Ondernemendheid in het vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
REA en kleine gemeenten
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
First ID project Waterlant-Ydoorn
TOM keurmerk Marius Berendse.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Competentiegericht leren vmbo
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Rubrics? O Waarom voor deze workshop gekozen? O Waar ben je nieuwsgierig naar?
MEER LL’N KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND OPBRENGSTEN EN AFSPRAKEN N.A.V. 9 SEPTEMBER.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Webquest, een kwestie van gebruiken?
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
11 februari 2016 Lerend Netwerk VO  MBO Regio Eem Welkom Wifi-netwerk: PORTAL of -MCVO: (Graag alvast instellen! internet straks nodig) Gebruikersnaam:
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Participerend Leiderschap
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
#EBJ16.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Netwerkbijeenkomst Decanen
23 maart 2017 profilering.
Presentatie Rode Bosbes
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Ondernemendheid in het vmbo ‘Scary Business’ Ondernemendheid in het vmbo

‘Scary Business’ ondernemendheid in het vmbo Waarom heeft u voor deze workshop gekozen? Waar bent u nieuwsgierig naar? ‘Scary Business’ ondernemendheid in het vmbo

“The best way to predict the future is to create it” Wat betekent dit voor het vmbo-groen?

Ondernemendheid en interne locus of control Ondernemers hebben een sterke interne locus of control Rond elfjarige leeftijd neemt de interne locus of control toe , dit biedt kansen voor hen als werknemers en werkgevers van de toekomst in de regio Wat betekent deze interne locus of control voor alle actoren in de school? ( leerlingen, docenten, leidinggevenden, bestuurders) en voor andere betrokkenen zoals ouders, bedrijfsleven, instellingen? Ondernemendheid en interne locus of control

Ondernemende kinderen tot 3 jaar Wat zie je een ondernemend kind tot 3 jaar doen? Wat zie je de ouder/verzorger doen bij een ondernemend kind? Hoe ziet de omgeving eruit voor een ondernemend kind? Welk speelgoed/prikkels wordt een ondernemend kind aangeboden? Ondernemende kinderen tot 3 jaar

ondernemendheid en leerlingen vmbo Wat betekent ondernemendheid voor: docent, leerling, leermaterialen, leeromgeving voor binnen- en buitenschools leren? ondernemendheid en leerlingen vmbo

Professionalisering en ondernemendheid (Coppola) Professionaliteit m.b.t. ondernemendheid: Informed: Hebben ze aan competenties gewonnen?. Intentionality: Hebben ze een kritische houding t.a.v. de eigen keuzes in het werk ontwikkeld? Kan men gemaakte keuzes (nu beter) onderbouwen? Impermanence: Roept het onderzoeken/ondernemendheid steeds weer nieuwe vragen op? Realiseert men zich dat het onderzoek/ondernemendheid nooit af is? Inheritable: Kan men een transparant verhaal vertellen over eigen onderzoek/ondernemendheid , het proces en de resultaten? Professionalisering en ondernemendheid (Coppola)

Ondernemendheid vraagt om onderzoekende cultuur en transformaties Van Individu naar Groep (Weggeman, Biesta) Van Incidenteel naar Systematisch (Verdonschot/Smit) Van Tijdelijk naar Duurzaam (Wierdsma, Senge, Verbiest) Van Moeten weten naar Willen weten (Hargreaves, Biesta) Van Regels naar Ruimte (Boonstra) Van Wetten naar Waarden (Biesta) Ondernemendheid vraagt om onderzoekende cultuur en transformaties

Succesfactoren voor ondernemendheid/regioleren/ praktijkleren “rolvaste conceptdragers” met methodieken voor collegiale coaching(b.v. rubrics) inbedding in HRM-beleid(b.v. nieuwe docentrollen) kennisdoorstroom in en buiten de organisatie, o.a. in de regio Bevorderen van eigenaarschap en ondernemend gedrag van alle actoren op alle lagen naar “actoren in the lead op alle lagen” met ondersteuningsmethodieken Kwaliteitsborging in lerende organisatie door de ontwikkeling van monitoringstools voor de continue bijsturing en verbetering van de cyclische processen in ondernemend leren/ regioleren, praktijkleren Zichtbaarheid en uitwisselbaarheid door middel van toolbox ‘ondernemendheid vmbogroen noodzaak ’op groen kennisnet http://www.groenkennisnet.nl/dossiers/Pages/Ondernemendheid-vmbo.aspx http://www.groenkennisnet.nl/dossiers/Pages/ondernemendheid-vmbo-BizNizklas.aspx Succesfactoren voor ondernemendheid/regioleren/ praktijkleren

Professionaliteit en ondernemendheid

Docentenrollen en regioleren/praktijkleren/ ondernemendheid Accountmanager Begeleider leerlingopdracht/coach Beoordelaar Vakexpert Projectleider Actor Lerende in lerend netwerk Docentenrollen en regioleren/praktijkleren/ ondernemendheid

Vragen bij rollen in regioleren/praktijkleren Moet je de praktijk als uitgangspunt nemen? Moet je bij regioleren meer en andere dingen leren? Kan iemand die klassikaal, frontaal lesgeeft ook de beschrijvingen van de rollen bij regioleren gebruiken? Wat doe je anders bij stagebegeleiding dan bij regioleren? Is elke rol een aparte persoon? Welke rollen zijn handig te combineren? Welke rollen zijn niet te splitsen? Vragen bij rollen in regioleren/praktijkleren

Matrix rollen en competenties STOAS

Marlies Scherers Dimph Rubbens m.scheres@citaverde.nl 0773981620 d.rubbens@aps.nl 0625051950