Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Stichting RechtenOnline
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
E-merge, Kennis die samenwerkt
Inleiding Regionale Stuurgroep
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Onderzoek in de onderwijspraktijk
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Beheer Aangenaam, NGI Beheer Daniel van Burk 8 september 2004.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT in het Onderwijs bij TBM
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Portfolio
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Meer innovatieve professionals
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Samenwerken en communicatie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom

Inhoud presentatie 1. Wat is een Portfolio 2. Portfolio en het Onderwijs 3. Digitaal Portfolio 4. PDP 5. (korte) Demo PDP 6. Constateringen 7. Vragen/discussie

1.1 Wat is een portfolio ? Van Dale:”Map voor het bewaren of vervoeren van grote tekeningen, schema’s, etc” Kunstenaars en architecten -map met afbeeldingen, recenties, etc. -overtuigen potentiële opdrachtgevers Bedrijf – portfoliomanagement -producten en diensten -optimale mix IT-portfolio management (Informatie, nov 2004) -IT beheren als portfolio -Onderlinge samenhang it-services -Hardware, software, service, projecten, producten

1.2 Wat is een portfolio ? Onderwijs -Oorsprong eind jaren 80 (lerarenopleidingen) -Assessment insteek -selectie van illustratief (bewijs)materiaal maar -competentie nivo (kunnen) aantonen -“leven lang leren” Portfolio’s: iets anders dan een presentatiemap! (Vives:nov 04)

2.1 Portfolio: één instrument binnen onderwijs  Geen ‘ding’, maar…  Onderdeel van een methode om zelfsturing te bevorderen (ondernemen)  Student is eigenaar (zelfregie)  Ondersteunt vooral competentiegericht en vraaggestuurd onderwijs  Randvoorwaarden

2.2(Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief 2.2 (Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief Modules Vrije Vorm Onderwijs (competenties/vraaggestuurd) Prefab (blokken/projecten) Voltijd/Deeltijd/Duaal Bron: Geurts (lector Pedagogiek van beroepsvorming (Digitaal) Portfolio Informatica

2.3 Noodzaak van een portfolio in het onderwijs  Student kan eigen leerproces monitoren en sturen  (ontwikkelen)  Student kan laten zien over bepaalde competenties te beschikken  (bewijzen)  Student kan expertise en producten aan anderen beschikbaar stellen  (etaleren) Competentiegericht onderwijs vraagt voor de student een curriculum op maat rondom persoonlijke leerbehoefte. Met een portfolio is de persoonlijke leerroute goed te monitoren en te sturen

2.4 Drie typen portfolio’s Showcaseportfolio -demonsteren/tonen (“zaken in de etalage zetten”/cv) -optimaal beeld geven eigen kwaliteit (best practices) Beoordelingsportfolio -laten beoordelen (“temperatuur laten opmeten”) -opleider (coach, docent, examencie, etc.) -bewijzen Ontwikkelingsportfolio -zelfreflectie (“zelf de temperatuur opnemen”) -feedback van belang Verzameldeel -alle relevante stukken en prestaties bij elkaar

Iets nieuws onder de zon ? Kees van Diest

3.1 Waarom wel een digitaal portfolio?  Beter toegankelijk  Meerdere personen tegelijk  Minder papier (compacter)  Overal toegankelijk (onafhankelijk tijd en plaats)  Beter te structureren/verbanden (hyperlinks)  Betere en snellere communicatie  Multimedia  Leuk om te gebruiken/maken (E-tijdperk en I-opleiding)  Toezegging Examencie

3.2 Waarom geen Digitaal portfolio?  Lezen vanaf scherm (begeleiders)  ICT-vaardigheden nodig  Fysieke klachten (RSI)  Infrastructuur >> Beveiliging  Moet niet extra zijn (naast papier)  Analoog kan soms heel handig zijn

4.1 PDP  Komt uit HBO-I koker – “Rol docent ICT-Duaal”  Commercieel product VigorPlaza  Communities  Webbased  Beheer (beperkt)  Pilot gehouden bij Informatica  Draaien nu pilots onder E-merge (o.a HS-Leiden, TU-Delft [engels])  Versie 2.1 (sinds 1/9/2004)  Bedrijfsleven (Corus), ROC’s

4.2 Positie PDP Showcaseportfolio Etalage Succesindicatoren Beoordelingsportfolio Voortgang Competenties Evaluaties Ontwikkelingsportfolio Activiteiten Streefprofielen Verzameldeel Historie Typen Portfolio’s PDP

5.

6. Constateringen  Ons I-onderwijs (vormen) wijzigt sterk  Student krijgt meer regie over eigen opleiding  Een portfolio is daarbij een noodzaak  Een digitaal portfolio biedt vele voordelen  PDP een geschikt instrument (en wordt volwassen)

Haagse Hogeschool Afdeling Informatica, team Duaal Vragen/discussie Bedankt voor de aandacht