Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

(On-)gewenste intimiteiten
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
In samenwerking met 13 maart 2014.
Veiligheid van verloskundigen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Omgaan met asociaal gedrag en agressie
Omgang met weerstand en agressie op het werk
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Infotheater Omgaan met agressie.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Agressie in de openbare sector Studiedag 17 mei 2013.
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
ISW Limits Innovating Work Open Fora Geweld in de Vrije Tijd en op School 13 oktober 2006 “Beleidsplan ter preventie en bestrijding van geweld,
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Een haperend geheugen.
WORK-RELATED VIOLENCE, BULLYING AND SEXUAL HARASSMENT.
Opvoedingsondersteuning
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Collega’s voor Collega’s
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
BOT Bedrijfs Opvang Team
Psychische klachten en werk
Samen tegen agressie ! Jeanne van Grunsven adviseur 27 maart 2014.
ARB(eids)O(mstandigheden
Geweld door derden Sofie Mertens – ISW Limits
Dienst Maatschappelijke Zorg (DMZ) Slachtofferbejegening – jeugd
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Participatie in de praktijk
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Gedragsveranderingen bij dementie
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Agressie Intern en Extern
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Agressie en geweld Voorlichting
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
POGGL Themadag 11 november 2014
Ouder(en)mishandeling
Agressie Les 2.
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’ 16 oktober 2014 Luc Bracke Preventieadviseur Psyschosociaal Welzijn KBC

Definitie Geweld op het werk is elke feitelijkheid waarbij een werknemer of een andere persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen bij de uitvoering van het werk.

Cijfers (1) De meldingen OGGW* kunnen onderverdeeld worden in: 60% pesten 30% agressie/geweld 10% ongewenst seksueel gedrag * Gemiddeld over de voorbije 10 jaar

Cijfers (2) Uit een bevraging van 1/3 van de kantoren blijkt dat 63% van de bevraagde medewerkers reeds slachtoffer is geweest van geweld door klanten en waarvan 10% fysiek geweld, 78% verbaal geweld en 10% verbaal en fysiek geweld samen is. 2% was niet ‘benoemd’

Soorten bedreigen verbale agressie fysieke agressie psychische agressie

Een greep uit de praktijk (1) een vuist maken beschadigen of vernietigen van materiaal werpen van voorwerpen roepen, tieren, brullen, … grove, beledigende, seksistische of racistische taal

Een greep uit de praktijk (2) chantage uiten van doodsbedreigingen rechtstreekse bedreigingen: ‘ik weet je wonen’ ‘ik weet waar je kinderen school lopen’ ‘wanneer je buiten komt, kijk je best steeds over je schouder’

Een greep uit de praktijk (3) voorwaardelijke bedreigingen: ‘als je mijn huis verkoopt, stap ik naar de pers’ ‘als je zo verder doet, dan kost dit je job’ slaan, duwen, stampen bedreigen met mes, revolver, honkbalknuppel, … overval

Een greep uit de praktijk (4) dreigen met zelfmoord partner, kinderen bedreigen …

Agressiebeheersing: DVD (1)

Agressiebeheersing: DVD (2)

Agressiebeheersing: Leidraad ‘omgaan met verbale agressie’ Frustratie-agressie Definitie frustratie-agressie Typische kenmerken van frustratie-agressie Instrumentele agressie Definitie instrumentele agressie Typische kenmerken van instrumentele agressie Reageren op agressie Spiegelgedrag Geen fysiek contact Geen gezichtsverlies doen lijden Hoe reageren op frustratie-agressie? Hoe reageren op instrumentele agressie?

Opleiding ‘Agressiebeheersing’: Doelstellingen omgaan met veel mondiger geworden cliënteel en de invloed ervan op eigen emotionele toestand; technieken toepassen om lastig gedrag om te buigen; stress verlagende technieken gebruiken; op basis van lichaamstaal vooraf, moeilijk of agressief gedrag in schatten en vermijden; controle houden op het moment dat een cliënt de grenzen van toelaatbaar gedrag overschrijdt.

Opleiding ‘Agressiebeheersing’: Inhoud - Wat is agressie (niet)? ° verschil tussen emoties en assertiviteit; ° oorzaken van toenemende agressie; ° situering van geweld op de werkplek. - Vormen van agressie: ° frustratie-agressie. ° instrumentele agressie. ° emotionele en pathologische agressie. - Oorzaken en escalerende elementen van agressie: ° hoe ontstaat agressie. ° hoe zie je agressie aankomen; ° het belang van lichaamstaal; ° hoe kunnen bepaalde zaken escaleren. - Omgaan met agressie: ° basisregels bij omgaan met agressie; ° reageren op frustratie; ° reageren op intimidatie; ° laatste redmiddel voor fysiek verweer. - Specifieke aandachtspunten: ° aanpak van telefoonagressie; ° opvang van collega’s na incident. - Rollenspelen (met professionele acteur): ° herkenbare scenario’s; ° nabespreking met link naar theoretisch model.

Opvang slachtoffers van geweld: Zorgteam Slachtofferhulp (1) Begeleiding van het personeel overval, inbraak, gijzeling, tigerkidnapping. Gebeurtenissen waarbij medewerkers sterk emotioneel betrokken (kunnen) zijn : bedreiging, verbaal geweld ernstige brand, agressie op de openbare weg, ...

Opvang slachtoffers van geweld: Zorgteam Slachtofferhulp (2) Doelstelling: bevorderen van een gezond verwerkingsproces; voorkomen van stoornissen; detectie van psychische klachten; opsporing van behoefte aan doorverwijzing naar gespecialiseerde hulpverlening.