De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-Commerce juridische aspecten

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-Commerce juridische aspecten"— Transcript van de presentatie:

1 E-Commerce juridische aspecten

2 Spam Privacy Policy Cookiebanner Checklist verkooponline Letter of intent

3 Gebruikers en klanten laten allerlei gegevens achter als zij zich melden op je website, naam, adres en contactgegevens. Deze contactgegevens zijn uitermate handig vanuit marketing perspectief, denk aan het versturen van aanbiedingen, mailberichten met reclame of de bekende online nieuwsbrief. in beginsel is er een spamverbod

4 Spamverbod er is een spamverbod!!!

5 wanneer mag het wél: toestemming van de ontvangers;
ontvangers kunnen zien dat jij de afzender bent; ontvangers kunnen zich makkelijk afmelden voor de berichten. 1. Als je hiervoor toestemming hebt gekregen van de ontvangers; 2. Als de ontvangers duidelijk kunnen zien dat jij de afzender van de berichten bent; 3. Als de ontvangers zich makkelijk weer kunnen afmelden voor de berichten.

6 moet je dan echt aan iedereen toestemming vragen?
Nee, er is een belangrijke uitzondering voor klanten op dit spamverbod.

7 wat is een klant? Belangrijk onderscheid: klant of gebruiker?
De termen gebruiker en klant worden nog wel eens door elkaar gebruikt, maar ze verschillen toch echt van elkaar. Voor het versturen van commerciële berichten online is dit onderscheid erg belangrijk. Iemand is pas klant, als je hem of haar een product of dienst hebt verkocht. Alleen een account aanmaken of jouw dienst onbetaald gebruiken geldt dus niet! Aan klanten mag je ongevraagd commerciële berichten sturen. Niet onbeperkt natuurlijk. Het moeten berichten zijn over diensten of producten, die te maken hebben met de dienst of het product die de klant eerder bij jou heeft verkocht. Het gaat erom dat de klant op grond van zijn aankoop de reclame logischerwijs kan verwachten te krijgen van jou.

8 Geen klant? Toestemming vragen!
Geen klant? Dan mag je de berichten sowieso niet ongevraagd versturen. Toestemming vragen dus!

9 Checklist genoeg informatie? toestemming uitdrukkelijk?
makkelijk afmelden? Heeft de ontvanger genoeg informatie? De ontvanger moet natuurlijk wel weten waar hij precies toestemming voor geeft. Als er contactgegevens ingevuld worden, dan moet je duidelijk erbij zetten waar die gegevens voor gebruikt gaan worden. Bijvoorbeeld voor het versturen van nieuwsbrieven, reclame en aanbiedingen. Is de toestemming “uitdrukkelijk” gegeven? “Uitdrukkelijk” betekent dat de ontvanger echt bewust toestemming moet geven. De beste manier om dit te bereiken is een opt-in: een hokje dat de ontvanger zélf aanvinkt. Doe dit voor alles wat je wilt versturen apart, dus een hokje voor nieuwsbrieven en een hokje voor reclame. Let op: je mag het hokje niet vooraf aanvinken (opt-out), dan geldt de toestemming niet meer! Je mag de toestemming ook niet verwerken in de algemene voorwaarden of een privacy statement. Kunnen ontvangers zich makkelijk weer afmelden? Ontvangers moeten zich altijd kunnen bedenken. Het moet dus duidelijk zijn hoe zij zich weer kunnen afmelden. Zet dit ook in alle berichten die je stuurt. Maak het afmelden simpel, snel en gratis.

10 bewijs Zorg dat je ergens bijhoudt van welke ontvangers je bovenstaande toestemming hebt gekregen en wie zich juist hebben afgemeld. Zo heb je bij twijfel altijd bewijs. Staan er nu mensen op de lijst van wie je de toestemming niet kunt bewijzen? Vraag het dan gewoon opnieuw. Boetes De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt overtredingen van het spamverbod in de gaten. Je kunt bij overtreding eerst een waarschuwing krijgen, maar er worden ook flinke boetes uitgedeeld. De bedragen kunnen oplopen tot wel € ! Soms geven ze eerst een waarschuwing, maar hier kun je niet zomaar van uit gaan. Opletten dus!

11 in het verlengde… Privacy Policy

12 1. Functionele cookies mogen
1. Functionele cookies mogen. U mag cookies inzetten als de site anders niet goed doet wat hij moet doen. Zonder cookies is bijvoorbeeld inloggen niet mogelijk, en werken webwinkelwagentjes of taalkeuzes niet. 2. Analytische cookies mogen beperkt. U mag ook cookies inzetten die u helpen uw website te verbeteren. Zulke cookies mogen geen of maar weinig gevolgen hebben voor de privacy van bezoekers. 3. Alle andere cookies mogen alleen als u vooraf toestemming heeft van bezoekers. Zijn cookies niet nodig voor een goede werking van de site? Of leveren ze risico op voor de privacy van bezoekers? Dan moet u de bezoekers toestemming vragen voordat u zulke cookies plaatst.

13 kijk hier Cookiebanner

14 denk ook eens aan: Disclaimer website Disclaimer email
Algemene voorwaarden

15 checklist verkoop online

16 Letter of intent Mogelijk namen: Letter of intent intentieovereenkomst
memorandum of understanding LOI komt voorbij in bijvoorbeeld het traject van een onderhandeling, transactie of overname.

17 niet bindend… Een intentieovereenkomst is een overeenkomst die ‘niet bindend’ is. Zo’n verklaring is heel geschikt als twee ‘partijen met elkaar gaan onderhandelen’, maar het nog bijna over eens zijn. Tijdens onderhandelingen kan gevoelige informatie gedeeld worden of kunnen partijen misschien tegen elkaar uitgespeeld worden. Dit wil je voorkomen. In een intentieverklaring kan je bijvoorbeeld afspreken: ⁃ dat gegevens die gedeeld worden, geheim moeten blijven; ⁃ tot wanneer de onderhandelingen duren; ⁃ of partijen ook met andere partijen mogen onderhandelen.

18 WHY? But ‘Why?’ Waarom zou je een intentie sluiten als hij toch niet bindend is? 0. het is verstandig om duidelijk te maken wat de status van de gesprekken of onderhandelingen tussen partijen is. Zo voorkom je dat de indruk ontstaat dat er al een overeenkomst is, wat in het Nederlands recht vrij snel het geval kan zijn. 0. zo’n intentieovereenkomst geeft partijen een uitgangspunt om te onderhandelen, bijv. de hoofdlijnen van een transactie. Kan ook handig zijn om juist de uitkomst van de onderhandelingen vast te leggen. 0. goed instrument als je de samenwerking pas wil aangaan, nadat er bepaalde doelen zijn bereikt (bijv. behaalde omzet). De intentieovereenkomst is dat het vertrekpunt voor een uiteindelijke overeenkomst. Het kan zekerheid en rust geven aan partijen zonder dat zij gebonden zijn allerlei verplichtingen na te komen. Tips! Let op de formulering, leg expliciet de intentie vast! Laat duidelijk de overweging zien. En indien mogelijk laat de eindovereenkomst afhangen van opschortende voorwaarden, zoals milestones, financiering of boekenonderzoek. Regel ook de gevolgen als de voorwaarden voor een definitieve overeenkomst niet zijn vervuld, bijvoorbeeld, geen verplichting tot schadevergoeding of door onderhandeling.

19 zie jullie tijdens de workshop!

20

21 E-commerce Vrij naar Chaffey (2011)
een via een elektronisch medium uitgevoerde informatie-uitwisseling tussen een bedrijf en externe belanghebbenden communicatieperspectief: het bezorgen informatie bedrijfsprocesperspectief: voor het automatiseren van met name zakelijke transacties dienstenperspectief: efficiency voordelen onlineperspectief: hier gata het om het verkopen en kopen van producten, diensten en informatie

22 Vertrouwen gebruik je intuïtie
als het niet goed voelt, begin er dan gewoon niet aan. ondanks vertrouwen kunnen er bijvoorbeeld misverstanden ontstaan of het vertrouwen kan verdwijnen na een ruzie.

23 Afspraken Mondelinge afspraak
de vraag of een overeenkomst tot stand is gekomen is afhankelijk van wat partijen over en weer hebben verklaard en in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs uit elkaars verklaringen hebben mogen afleiden.

24 Mondelinge afspraak Wat moet je doen als iemand terugkomt op een mondelinge afspraak? is toch ook rechtsgeldig! vormvrij een mondelinge overeenkomst is toch ook rechtsgeldig. het sluiten van een overeenkomst is vormvrij, ofwel je mag zelf beslissen op welke manier je dat doet. mondeling is toch ook goed; hoeft toch allemaal niet zo formeel

25 Echter zeg jij eigenlijk precies wat je bedoelt?
is wat je zegt ook wat je bedoelt? is wat jij zegt ook wat de ander begrijpt? iedereen heeft zijn eigen referentie kader, dat wat voor jou normaal is, waardoor jij het niet uitspreekt is voor de ander misschien helemaal niet vanzelfsprekend. je kent elkaar er werden afspraken gemaakt jullie kunnen elkaar vertrouwen op elkaar bouwen wat als iemand van de afspraak af wil? wat doe je dan? je hebt niets om op terug te vallen het is jouw woord tegen dat van de ander, het vertrouwen is gebroken

26 Zet afspraken op papier!
via pdf whatsapp DM laten we eerlijk zijn. wat is nu eigenlijk het bezwaar van afspraken op papier zetten, als je elkaar toch kunt vertrouwen ofwel juist wel op papier zetten. als iemand perse niet wil is dat eerder een reden om die persoon alsnog te wantrouwen. als de afspraken niet op papier staan zijn ze immers makkelijk te breken. overeenkomst=vormvrij zet wel op papier! Dit kan via de ; pdf; whatsapp; dm het sterkste is natuurlijk een overeenkomst op papier met een echte handtekening.

27 spreek allereerst alle verwachtingen uit
Tips spreek allereerst alle verwachtingen uit toets bij de andere partij of je hem goed begrepen hebt vervolgens zet je de afspraken op schrift. let wel op dat de afspraken niet in verschillende appjes en al helemaal niet via verschillende kanalen zijn gemaakt zorg altijd dat er een laatste , app of document is verzonden waar alle afspraken nog eens op een rij worden gezet. als het goed is, is dat een herhaling van wat er eerder al is afgesproken. goede mogelijkheid om te controleren en makkelijker om terug te vinden wat de afspraken ook alweer waren. nb wil de andere partij niets op papier zetten, vraag je dan af hoe oprecht de andere partij is.

28 Legalloyd https://legalloyd.com Voorstellen Whoopwhoop!
De code is: 12Legalloydmovie/? presentatie:

29 Rechtsvormkeuze Wie heeft er allemaal een keuze gemaakt? Filmpje
Staat het contract op de tegel in jullie portfolio?

30 Site Product informatie Algemene voorwaarden Privacy
Je site dient aan verschillende aspecten te voldoen, deze neem ik graag tijdens een consult met je door. hier alvast enige onderdelen.

31 Product informatie Accurate omschrijvingen Realistische afbeeldingen
14 dagen Je bent als ondernemer verplicht om te zorgen voor accurate omschrijvingen van de producten en je moet realistische afbeeldingen gebruiken. consumenten kunnen immers niet het product vastpakken en bekijken de consument moet afgaan op de informatie die jij op je site aanbiedt. nb dit is ook meteen de reden waarom een consument het recht heeft het product 14 dagen lang te bekijken.

32 Algemene voorwaarden Wat????? Toegankelijk

33 Kijk eens naar het voorbeeld op Legalloyd, vul het in.
En maak een afspraak voor een consult indien nodig.

34 de algemene voorwaarden uitdrukkelijk van toepassing verklaart.
Het is noodzakelijk dat je voorafgaand aan het definitief akkoord van de overeenkomst eerst in bijvoorbeeld een offerte of overeenkomst duidelijk verwijst naar de algemene voorwaarden, waar ze te vinden zijn; de algemene voorwaarden uitdrukkelijk van toepassing verklaart. ofwel als je de voorwaarden naar een klant hebt gmail in een bijlage. Dan zet je in de mail dat de algemene voorwaarden in de bijlage te vinden zijn en dat deze van toepassing zijn op de overeenkomst. nb het is niet verplicht dat de klant de algemene voorwaarden heeft gelezen, ook lastig te controleren. de klant moet iig de kans hebben gekregen om ze te lezen.

35 Toegankelijk Ter hand stellen overhandigen; e-mailen;
eenvoudig te vinden zijn op te slaan of uit te printen op je website zetten; ter inzage leggen. je bent verplicht een kopie van de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst te overhandigen, ofwel ter hand te stellen, te geven. stuur bijv tegelijkertijd met de offerte ook de algemene voorwaarden mee naar je klant. ter hand stellen: overhandigen: direct aan de klant geven en: als de overeenkomst volledig elektronisch tot stand is gekomen of met toestemming van de klant op je website zetten: dit geldt alleen voor dienstverrichter of al de overeenkomst volledig via de website tot stand is gekomen ter inzage leggen: ter inzage leggen op de plaats waar de dienst wordt verricht of het contract wordt gesloten. bij de elektronisch ter hand gestelde algemene voorwaarden, dus via de of de website is het belangrijk dat je klant de algemene voorwaarden eenvoudig kan vinden, opslaan of uitprinten. Dit zal vaak betekenen dat je de voorwaarde als ene pdf verstrekt. Daarbij moet je ook altijd melden dat je voorwaarden op verzoek kunt toesturen. als het ter handstellen echt onmogelijk is dan kun je de algemene voorwaarden deponeren bij de Kvk of de rechtbank. Zo geen voorbeeld. Denk aan telefonisch tot stand gekomen overeenkomsten of de kaartjes automaat mij de trein. de NS kan namelijk moeilijk bij elk treinkaartje de algemene voorwaarden overhandigen. nb je moet daarbij altijd vertellen dat je de algemene voorwaarden op verzoek kan toesturen. nb wanneer je de algemene voorwaarden gedeponeerd hebt kan het ook een bewijsfunctie hebben indien dat ooit nodig mocht zijn. Heeft een datum en nummer. En dan kun je aantonen dat je jouw algemene voorwaarden ind e tussentijd niet hebt veranderd en dat jouw voorwaarden dus van toepassing waren toen jullie ene overeenkomst sloten.

36 Privacy Wie verwerkt er persoonsgegevens op zijn website?
directe persoonsgegevens indirecte persoonsgegevens over het algemeen zullen jullie directe persoonsgegevens verzamelen. directe hebben we het over: iemands naam, adres, telefoonnummer etc. indirecte kenteken, DNA, vingerafdrukken, ook al maak je de gegevens anoniem, het kunnen dus wel persoonsgegevens zijn.

37 Van verwerking is al snel sprake
zorg dat je altijd duidelijk toestemming vraagt aan de klanten door bijvoorbeeld een vakje aan te vinken Van verwerking is al snel sprake, dit is namelijk iedere handeling die je verricht met betrekking tot de persoonsgegevens. Hierbij kun je denken aan het verzamelen, opslaan, bewerken, gebruiken en wissen van gegevens. zorg dat je altijd duidelijk toestemming vraagt aan de klanten door bijvoorbeeld een vakje aan te vinken: je, ik vind het goed dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt om mij interessante aanbiedingen te doen, een nieuwsbrief sturen of voor andere marketingdoeleinden. ja ik heb de privacy policy gelezen en ik ga hiermee akkoord. Het is belangrijk dat de klant zelf uitdrukkelijk toestemming geeft voor de verwerking van de gegevens. vink dus niet automatisch de hokjes aan voor toestemming van het verzamelen en delen van de gegevens, maar laat deze keuze over aan de gebruiker opt-in regime. Als je dit niet doet is de toestemming niet ondubbelzinnig en dus ook niet geldig. als je geen toestemming hebt van de betrokken persoon dan moet je een andere rechtvaardigingsgrond hebben voor de verwerking: de verwerking van gegevens is bijvoorbeeld noodzakelijk om een overeenkomst met de betrokken persoon uit te voeren. Je moet bijvoorbeeld wel adresgegevens verwerken, anders kun je geen producten leveren.

38 Informeer je klanten Privacy- en cookieverklaring
Zorg dat je klanten en andere websitebezoekers weten welke persoonsgegevens je verwerkt en met welk doel je dit doet. Dit doe je met de privacy- en cookieverklaring. Deze verklaring moet duidelijk en leesbaar zijn, en de gebruiker moet de privacy- en cookieverklaring kunnen opslaan om deze later nog eens terug te lezen. nb Privacy by Design

39 Uitbesteden je kunt de verwerking van de persoonsgegevens ook uit besteden aan een andere partij. Als je dit doet dan moet je met die andere partij een bewerkersovereenkomst sluiten. Opslag valt ook onder verwerking, dus als je de gegevens op een externe server bewaart moet je ook een bewerkersovereenkomst sluiten. In deze overeenkomst moet o.a. staan dat ook de bewerker zich aan alle wettelijke privacyregels zal houden. maak ook goede afspraken over de beveiligingsmaatregelen die de bewerker neemt, want als er iets misgaat ben jij degene die risico loopt op een sanctie.

40 Juridische scan 10 aspecten Introductie
Ga met je groep bij elkaar zitten en bespreek de 10 aspecten welke hebben jullie inmiddels vastgelegd? Plaats ze in jullie BMC

41 En kom een afspraak maken voor een consult!
Dank voor jullie aandacht


Download ppt "E-Commerce juridische aspecten"

Verwante presentaties


Ads door Google