Probleem- en risico analyse handhaving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

Echte monitoring in Zwolle
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Aanpak brandveiligheid PGS opslagen
Marktonderzoek als proces
Waterschap Vechtstromen
Het Milieujaarverslag
Marc Bremer Scheikunde Marc Bremer
Risico’s en gevaren van techniek
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Stofwisseling.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Verzameling, afgifte en inname van afval van de lading
Semi-micro- Kwalitatieve analyse NH4+ en Groepen I + IIa
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Professionalisering Vergunningverlening 2007 Werkgroep D communicatie Maite van Someren.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
mol molariteit percentage promillage ppm
percentage promillage ppm
Wetenschappelijk onderzoek naar chemische formules
11/06/ Procedure doorlichting denkcelwerking.
16 december 2004, Utrecht Handhavingsprioriteiten 2005 Geen opvallend andere richting, wel betere onderbouwing ‘Appels en peren’ Categorieën, branches,
PRESENTATIE OMGEVINGSANALYSE GEMEENTE GRONINGEN.
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Het SER-advies voor een nieuw grenswaardenstelsel: verantwoorde zorg voor gezondheid in Europees perspectief Bob Koning Secretaris Arbeidsomstandigheden.
Evaluatie Standaardstoffenpakket Rijkswateren Frank Lamé Deltares.
Toelichting op het schema
Algemene Beoordelingsmethodiek voor stoffen en preparaten
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Ervaringen met emissie registratie Jan Uunk (ws. Regge en Dinkel) Richard van Hoorn (Waterdienst)
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
3T Nask2 3 Stoffen scheiden
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Nauwkeurige en betrouwbare massabalansen gewenst
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
Schone Bronnen: ervaringen en vooruitzichten Maritza van Assen Nefyto.
Aan tafel! Een onderzoek in opdracht van VNO-NCW en MKB-Nederland naar publiek en privaat toezicht op bedrijven.
Analyse van energiesystemen (TB142E)
Vloeistoffen meten Kennismaking met het meten van vloeistoffen
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
29 november 2007 Protocol Toetsen en Beoordelen Onderdeel CHEMIE.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
WINA.
Warmte en temperatuur Een thermometer is een instrument om warmte te meten Klopt deze uitspraak? Een thermometer is een instrument om temperatuur te meten.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij Regiosessie nieuwe normen juni 2015.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Energiebesparing bij bedrijven
Wanneer heb ik met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) te maken?
Feedback NRG 2011 Katrien Scheerlinck Attaché Audit VG-MZG - Datamanagement DG-GS FOD VVVL.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Transcript van de presentatie:

Probleem- en risico analyse handhaving Dennis Brandwacht Toezicht & Handhaving Waterschap Velt en Vecht

Bronnen de probleemanalyse van waterschap Vallei en Eem; Beleidsnotitie Handhaving Velt en Vecht; Tafel van Elf (vijf van de 11); Ervaring vergunningverleners en handhavers; Beperkte basisgegevens.

Opzet probleemanalyse de probleemanalyse wordt gebruik gemaakt van een risicomatrix; risicomatrix inzichtelijk maken van milieueffecten; bij niet-naleving van de relevante wet- en regelgeving; tracht een inschatting te geven van de ‘spontane naleving’ van wet- en regelgeving door doelgroepen. probleemanalyse wordt toegepast op branches;

Naleefstrategie/naleefgedrag D De kans op niet naleving van wet- en regelgeving Kennis van Regels (1) Kosten/baten (calculerend gedrag) (2) Mate van acceptatie van de regels (3) Gedragsgetrouwheid doelgroep (4) Informele controle (5) T van 11 6 tot en met 11: te veel waarvan nog geen beeld bestond Landelijk PNP was medio 2004 nog niet beschikbaar .

Ernst risico/milieueffecten De milieueffecten zijn gebaseerd op de volgende aspecten: Ernst (E) : hoe groot is de schadelijkheid Soort (S) : hoedanigheid van de lozing Omvang (O) : hoeveelheid van de geloosde stof  

Ernst (E) Score 1)Minder milieurelevante st.: cl, ijzer en sulfaat 2 2)Milieurelevante stoffen: czv, P+N + pH + O2 4 3)Oliën, vetten en zw. met. (muv. Hg, Cd en As) 6 4)Aangewezen zwarte lijststoffen en stoffen overeenkomstig aanpak A-stoffen/prioritaire stoffen /prioritaire stoffen V+V 8

Soort (S) Score Minder milieurelevante stoffen op riool 1 Minder milieurelevante stoffen op oppervl. water 1 Milieurelevante stoffen op riool 1 Milieurelevante stoffen op oppervl. water 2 Oliën, vetten, zw. met. muv hg, cd en as op riool 2 Zwarte lijst stoffen, prioritaire stoffen enz. op riool 2 Oliën, vetten, zw. met. muv hg, cd en as op oppervl water 3 Zwarte lijst stoffen, prioritaire stoffen enz. op oppervl. w. 3

Omvang (O) Score Minder milieurelevante stoffen 0-10 ton/jr 1 Oliën, vetten, zw. met. muv hg, cd en as < 0,1 ton/jr 1 Oliën, vetten, zw. met. muv hg, cd en as 0,1-1 ton/jr 2 Oliën, vetten, zw. met. muv hg, cd en as > 1 ton/jr 3 Zwarte lijst stoffen, prioritaire stoffen enz. < 1 kg/jr 1 Zwarte lijst stoffen, prioritaire stoffen enz. 1-10 kg/jr 2 Zwarte lijst stoffen, prioritaire stoffen enz. > 10 kg/jr 3

Invulling risicomatrix De gebruikte formule: Risico = (E+S+O) * K Risico’s zijn in 3 klassen te verdelen. Klein risico = risico <19 punten geMiddeld risico = 20-44 punten Groot risico = >45 punten De kwalificatie klein, gemiddeld of groot risico heeft consequenties voor de prioritering en frequentie van toezicht.