ILT Resultaten Inspectie Baanwerken Samenvatting resultaten 2012
81 inspecties (geen onregelmatigheden) = 61% ILT 2012 Toetsing conform Arbowet / Spoorwegwet (NVW) en onderdeel van de reguliere inspecties Inspecties zijn risicogebaseerd (inspectie-ervaring en analyses) 2012: 133 inspecties uitgevoerd 81 inspecties (geen onregelmatigheden) = 61% 52 inspecties (onregelmatigheden) = 39 % 37 situaties: veiligheid baanwerkers in het geding of (ernstig) gevaar voor personen 15 situaties: gevaar / hinder spoorverkeer Maatregelen: Stilleggen / Boete / Waarschuwing Trend: wet- en regelgeving wordt ‘slechter’ nageleefd door grote proces/project aannemers Juli 2013
Werkplek binnen BD > fysieke zichtafstand ILT 2012 Indrukken van de inspecteurs 1. Toename van het aantal complexe BD’s. Groot gebied waarin een of meerdere afzonderlijke werkplekken. Aanrijdgevaar binnen BD neemt toe. Werkplek binnen BD > fysieke zichtafstand LLV kan niet fysiek waarschuwen (gehoorbescherming) Dubbelfuncties (LLV-WTB) worden niet altijd gescheiden in tijd uitgevoerd Communicatie door LWB niet altijd met leden die deel uitmaken van veiligheidsorganisatie Door opsplitsing werkplekken niet voor elke werkplek een LLV beschikbaar Juli 2013
NVW evaluatie voor verbetering wordt niet altijd toegepast ILT 2012 Indrukken van de inspecteurs 2. Kwaliteit veiligheidsinstructies (WBI) Onvoldoende info vermeld in veiligheidsinstructie (onvoldoende, onvolledige, gedateerde en onbetrouwbare extra info op veiligheidsinstructie) Gekopieerde veiligheidsinstructies die niet overeenkomen met de werkelijke situatie (geen check werkvoorbereiding) NVW evaluatie voor verbetering wordt niet altijd toegepast WOT niet overeenkomstig de geldende veiligheidsinstructie (grenzen BD!/ sein 513 borden in verschillende uitvoering) Juli 2013
Geen direct probleem in relatie tot veilig werken ILT 2012 Indrukken van de inspecteurs 3. Taalproblemen Geen direct probleem in relatie tot veilig werken 4. Deskundigheid en kwaliteit uitvoering veiligheidstaken Kennis van de juiste locatie of juiste spoor en baanvaksnelheden (dit is overigens geen wettelijk voorgeschreven eis!) Gevolg van: flexibele en mobiele inzet van personeel en wisseling onderhoudsgebieden Oriëntatie infra: onjuist plaatsen van ZKL en in verkeerd sporen zijn voorbeelden hiervan Juli 2013
ILT 2012 Conclusies Aantal onregelmatigheden is toegenomen Menselijk handelen oorzaak van gevaarlijke situaties De trend van vereenvoudiging van de regelfgeving draagt nog niet bij tot een zichtbare verbetering Medewerkers (belast met veiligheidstaken) onvoldoende bewust van de risico’s: factor tijd! Complexe situaties Werken in PW met veiligheidsman neemt af: echter worden hier de meeste tekortkomingen geconstateerd. Bespreek gesignaleerde knelpunten en verbeter!!! Juli 2013