Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ontwerpprojecten In de praktijk
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leren van lerarenopleiders
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Aan de slag met competenties beoordelen
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Proeve van Bekwaamheid
Portfolio
Workshop “Beoordelen”
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie HSN-conferentie
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Gespreksvaardig-heden
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Hoe leren professionals?
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q. kools@fontys Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.kools@fontys.nl) lector ‘professionalisering van leraren en lerarenopleiders’ ‘Fontys Lerarenopleiding Tilburg

Beoordeling... Beoordeling suggereert dat je een beeld hebt van de ideale situatie .. en dat je kunt meten/vaststellen of/in hoeverre die ideale situatie bereikt is

Wat is de ideale situatie? Oftewel: wat is ‘goed’ praktijkonderzoek? Antwoord afhankelijk van aan wie je het vraagt... veel diversiteit in meningen binnen HBO bij opleiders en lectoren

Twee dimensies volgens Daan Andriessen (2014) ‘Praktijkgerichtheid’ : Uitkomsten waarmee praktijk of praktijkbeoefenaar verder kan ‘Methodisch grondig’: Resultaten valide? Zorgvuldig, transparante verslaglegging

Praktische relevantie Methodisch grondig Betrouwbaar Valide Zorgvuldig Transparante verslaglegging Weten Generaliseren Nieuwe kennis Nuttig Aansluiten bij vragen Nieuwe inzichten Verbeteren Contextualiseren Bruikbare kennis

Wat is goed onderzoek? Afhankelijk van de functie die het doen van onderzoek heeft voor de student als beroepsbeoefenaar

Typering van HBO-beroepshandelingen advies ontwerp eindproduct handeling onderzoek Mogelijke oplossing of plan Verbeelding van eindproduct Fysieke of digitale uitwerking van ontwerp Professioneel gedrag naar client/publiek Antwoorden en conclusies Vrije tijds management mileukunde Bouwkunde logistiek Web-design podoloog Leraar Verpleegkundige logopedie Laborant analist Uit: beoordelen is mensenwerk

Gegeven de functie, Welke methodische grondigheid verwachten we? Welke praktische bruikbaarheid verwachten we?

Opdracht 1: waar in het assenstelsel zit het ‘goede’ onderzoek voor jouw opleiding?

Opdracht 2: beargumenteer je keuze Criteria voor methodische grondigheid Criteria voor praktische bruikbaarheid Eerst individueel Daarna uitwisselen in groepje 3-4

Van goed onderzoek naar een beoordeling van de student - Wat beoordeel je? welke leerdoelen? Het onderzoeksproces, de methodische juistheid van de stappen die de student heeft gezet? De uitkomst van het onderzoek, de opbrengst? De ‘groei’ van de student in het uitvoeren van onderzoek?

Wat beoordeel je (2) Hoe kan de student laten zien dat hij/zij goed onderzoek heeft gedaan? Welke bewijzen vraag je van de student en wat kan je daaraan afmeten?

Bewijs/activiteit van de student wat kan je eraan zien Observatie - Bekwaamheid in (deel)vaardigheden Verslag over het onderzoek Stappen uit het onderzoek (MG) Uitkomst van het onderzoek (PR) Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid Persoonlijke leeropbrengst voor student Interview /assessment Zie verslag maar dan mondeling presentatie zie verslag maar dan mondeling ???? ……….

Wat zou je willen beoordelen? Opdracht 3: Wat zou je willen beoordelen? A: uitvoering van het onderzoek B: uitkomst van het onderzoek C: leerproces van de student D…… HOE kan je dat beoordelen (=welk bewijs is daarvoor nodig?

Hoe beoordelen? Oordeel = vergelijking met een norm Dit vraagt nadere inkleuring en afstemming Instrument nodig dat de norm beschrijft Veel gebruikt: rubric Per deelonderwerp een omschrijving van wat verwacht wordt

Voorbeeld Rubric Methode van onderzoek Onvoldoende: De keuze voor de methode(n) van onderzoek is onvoldoende toegelicht en/of onderbouwd. De afzonderlijke stappen / fasen in het onderzoek zijn onvoldoende beschreven. Voldoende: De keuze voor de methode(n) van onderzoek is voldoende toegelicht en onderbouwd. De afzonderlijke stappen / fasen in het onderzoek zijn voldoende beschreven. Goed: De keuze voor de methode(n) van onderzoek is helder toegelicht, onderbouwd en overtuigend. De afzonderlijke stappen / fasen in het onderzoek zijn helder beschreven, alsmede de verbinding tussen de verschillende stappen / fasen in het onderzoek

Een rubric is een garantie voor een goede beoordeling Een rubric traint de beoordelaar Een rubric scheelt veel tijd, een vinkje zetten en klaar Een rubric is een hulpmiddel voor student EN docent

Samenvattend: stappen Wat vinden wij goed onderzoek dat past bij een beroepsbeoefenaar van onze opleiding? Wat willen we zien bij de student? (onderzoeksproces, uitkomst, groei) Welke bewijzen (verslag, assesment) willen we zien en welke criteria (afgeleid van 1 en 2) hanteren we (beoordelingsinstrument, bv rubric)

Nu niet besproken maar wel belangrijk... Duidelijke procedure van beoordeling Competenties van beoordelaars Overeenstemming tussen twee beoordelaars Dilemma’s van begeleiden en beoordelen ……

Meer lezen? Daan Andriessen (2014) Praktisch relevant en methodisch grondig? Dimensies van onderzoek in het HBO Heinze Oost (2004) Een onderzoek begeleiden Vereniging van Hogescholen (2014) Beoordelen is mensenwerk Berkel, H. , Bax, A., & Joosten – ten Brinke, D. (2014). Toetsen in het hoger onderwijs, Houten: Bohn, Stafleu & van Loghum