Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ongewenste indringers op de computer
Advertisements

Introductie: privacywet
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Het zakelijk spamverbod
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Testdata Management Ketentest
M-Bit heeft zich gespecialiseerd in digitale communicatie voor het MKB. Digitale communicatie houdt voor ons in: Infrastructuur (ADSL,vaste-en mobiele.
Kinderen online.
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Spam spam spam spam spam SPAM 15 mei 2008 Geert Dewaersegger.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Namaak in ICT Illegale software. Wat is illegale software? Vraag: “Mag u een programma downloaden van het internet, zonder hiervoor te betalen, dit installeren.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Nieuwe regels, nieuwe plichten De tweede nationale marketing conferentie 10 september 2003 Christiaan Alberdingk Thijm.
The LAW VBI9A4.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Nynke Hepkema Marketing Webinar
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
© 2007 McAfee, Inc. Computerbeveiliging Welke gevaren liggen er op de loer?
Internet het wereldwijde web ontdekken dag 3. Vandaag : e-card versturen (deel 2) oefenen en vragen stellen.
Briefwisseling Deontologie E.Boydens en E. Nieuwdorp.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Kwalitatieve Leadgeneratie
E-Government binnen de sociale zekerheid
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Toezicht en Handhaving
6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Persoonsgegevens en de Wbp
Online Sampling K.BijsterboschW.HoevenbergT.Otjir.
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek.
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Datacenter versus Cloud
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Stichting van de Arbeid
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Privacy in wetgeving: wat mag wel en wat mag niet
Privacy en Leerplicht/RMC
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Privacy en Leerplicht/RMC
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
E-Commerce juridische aspecten
Transcript van de presentatie:

Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014

Deel I  Spam Deel II  Social media INHOUD

 Reclame DOEL SPAM

 Spoofing: identiteitsvervalsing. Je voordoen als iets of iemand anders (vervalst IP- of adres).

 Phishing: ‘vissen’ naar vertrouwelijke informatie  Gepaard met o.a. hacking, spoofing, trojaans paard DOEL SPAM

 Harvesting: het afzoeken van het internet naar adressen door middel van ‘bots’. DOEL SPAM

 Hacking: illegaal toegang verschaffen tot informatie/computersysteem. DOEL SPAM

 Ongevraagd  Grote hoeveelheid (bulk)   Commercieel doeleinde WAT IS SPAM?

 Zeer lage kosten  Een reactie meestal al voldoende  Handel in adressen WAAROM SPAM?

LAGE KOSTEN

KOSTEN BOTNET

 Tast consumentenvertrouwen aan  Kosten afgewenteld op ontvanger  Internetverbinding  Tijd om het te verwijderen  Kosten spamfilters e.d.  Neemt netwerkcapaciteit in beslag  Irritatie / inbreuk op de privacy NADELEN SPAM

 Artikel 11.7 Tw  Hoofdregel: alleen bij toestemming  Uitzondering:  Klantrelatie  Eigen, gelijksoortige producten  Opt-out  Bedrijven WETGEVING

Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid ARTIKEL 11.7 LID 1 TW

Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op ARTIKEL 11.7 LID 3 TW (SOFT OPT- IN)

gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing. ARTIKEL 11.7 LID 3 TW (SOFT OPT- IN)

 OPTA Handhavingsbeleid Spam  Boetebeleidsregels ACM  Maximaal EUR ,-- per overtreding (zeer ernstige overtreding)  Normaal minder ernstige overtreding ACM BELEIDSREGELS

DEEL II

 Nieuwe manieren om consumenten te bereiken via social media  Is de spam-wetgeving daarop ook van toepassing? SOCIAL MEDIA

 Actie waarbij consument wordt aangezet om deze door te geven aan vrienden.  Gelden de regels voor berichten ook voor dergelijke acties? TELL-A-FRIEND

Vier voorwaarden waaraan een tell-a-friend actie moet voldoen: 1.communicatie gebeurt volledig op initiatief van de consument. Geen beloning, noch voor afzender, noch voor ontvanger; 2.Voor de ontvanger moet duidelijk zijn wie de afzender is; 3.Er moet vooraf inzage zijn in het bericht dat verstuurd wordt; en 4.Verantwoordelijke mag adressen slechts voor eenmalige verzending gebruiken. RECHTSOORDEEL CBP EN OPTA

FACEBOOK ACTIES

VOORWAARDEN

TELL-A-FRIEND?

LINKEDIN

TWITTER

MOGELIJKHEDEN

RISICO’S

SOLV Advocaten Anne Frankstraat BZ Amsterdam ?