Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per 1-8-2014 beëindigd. De overheid heeft een fasering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Cluster 1 en 2 Cluster 1Visuele beperking Cluster 2Auditieve en communicatieve beperkingen Buiten wet Passend Onderwijs: • Geen partner samenwerkingsverband.
Kansen door samenwerking
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
Trends en ontwikkelingen OPDC nieuwe stijl Lunteren, 3 oktober 2014.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
1e transitiejaar Passend Onderwijs.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
COT SWV VO februari 2015.
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
De educatieve SPEELplaats
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
De 24 uur van Boekelo Innovatie? Hou het simpel! Ambelt Kiest Koers.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Dick Pardon.
Zorgteam Sint-Joriscollege
AB wat kan je er mee?.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Dick Pardon.
Transcript van de presentatie:

Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per beëindigd. De overheid heeft een fasering voorgeschreven die het volgende (op hoofdlijnen) inhoudt: Schooljaar 2014 – 2015 het AB-deel van de voormalige LGF-middelen gaat naar de schoolbesturen cluster 3 en 4 het schooldeel van de voormalige LGF-middelen gaat naar het SWV ‘verplichte winkelnering’ op grond van een uurtarief vastgesteld door het SWV in samenspraak met de besturen van de AB-diensten. scholen hebben op grond van het uurtarief van het SWV een overzicht ontvangen van bedragen/uren per school Schooljaar het AB-deel van de voormalige LGF-middelen gaat naar SWV i.p.v. de schoolbesturen cluster 3 en 4 zie boven. Na 2016 De voormalige LGF-middelen zijn door het SWV op grond van eigen beleid te besteden.

Beleid SWV Rivierenland De doelstelling is het realiseren van een dekkende netwerk van expertise in de scholen. Nu de AB niet meer ‘leerlingebonden’ is kan er (meer) vraaggestuurd worden gewerkt. Het clusterbestuur is werkgever, de school, middels bijvoorbeeld de zorgcoördinator, waar de AB-er is gestationeerd fungeert als ‘opdrachtgever. Clustering van AB (evt. ook samenwerking cluster 3 en 4) vanuit de idee: “liever één AB-er veel in de school, dan veel AB-ers weinig in de school”. We sluiten een inkooprelatie af met de besturen van de AB-diensten: samenwerkingscontract die voldoet aan de wettelijke verplichtingen van 2 jaar diensten afnemen. Voornemens is om 1 jaar te verlengen, mits aan kwaliteiten eisen wordt voldaan (tripartite-akkoord). Volume (aantal uren) wordt vanuit het SWV aangegeven, de personele inzet c.q. de kwaliteitseisen worden opgesteld vanuit de scholen in samenspraak met de AB-diensten.

Werkwijze inzet AB Leerlinggebonden activiteiten Gericht op de klas/groep Gericht op de leerkrachten Gericht op het onderwijsondersteuningsysteem

Leerlinggebonden activiteiten

Gericht op de klas/groep Voorbeeld: de ‘lastige’ klas, opstellen en (mede) uitvoeren van groepsplannen, trainingen in sociale vaardigheden, rots & water, pestgedrag neutraliseren, groepsvoorlichting n.a.v. de beperking van en klasgenoot etc. etc.

Gericht op de leerkrachten Voorbeeld: begeleiden en coachen van (groepen) docenten, intervisie, lesobservaties, co-teaching, begeleiding / meedoen in oudergesprekken. Voorbeeld: begeleiden en coachen van (groepen) docenten, intervisie, lesobservaties, co-teaching, begeleiding / meedoen in oudergesprekken.

Gericht op het onderwijsondersteuningsysteem Voorbeeld: deelname Zorgadviesteam, deelname managementoverleg, beleidsadvisering, adviseren in de toelatingsprocedure, namens de school samenwerken met Rebound.

Voorstellen AB-ers en Zorgcoordinatoren en goodpractice in de scholen…