Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Menno Karres Lead Auditor
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014.
Ondernemen in de praktijk
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
In de Versnelling Initiatief Versnelling Verduurzaming Levensmiddelenindustrie.
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
De ondernemersclub voor energiebesparing.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Energiebesparing organiseren, hoe?; Nieuwe energie in bedrijf, een uitgelezen KANS Martin Kloet Datum: 17 juli 2014.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Sportcafé Amsterdam Zuid
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
De Milieubarometer, een praktisch instrument voor de GGZ instellingen Voor meten, vergelijken, communicatie van milieuprestatie en milieukosten Adriaan.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
© de vries business consultancy, 2008
Duurzame inzetbaarheid
Doelen Soorten vormgeving.
Hoeveelheidsaanpassing II
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012.
Nike Supply Chain Management
College 2 7 stappenplan.
Presentatie PSO Nederland
 A-94 A-94.
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Webinar CO2-Prestatieladder - 21 november 2017
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Gear it up to the Circular Economy
Presentatie bedrijfsplan
Milieuplatform Zorgsector vereniging van en voor de zorg Green Deal: Nederland op weg naar een duurzame Zorg landelijke en regionale samenwerking met.
Duurzaam ondernemen.
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Transcript van de presentatie:

Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014

Inhoud presentatie 2 Manier van kijken naar duurzaamheid voor uw bedrijf aan de hand van vijf stappen Handvatten om uw eigen koers te bepalen

1. Bepaal strategisch belang Waarom is duurzaamheid voor uw bedrijf van belang? Klanten en/ of wetgeving eisen het Schaarste (grondstof, water, brandstof) De markt ondergaat een transitie Impact op maatschappelijke vraagstukken (imago) U vindt het zelf belangrijk Hoe urgent is het voor u om duurzamer te worden? 3

1. Bepaal strategisch belang Een fabrikant van rubber slangen voor benzinepompen kan overwegen om haar product duurzamer te maken. Echter, er is een transitie gaande naar elektrisch rijden. Beter kan hij zich verdiepen in nieuwe business kansen die elektrisch rijden hem bieden (en eventueel daarnaast de rubber verbeteren voor de ‘korte’ termijn). 4

2. Stel een ambitie Voor de één is het besparen van kosten de belangrijkste ambitie, anderen willen met duurzaamheid koploper in de sector worden. Waar ligt uw ambitie? 5

2. Stel uw ambitie Tapijtfabrikant Desso heeft haar ambitie om een koploper te zijn duidelijk op haar website verwoord: “Door het aannemen van het Cradle to Cradle® principe wil Desso bij het produceren van tapijten en kunstgras verder gaan dan ‘gewone’ duurzaamheid. Hiermee zet Desso een fundamentele en baanbrekende stap vooruit op milieugebied, waarop we toch al een voortrekkersrol spelen.” 6

3. Focus op impact 7 Extern – denk vanuit de keten en de (gezamenlijke) impact op uw klant en de klanten van uw klant. Vaak heeft u meer impact bij uw klant! Intern - motiveer en betrek medewerkers en ga op zoek naar duurzame innovaties, zoek partners om samen duurzame business te realiseren

3. Focus op impact Een producent van lampen heeft meer impact op energieverbruik als hij zijn lampen energiezuiniger maakt, dan als hij zelf de verlichting van zijn fabriek aanpast. 8

3. Focus op impact Focus op impact en hefboomwerking betekent: Kijken naar hetgeen het bedrijf in de markt komt brengen. Bezig zijn met de core-business en met de concurrentiepositie van het bedrijf Bezig zijn met ‘strategisch’ duurzaam innoveren. Verduurzamen wordt een kans om te groeien. 9

4. Maak resultaten meetbaar Bepaal wát u gaat meten. Meet datgene waar u op focust. Is dat een duurzaam product of een duurzame bedrijfsvoering? En focust u op milieu, op CO2 of op MVO? 10 Manieren om te meten aan product: - Levens Cyclus Analyse - CO2 footprint - EPD (EnvironmentalLevens Cyclus AnalyseCO2 footprint - EPD Product Declaration) Keurmerken: merken

4. Maak resultaten meetbaar Een alternatieve vorm om uw resultaten zichtbaar en aantrekkelijk voor de klant te maken is de berekening van de Total Cost of Ownership. Bereken bijvoorbeeld de besparing op: - het verbruik als uw product brandstof, elektra, water verbruikt - kilometers en manuren, als er service en onderhoud nodig en u de frequentie vermindert - brandstofverbruik, als uw product veel wordt verplaatst en u het gewicht vermindert 11 Evening Breeze, producent van gekoelde (hotel)bedden, rekent voor iedere klant uit wat in zijn specifieke situatie de besparing is van energiekosten én CO2, tegenover de investering.

4. Maak resultaten meetbaar Manieren om te meten aan uw bedrijfsprocessen: Milieubarometer CO2 prestatieladder MVO prestatieladder ISO Standaard voor milieumanagement, certificeerbaar ISO gericht op MVO, richtlijnen NEN Zelfverklaring ISO (samenwerking MVO Nederland), Handleiding beschikbaar bij NEN

4. Maak resultaten meetbaar 13 Spijkstaal is in 1999 begonnen met de milieubarometer. Zij kunnen naar alle opdrachtgevers inzichtelijk maken wat zij de afgelopen jaren hebben bereikt. Ook kunnen zij inzichtelijk maken hoe de milieukosten zich hebben ontwikkeld.

5. Zorg voor een verdienmodel 14 Business model : beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt.

5. Zorg voor een verdienmodel 15 De duurzame slipper ‘Plakkie’ wordt geproduceerd in Zuid Afrika, onder andere van oude autobanden. Dit biedt werkgelegenheid. Het startkapitaal is gesponsord. Lokale opslag is gratis, zowel de distributie als de reclame worden tegen een gereduceerd tarief aangeboden. De retail legt Plakkies zonder marge in de winkel. Opbrengsten stromen terug naar de townships. Duurzaam? Ja. Volhoudbaar?? Een duurzame volhoudbare economie bouwen we pas als we 100% van onze business duurzaam kunnen doen, en dus moet eraan verdiend kunnen worden.

Aanpak: bepaal vooral uw eigen koers - Die past bij uw bedrijf en sector - Die goed is voor de groei van uw business - Waar u energie van krijgt en mee aan de slag wilt Denk aan: - Ontwikkel duurzame producten en/of diensten - Kijk in je keten en werk samen - Ontwikkel nieuwe, duurzame business modellen - Ontdek nieuwe verbindingen en netwerken 16