Particulier internaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
EhrmVision – Presentatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie introductie BGL
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
1.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Studietaak De studietaak staat centraal
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Academie voor algemene beeldende
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Particulier internaat
Eerstejaarsproblemen
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-

Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Evaluatie Cursus.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Rollen binnen het werkplekleren
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Bepaal jouw SuperPowers!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Commissie voor vrijwilligerswerk
What will you do to change the
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Workshop – teamgroei begrijpen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Eigenaarschap.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Particulier internaat ondernemend

Particulier internaat Doel wie wat waar waarmee wanneer Welke wijze

Doel Arbeid - Arbeidstoeleiding = voorbereiden op de arbeidsmarkt - Arbeidsre-integratie = terugleiden naar de arbeidsmarkt Studie - Particuliere rebound = terug naar school van herkomst - Vervolgstudie = door naar een andere school

Wie ? Deelnemers met diploma Deelnemers zonder diploma Deze “Opstappers” keren het onderwijs de rug toe jongeren vanaf 16 jaar vastgelopen in hun schoolloopbaan en soms in de thuissituatie voor wie geen passende voorzieningen beschikbaar zijn. hebben voldoende capaciteiten geen probleemachtergrond Het onderwijs past niet (mismatch) of een alternatief (werk) is aantrekkelijker. Redenen die deze jongeren daarnaast vaak geven voor het schoolverlaten is : een verkeerde studiekeuze, de kwaliteit van de opleiding, middelengebruik en spijbelen.

Wat (in theorie) Oriëntatie het ontwikkelen van en het (in)zicht verkrijgen in aanwezige motivatie (interesses) en competenties, die van belang zijn voor de vervolgstudie of het toekomstige beroep. Uitvoeren van taken Oriëntatie door het uitvoeren van tal van taken, opdrachten of werkzaamheden die in het teken staan van ondernemen. De deelnemers krijgen de mogelijkheid om ondernemen in de praktijk uit te voeren en daarmee te oefenen. Door in een dergelijk arbeidsproces mee te draaien ervaart men wat er van iemand verwacht wordt bij de organisatie, uitvoering en ontwikkeling van een bedrijf. Door te reflecteren krijgt men zicht op wat men leuk (motivatie) vindt en wat men goed kan (competentie). De deelnemers bezoeken scholen of bedrijven.

Wat (in de praktijk 1) Als team een camping runnen 1 x Als leidinggevende een project leiden 1 x Als stuurgroep leiding geven aan een project 14 x Als teamlid uitvoering geven aan een project. 1 x Organiseren van workshops in het kader van duurzaam ondernemen

Wat : Operatiemodel Ontwikkelen plan Voorbereidingsvaardigheden Ontwikkelen professionaliteit Ontwikkelen plan Communiceren plan Reflecteren en evalueren Evaluatieve vaardigheden Bewaken, uitvoeren plan Uitvoeringsvaardigheden Voorbereidingsvaardigheden

Wat (de voorbereidingsfase ) Het alleen en samen schrijven en ontwikkelen van een ondernemings- of projectplan Het bedenken van het thema van het project / aanbod voor de klant. Het maken van een marktanalyse Het schrijven van een marketingplan Het bepalen van het presentatie en promotiebeleid Het opstellen van een financieel plan Het organiseren van een workshop in het kader van duurzaam ondernemen

Wat (de uitvoeringsfase) Camping runnen Receptie Horeca Animatie Onderhoud Schoonmaak Projectweken uitvoeren op de camping Een projectweek is een door de projectgroep georganiseerde week, waarbij een groep mensen op de camping verblijven. Deelnemen aan workshops Profileren en promoten van het project Zet marketing en pr-instrumenten in Bouwen websites Inzet social media Acquisitie en relatiebeheer Inkoop en voorraadbeheer Onderhandelt met leveranciers over inkoopprijzen, kwaliteit, leveringsvoorwaarden en leveringstijden. Bestelt tijdig de voorraad. ‰ Controleert de voorraad kwalitatief en kwantitatief. Administratieve werkzaamheden Houdt de (financiële) administratie bij en archiveert (financiële) gegevens. Stelt nota’s op voor geleverde producten of diensten. Ontwikkelen van procedures en werkinstructies

Wat (evaluatiefase) Innoveren van de onderneming Blikt regelmatig en systematisch terug op de resultaten van de onderneming. Blikt regelmatig terug op de manier waarop het beleid en de plannen zijn uitgevoerd. Signaleert ontwikkelingen en verbetermogelijkheden voor de onderneming. ‰ Bepaalt en onderneemt verbeteracties   Persoonlijke reflectie Ga bij jezelf na wat je gevoel was bij deze opdracht (zelfreflectie) Vergelijk jouw beschrijvingen met de opdracht en het plan Beoordeel en verantwoord op grond van deze vergelijking de uitvoering van je opdracht. Vraag aan je mensen wat hun gevoel bij deze opdracht was. (reflecteren) Stel, samen met je mensen, vast wat goed ging en wat beter had gekund. Benadruk positieve zaken. (product- en procesevaluatie) Maak afspraken in verband met toekomstige opdrachten.

Wat (samengevat) Voorbereidingsfase: Het alleen en samen schrijven en ontwikkelen van een ondernemings- of projectplan Het organiseren van een workshop in het kader van duurzaam ondernemen Uitvoeringsfase: Camping runnen Projectweken uitvoeren op de camping Deelnemen aan workshops Profileren en promoten van het project Inkoop en voorraadbeheer Administratieve werkzaamheden Ontwikkelen van procedures en werkinstructies Evaluatieve fase: Innoveren van de onderneming Persoonlijke reflectie

Welke wijze Ontwikkeling Eigen kracht teamleren Duurzaam leren

Eigen kracht het lidmaatschap van “Op Stap” is een exclusief recht voor de deelnemers en hun gezinsleden Het inzetten van bestaande netwerken. Door het op- uitbouwen en onderhouden van bestaande relaties worden waardevolle en bestaande netwerken ingezet Het lidmaatschap bevordert de verbondenheid en het (groeps)gevoel ergens bij te horen.

Teamleren (1) Bij het teamleren wordt het team ingezet als middel om jezelf te ontwikkelen. Het team geeft in evaluatie feedback over gedragscompetenties van de deelnemers. Daarnaast hebben de deelnemers wisselende rollen (teamleider-teamlid), waarbij dus ook andere gedragscompetenties belicht zullen worden. De deelnemers kunnen aan de hand van gedragscompetenties persoonlijke leerdoelen opstellen.

Teamleren en gedragscompetenties Zich inzetten Ambitie Leervermogen Durf EnergieIntegriteit Onafhankelijkheid(Autonomie) Vasthoudendheid Ondernemen Besluiten Creativiteit Visie Probleemanalyse Omgevingsbewustzijn Organisatiesensitiviteit Oordeelsvorming Besluitvaardigheid: Leidinggeven Groepsgericht leidinggeven Individugericht leidinggeven Coachen Plannen en organiseren Delegeren Overtuigingskracht Voortgangscontrole Inpassen Organisatieloyaliteit Aanpassingsvermogen Flexibel gedrag Initiatief Klantgerichtheid Discipline Inzet Stressbestendigheid: Communiceren Luisteren Sensitiviteit Mondeling communiceren Schriftelijk communiceren Presentatie Sociabiliteit Samenwerken Onderhandelen

Duurzaam leren Duurzaam ondernemen voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee voor toekomstige generaties de mogelijkheden in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien. Daartoe willen we een netwerk opbouwen, waarin leerlingen, leraren, ontwikkelaars, begeleiders, bedrijfsleven en overheid met elkaar samenwerken. Duurzame ontwikkeling bereiken we door middel van : Elegant faciliteren en fair trade: Het wederzijdse afhankelijkheidsprincipe zorgt ervoor dat de gasten die gratis op de camping mogen verblijven, zelf ook iets meenemen aan kennis en ervaring die ze overdragen aan de jongeren op de camping. Deze gasten zullen workshops verzorgen aan de deelnemers van het internaat; Vakmensen ambachtslieden Elektricien kok ober schoonmaker boer specialisten fotograaf Filmmaker Webdesigners Communicatiespecialisten bekende Nederlanders sporters