Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ??? Stefanie van Nes (Schoolinfo) & Mike Jolink (project Stimulering LOB van de VO-raad) 6 november 2014
Inhoud infoshop Mike: belang LOB & doorstroomcijfers Stefanie: toelichting Vensters VO & praktijkvoorbeelden
Waarom? Vragen uit de pilot Inzicht in doorstroom & succes in het vervolgonderwijs Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? De feiten Zicht op doorstroom & lange termijn succes: betere aansluiting Gedeelde verantwoordelijkheid vo – vervolgonderwijs (juiste match) Beleid rond LOB LOB-maatregelen om knelpunten aan te pakken Inzicht in effect van LOB beleid (investering in LOB-activiteiten en professionalisering)
Resultaat: handreiking & trainingen doorstroomcijfers Opbouw handreiking Wie worden betrokken? Welke vragen heb ik? Waar en hoe kom ik aan deze cijfers? Wat vertellen deze cijfers? Hoe kunnen de cijfers worden benut om LOB verder te verstevigen?
Belang van goede LOB
LOB: het effect op studiesucces Combinatie van LOB-activiteiten! Zelfreflectie tot toetsing van kwaliteiten aan werkcontexten (loopbaancompetenties) Begin vroeg! Begin al in de brugklas met LOB Individuele gesprekken door de jaren heen Betrek ouders Nodig gastsprekers uit Organiseer eindgesprek (leerling licht keuze toe) Nadruk op vervolgactie om zelfstandig te oriënteren
LOB inzichten: elementen voor succes Visie op LOB verbonden aan schoolvisie (lijn en rode draad) Werken aan loopbaancompetenties (proces) Van informatie naar processtappen (reflectie, kwaliteiten, etc) Van kiezen van een opleiding naar aandacht voor de loopbaan LOB is overal (ook in vakken) Samenwerking met de buitenwereld (vo en vervolgonderwijs, bedrijfsleven)
LOB inzichten: randvoorwaarden Management/ directie moet betrokken zijn Aanwezigheid van faciliteiten, tijd (taakuren) en voldoende implementatie ruimte (lange adem) Mindset LOB (intern en extern) (Externe) ondersteuning en begeleiding van VO-school Continu verbeterproces (informatie)
Voorbeeld vanuit schoolperspectief
Waarom wordt LOB belangrijker?
LOB: hoog op de agenda Stimulering LOB 2009 – 2014: Kwaliteitsslag LOB Anno 2014: LOB als middel voor vernieuwing LOB binnen vernieuwing vmbo: in de kern Wet kwaliteit in verscheidenheid HO: matching (SKC) Werkagenda vmbo-mbo: versterking LOB om switch en uitval te voorkomen (doorlopende leerlijn) Sociaal leenstelsel: noodzaak aandacht voor loopbaanbegeleiding en studiesucces Onderdeel van kwaliteitsbevordering Onderwijsinspectie Het gesprek over LOB in onderwijs op gang brengen. De scholen ondersteunen om met LOB aan de slag te gaan. en daarmee de kwaliteit van LOB te verbeteren. NU: merken we dat er een grotere groep scholen aan de slag wil met LOB, direct verbonden aan allerlei vernieuwingsiniatieven
Sectorakkoord VO (1) Meer aandacht voor brede vorming Aandacht voor persoonlijke vorming (dynamische omgeving) Leerlingen goed toe te rusten en begeleiden richting een kansrijke vervolgstap middels samenwerking met vervolgonderwijs en bedrijfsleven VO voegt meer tot dan alleen cijfers: Plus-document Feiten & cijfers: studiesucces in het vervolgonderwijs/ doorstroomsucces (inspectiekader)
Sectorakkoord VO (2) Verbinding met de omgeving versterken Toekomstbestendig onderwijs vraagt om samenwerking (VO-VO en VO – vervolg) Meer ruimte voor bovensectorale samenwerking Scharnierpunt VO: voorbereiding, overdracht en instroom. Zicht op prestaties: doorstroommonitor en meting tevredenheid oud-leerlingen over voorbereiding op het vervolgonderwijs Verantwoording richting omgeving: wat voeg je toe? Verbetering eigen beleid
SchoolVenster en ManagementVenster Vensters VO SchoolVenster en ManagementVenster
SCHOOLVENSTER SCHOLENOPDEKAART.NL MANAGEMENTVENSTER SCHOOLKOMPAS.NL mijn.vensters.nl scholen DATA TOELICHTINGEN DOCUMENTEN DUO derden
SchoolVenster doel: horizontale verantwoording openbaar: op de website van de school of scholenopdekaart.nl doelgroep: externe belanghebbenden van de school
ManagementVenster doel: extra informatie voor sturing en beleid gesloten: alleen toegankelijk met account doelgroep: van bestuurder tot docent en decaan
project doorstroommonitor achtergrond en uitgangspunten
achtergrond project SION: Samenwerkingsplatform Informatie Onderwijs stroomlijning informatievoorziening onderwijsketen PO Raad, VO-raad, MBO raad, AOC raad, HBO-raad en VSNU informatiebehoefte scholen: studiesucces van oud-leerlingen aanscherping adviezen (PO) verbetering LOB beleid (VO)
doorstroommomenten
uitgangspunten doorstroommonitor gebruik 1Cijferbestanden DUO doorstroomrapportages zijn volledig gebaseerd op inschrijvingen; een inschrijving start en eindigt altijd op 1 oktober er vindt doorstroming plaats als een inschrijving in een eerste onderwijssector eindigt en een volgende start in een tweede onderwijssector
uitgangspunten doorstroommonitor een deelnemer kan maar 1 keer worden meegeteld in een rapport (hoofdinschrijving) resultaat: één doorstroommoment per deelnemer per schooljaar
ontsluiting in Vensters VO overgang VO vervolgonderwijs (VLG)
SchoolVenster
meer informatie
extra (optionele) informatie
ManagementVenster
Nabespreking
Vragen Wie werkt er al met doorstroomcijfers? Welke vragen heb je (nu gekregen)? Hoe ga je dit aanpakken? Waar heb je nog meer behoefte aan? Heb je tips voor anderen?
Contactgegevens & informatie Mike Jolink: mikejolink@vo-raad.nl Stefanie van Nes: stefanievannes@schoolinfo.nl Websites: www.lob-vo.nl en www.venstersvo.nl