wat is het nut en de noodzaak van handelingsgericht werken voor jou en jouw school?

Succesindicatoren Visie en draagvlak Kennis en vaardigheden Lerende cultuur Heldere doelen Goede basis

HOW Bekijk de checklist met succesindicatoren Maak een eerste inschatting Hoe kun je deze lijst inzetten in je school?

WHAT Rol van mentor in gesprek met lln Klassenoverzicht en - plan Klasbespreking Gesprekken met ouders Leerlingbespreking

Praktijkopdracht Keuze maken die aansluit bij behoeften. Nadruk op uitproberen en onderzoeken. Meelopen met een klas, bij verschillende docenten; interview met enkele leerlingen. In gesprek met je team Observatie tijdens de leerling- of klasbespreking Eén van de opdrachten m.b.t. uitgangspunten HGW Wissel uit met de mensen van je school wat je wilt gaan doen? Wat past?