Wat is diversiteit eigenlijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
De beroemdste persoon die er is …
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
“Een reis naar Licht”.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
hoe autismevriendelijk ben ik
Geletterdheid….. Wat is dat?
De Olympische scheppingsmythe
ZACHTE WOORDEN VOOR DE OUDERS ….
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Kennis - Intelligentie
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ik heb iets van autisme of zo
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Achttiende en negentiende eeuw
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Stappenplan Samenvatten
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Waar wil ik staan? Hans van Driel
Superhelden, we kennen ze allemaal
Aanvaarding en tolerantie
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een prachtige kans voor uw kinderen
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Meer voorlezen, beter in taal
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Thema Roos van Leary in de klas
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
<naam bedrijf> & <naam school>
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Wat is diversiteit eigenlijk? Koen Jaspaert Centrum voor Taal en Onderwijs

Uitgangspunt Mens als intentioneel wezen: We willen vanalles, in interactie met de wereld We kijken naar de wereld We worden gesocialiseerd in de wereld We bouwen op basis van onze perceptie en socialisatie een beeld van die wereld op We slaan dat beeld op in ons hoofd En we doen vervolgens alsof dat beeld van de wereld de wereld voorstelt zoals hij echt is We weten alles al, dus tijd voor actie.

Neem het van een echte geleerde aan Als ik een uur had om de wereld te redden, ik zou 55 minuten besteden aan de analyse van het probleem, en vijf minuten aan de uitwerking van de oplossing (A. Einstein)

Onderdelen van dat beeld De wereld, inclusief de anderen Ik De relatie van ik met de wereld Beeld van mezelf moeilijk te bepalen iedereen ander wereldbeeld

Samenwerkende intentionele wezens Coordinatieproblemen Ondanks verschil in wereldbeeld Overeenkomsten en verschillen Uitgaan van wederzijds vertrouwen Veilige omgeving Groepsaffiliatie Elke ontmoeting divers Superdivers?

Wat te doen bij problemen: bottom up of top down? Problemen aan de basis aangepakt, of bedenken we een structuur van waaruit we het probleem aanpakken? Vertrouwen we de andere Rekenen we ons tot dezelfde groep Onze autistische maatschappij Structurele oplossingen voor alles en nog wat Structuur wordt waarde op zichzelf Structuren in een veranderende maatschappij

Voorbeeld 1 Hoofddoek als teken van integratie Collectivistische versus individualistische cultuur Hoofddoek als teken van individueel verzet

Voorbeeld 2: taal Een dubbel talig wereldbeeld: structure en agency Taal is een systeem van woorden en regels dat in mijn boekenkast resideert Taal is uniform Taal is een extern systeem, een sociaal steriel cultureel goed Talige boodschappen worden geconstrueerd op basis van (geautomatiseerde) bewuste kennis Taal wordt expliciet overgebracht Taal groeit als onkruid op interactie Taal is intrinsiek variabel Taalgebruik is gesitueerd Taal ontsnapt aan bewuste controle Taal wordt impliciet geleerd

De oorlog der wereldbeelden Beide wereldbeelden komen voor Als mensen taal gebruiken → agency werelbeeld Als mensen nadenken over taal → structuur wereldbeeld (behalve bij kunstenaars)

Taal in Een mens is genoeg Maar er is ook de taal, het fijne Vlaams van een dorpsgemeenschap, dat een plezier om te lezen is. Haar proza is geraffineerd en stijlvast en dat blijkt geen sinecure, aangezien de auteur ook het authentieke Vlaamse karakter van de taal wil behouden. Snippers tussentaal en dialect verlenen haar roman een unieke kleur en bewijzen eens te meer het juiste register om een keur aan emoties te verbeelden. Er is niets mis met dat 'Zuid-Nederlandse' idioom, maar de ervaring leert dat het voor veel 'Noord-Nederlandse' lezers een obstakel kan zijn. Ge kan er goesting voor krijgen, maar ook verschieten van kolère. In prachtig Vlaams, uitgebeend proza dringt Beerten steeds dieper door in het gevoelsleven van haar personages.

De oorlog der wereldbeelden Beide wereldbeelden komen voor Als mensen taal gebruiken → agency werelbeeld Als mensen nadenken over taal → structuur wereldbeeld (behalve bij kunstenaars) Belangrijk: relatie tussen beide in ons wereldbeeld: agency concept is afgeleid van structuur concept door sukkelaars van gebruikers

De oorlog der wereldbeelden Beide wereldbeelden komen voor Als mensen taal gebruiken → agency werelbeeld Als mensen nadenken over taal → structuur wereldbeeld (behalve bij kunstenaars) Belangrijk: relatie tussen beide in ons wereldbeeld: agency concept is afgeleid van structuur concept door sukkelaars van gebruikers of andersom?

Ook taalkundigen doen mee Structuralisten ↔ functionalisten Structuralisten: uniformiteit → variatie gebruik Functionalisten: variatie → unifomiteite

De liefdeshistorie tussen onderwijs en expliciet leren

De liefdeshistorie tussen onderwijs en expliciet leren Expliciet leren belangrijk Bij eerste kennismaking met een taal Voor sommige aspecten van taal (spelling, aspecten waar men tijd heeft) Zoals Latijn leren Taalverwerving van kinderen met autisme

De liefdeshistorie tussen onderwijs en expliciet leren Voor conversatievaardigheid, oplossen van coordinatieproblemen, veel minder aangewezen Frans/Engels aan eind basisschool Taal over generaties Reviewstudie kleuteronderwijs NT2 volwassenen Impliciet leren, zoals het verwerven van andere vaardigheden

Taal verwerven is als leren fietsen Dingen doen die je nog niet kunt Veilige omgeving Groepsaffiliatie Respect van belangrijke mensen in de groep

Oei, ze kennen geen Nederlands Wordt niet opgelost tussen leraar en leerling, er wordt een structuur bedacht die alle problemen uit de wereld gaat helpen (speciale programma's, eindtermen, leerplannen, materiaal, taalbeleid) Alle andere talen bannen Gebrek aan vertrouwen Kennisverwerving met de handen op de rug gebonden Standaardtaal Is vaak niet de taal van conversatie in de groep Tests, screening Onveilige omgeving Remediering Afgezonderd in de groep

Het kan erg simpel zijn Vertrouwen in de leerwil van elke leerling Op zoek naar het toekomstige zelfbeeld Pas als die leerwil gefrustreerd wordt, keert de leerling zich tegen leren en zij die hem ertoe aanzetten De leerling zet alles in om tot leren te komen Geen handen op de rug gebonden De leraar ondersteunt het leerproces op elke mogelijke wijze Faciliterend beleid De leraar zorgt voor een veilige omgeving Hoge verwachtingen Voorzichtig met toetsen De leraar is toegangspoort tot de dominante groep, niet de poortwachter

Wat ik niet beweer Weg met het expliciete kennisonderwijs Weg met structuren

Wat ik wel beweer Met stip op 1: BETROKKENHEID VAN LERAAR BIJ WEL EN WEE VAN ELKE LEERLING Diversiteit speelt daarbij een ondergeschikte rol Structuren moeten leraren faciliteren om meer en beter aandacht aan de leerling te schenken. Als ze dat niet (meer) doen, moeten ze veranderen Een gefrustreerde leerling komt niet tot leren

Tot slot, weer een echte geleerde Er is nog nooit een probleem opgelost vanuit het bewustzijn waarin het ontstaan is (vrij naar A. Einstein)