ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
Guillotine.
Gewetensvrijheid.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
acculator Gemaakt door Mees van Randen en Bart Vinken
Vaktherapie in zicht 3 november 2011 Profileren van vaktherapie Welkom bij de Workshop van Marianne Verfaille.
Profielwerkstuk.
Libet.
Welkom in de samenkomst
Peter Strawson.
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Plusklas naar het workshop “medicijnen”
Vaderdag 2013.
Kim Faassen Lotte op den Camp Laura Tacx Lisanne Vintcent
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Woord van Leven Mei 2011.
Persoonlijk worden.
Algemene Natuurwetenschappen Module 2
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Godsdienst 1 1.
Hoofdstuk 2 Wereldbeeld: het wereldvoedselvraagstuk Paragraaf 11 t/m 15
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Woord van Leven Augustus 2011.
Wat doet de Heilige Geest?
Piltdown-mens Java-mens Australopithecus Neanderthaler Cro-Magnon
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Zwarte gaten Fairouz, Maxime, Maurits en Paul.
We hebben dit onderwerp gekozen omdat we willekeurig om ons heen keken en we bomen zagen, waardoor we ons gingen afvragen waarom bomen zo groot zijn en.
Interpreteren van data
Existentialisme – stap voor stap
Wij oefenen voor Cito Rekenen-Wiskunde E5 Deel 1
Dieren jagen al hun hele leven, wij als mens ook, maar hebben het ons makkelijk gemaakt door technologie te gebruiken, wij als mensen kijken daarom nu.
Stand van zaken tot nu toe
Verlangens van God.
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Programma welkom presentatie OV stemmen van de leden
SKIMDOC Week 7. Video Vortex Verwachtingen Praktijk Wie is er naar de conferentie geweest?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Module 2: Heelal Door: Annemarie Leunissen, Roxane Giuntoni, Sinduja Sivapathasundaralingam en Stan Knoops.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Algemene natuurwetenschappen Module 2: Heelal
Werkstukken en rapporten
Op heterdaad... Johannes
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Hoe kunnen mensen gestraft worden voor.
Volksuniversiteit Zwolle
Altijd online!.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Biomimicry Van: Mas Omar.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Transcript van de presentatie:

ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com

Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor iets waar zij zelf niets aan kunnen doen? Deelvraag 1 Op basis van wat worden mensen veroordeeld? Deelvraag 2 Het brein en verantwoordelijkheid, hoe zit dat?

Probleemstelling Na het lezen van het artikel ‘Het ongrijpbare pedobrein’, waarin wordt verteld dat pedofilie waarschijnlijk een ziekte is, kwamen er vragen in ons op over verantwoordelijkheid. Het zette ons aan het denken over in hoeverre je mensen kan straffen voor iets waar ze zich niet bewust van zijn of waar ze niets aan kunnen doen. Naar de gedachtegang van pedofielen is nu onderzoek gedaan. Wat als het werkelijk een ziekte is? Is het dan terecht dat we de verantwoordelijkheid in hun schoenen schuiven? Mogen we mensen dan wel veroordelen voor iets wat zij onbewust hebben gedaan? Dit zette ons aan het denken over de grens tussen verantwoordelijkheid en het bewust zijn van wat zij doen. Maar wat is verantwoordelijkheid dan? Is het de verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt? Wat als je geen invloed hebt op hoe een situatie gaat verlopen omdat je lijdt aan een ziekte.

Hypothese Nadat we onze probleemstelling hebben geformuleerd waren we het erover eens dat veel mensen nog steeds onterecht veroordeeld worden op basis van de omstandigheden waarin ze dingen hebben gedaan. Dit komt mede doordat we niet veel inzicht hebben in het brein die in verband staat met de wetgeving. Mensen zijn niet bewust van hun daden en hier wordt niet goed mee omgegaan. Wij denken daarom dus dat er onterecht wordt gestraft op basis van een gebrek aan gegevens.

Bronnenlijst PGO 1: Buijs, M. (2005). Het ongrijpbare pedobrein. NWT Magazine, 80. pagina ? tot ? PGO 2: Broeke, A. ten (2011). De zwarte doos van de grijze massa. NWT Magazine, 53, pagina ? tot ? PGO 3: Buijs, M (2011, 12 oktober). Afwijkende hersenactiviteit pedofiel [7 paragrafen]. NWT [online tijdschrift]. Beschikbaar: PGO 4: Broeke, A. ten (2008, 16 april). Vrije wil bestaat niet echt [7 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 5: Broeke, A. ten (2007, 6 decemer). Psychopaat: slachtoffer van zijn eigen brein [20 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 6: Meester, M. (2007, 31 oktober). De rol van het geweten [15 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 7: Broeke, A. ten (2011, 1 juli). Hersenen in de rechtzaal [8 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 8: Broeke, A. ten (2009, 7 juli). De vijfde revolutie [13 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 9: Veldhuizen, R. (2012, 7 juni). De principes die je niet hebt [16 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 10: Broeke, A. ten en Visscher, T. (2007, 7 november). Herinneren: je brein weet het beter [6 paragrafen]. Beschikbaar:

Tijdens het maken van onze PGO modellen hebben we rekening moeten houden met veel factoren. Met de ideeën van Prof. dr. A. Dijksterhuis in ons achterhoofd hebben we van veel vragen de juiste leerdoelen weten te formuleren om verbanden te leggen met een volgend artikel. Met de kennis die we op hebben gedaan met het lezen over Prof. dr. A. Dijksterhuis hebben wij een gedachtegang kunnen creëren waarmee wij ver zijn gekomen tijdens het maken van onze PGO modellen. Hij heeft ons geïnspireerd en zijn manier van denken over zaken hebben wij overgenomen, dat heeft tot vele verwonderingsvragen geleid. PGO Modellen

Rode draad