PvA MO en de strijd tegen dakloosheid Prof. dr. Koen Hermans Projectleider Armoede en Welzijn LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Besluitvorming in OCMW
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Ledenbijeenkomst stelselwijzigingen zorg Stand van zaken Lente akkoord – begroting 2013 Bestuurlijk akkoord ggz Hervormingsplannen zorg “Ieder.
Veranderingen in de zorg
Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang “Van vangnet naar springplank”
Thema: verzorgingsstaat
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Economische systemen en verzorgingsstaten
Coalitie Gezond Geweten 14 oktober 2013
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
De strijd tegen dak- en thuisloosheid
Kosten en baten van Maatschappelijke opvang Driebergen 6 september 2011 Presentatie bevindingen onderzoek Cebeon / Regioplan Dag van de Maatschappelijke.
Beleid bestrijden dakloosheid startconferentie Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting Mieke Pollmann Ministerie van VWS 4.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Zorg nieuwe stijl.
OGGZ (ongevraagde geestelijke gezondheidszorg)
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Gemeenten en OGGZ schieten op een bewegend doel?! Prof. dr. J. Wolf UMC St. Radboud Nijmegen Trimbos-instituut Utrecht.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Administrateur-generaal
Project oriëntatie op het beroep
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
 Reflecties vanuit Europees perspectief Studienamiddag « naar een versterkt recht op wonen » - 11 maart Bijdrage FEANTSA.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
REFLECTIES OP HET ADVIES DAK- EN THUISLOOSHEID IN VLAANDEREN.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Dienst huurbegeleiding
Integraal sociaal werk
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Housing First Benadering
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Housing First in RSL.
Skaeve huse “Iedereen onderdak”.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Wonen en armoede Enkele reflecties
Transcript van de presentatie:

PvA MO en de strijd tegen dakloosheid Prof. dr. Koen Hermans Projectleider Armoede en Welzijn LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk

Hoofdlijnen van presentatie  Enige jaloezie vanuit Vlaanderen/België  Sterktes van het PvA: uitvoerig besproken in rapport, maar toch enkele punten oplichten  Maar ook 3 aandachtspunten/punten van kritiek: –Over wie hebben we het ? De wereld is veranderd de afgelopen 10 jaar –Beperkingen van een zorgbenadering –Rol van institutionele context: de participatiesamenleving in de praktijk

Successen van Nederlands PvA  Dakloosheid op de beleidsagenda  Ketensamenwerking tussen alle actoren –Door het openbreken van GGZ en verslavingszorg –Door ontwikkeling van gemeenschappelijke trajecten  Eén toegangspoort op het lokale niveau, met lokale overheid als regisseur

 Prioritisering door uitgesproken focus op –Personen met psychiatrische en/of verslavingsproblematiek (link met overlast, en sense of urgency) –Preventie van uithuiszetting –Instellingsverlaters  Groter accent op huisvesting in 2de fase –Innovatieve woonzorgvormen (housing first) –Samenwerking met woningcorporaties  Impact op centrumsteden  landelijke aanpak Successen (2) 4

Maar, hoe concipiëren we dakloosheid ?  Definitie van het sociaal probleem bepaalt interventie : –Focus lag op daklozen als overlast-veroorzakende buitenslapers en gebruikers van opvang die geen gepaste zorg krijgen of niet willen krijgen –Dakloosheid als uitsluiting op de huisvestingsmarkt blijft buiten beeld? –Visie vanuit Nederland op ETHOS: ‘housing exclusion’ ?  PvA= lange periode wat op zich goed is maar –Profiel van dakloze veranderde Rol van de economische crisis Migratie en dakloosheid

PvA = zorgbenadering domineert  Rode draad : zorg primeert (te veel) op huisvesting  De zorg schiet tekort en dus moeten we de zorg beter organiseren  Gevolg van focus op overlast en psychiatrische problematiek en verslaving  Stabiele mix: ja, maar in opvang ? Is dit geen contradictie in terminis?  2 de fase: wel sterkere focus op –doorstroom en uitstroom –Afspraken met woningcorporaties

Innovatie in aanpak dakloosheid in afgelopen 10 jaar  Residentiële opvang (in groep) leidt onvoldoende tot doorstroom en uitstroom  ‘Housing-led’ benadering als nieuw paradigma –Sinds Europese Consensus Conference on homelessness (Brussel, 2010) –Ontkoppeling tussen wonen en begeleiding –Uitgesproken kritiek op woonladder-denken –Eerst huisvesting, dan zorg –Vermijden van een te zware zorg

Bredere institutionele context  PvA koppelt dakloosheid los van ruimere maatschappelijke context en dus ook van het functioneren van de Nederlandse verzorgingsstaat  Dakloosheid is OOK meest extreme vorm van armoede  Omslag van VS naar participatiesamenleving  Onder die omslag bevindt zich een verschuiving van publieke naar persoonlijke verantwoordelijkheid (WRR, 2013): –Via systeem van allerlei prikkels en incentives –Werkprikkels in de bijstand – beperking toegang jeugd tot bijstand –Verhogen persoonlijke bijdrage in de zorg  Impact van heroriëntering op de meest kwetsbare groepen?

‘Nieuwe daklozen’ passen niet in zorgbenadering  Effect van economische crisis in combinatie met verzwakking van VS Debat over ‘nieuwe armoede’  Vangnetfunctie van de verzorgingsstaat verminderd?  Preventie van dakloosheid OOK via versterken van vangnetfunctie van de verzorgingsstaat of via armoedebestrijding

Bredere institutionele context  Nood aan brede benadering van preventie  Preventieve werking van verzorgingsstaat –Betaalbaarheid van huisvesting –Toegankelijkheid van huisvestingmarkt –Beschikbaarheid van (aangepaste) woonvormen –Recht op sociale zekerheid  Volstaat landelijk beleid?

Rechten en plichten van kwetsbare burgers  Verhouding tussen –Recht op maatschappelijke ondersteuning (WMO-wet) –Plicht om te participeren (Participatiewet)  Decentralisatie en grondrechten (Putters, SCP)

Dus  In globo positieve resultaten voor primaire doelgroep  Maar: dakloosheid kan niet los gezien worden van het functioneren van de verzorgingsstaat  Effectief beleid speelt op beide in: –En curatief op kwetsbare groepen –En preventief om het afdalen op de maatschappelijke ladder te voorkomen

En de toekomst ?  Nood aan fundamenteel debat over toekomst: –Over positionering van opvangvoorzieningen –Over keuze van ‘housing-led’ ipv zorgbenadering –Over effecten van participatiewet en over recht op ondersteuning via WMO –Over woonbeleid