Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom
Inhoud presentatie 1. Wat is een Portfolio 2. Portfolio en het Onderwijs 3. Digitaal Portfolio 4. PDP 5. (korte) Demo PDP 6. Constateringen 7. Vragen/discussie
1.1 Wat is een portfolio ? Van Dale:”Map voor het bewaren of vervoeren van grote tekeningen, schema’s, etc” Kunstenaars en architecten -map met afbeeldingen, recenties, etc. -overtuigen potentiële opdrachtgevers Bedrijf – portfoliomanagement -producten en diensten -optimale mix IT-portfolio management (Informatie, nov 2004) -IT beheren als portfolio -Onderlinge samenhang it-services -Hardware, software, service, projecten, producten
1.2 Wat is een portfolio ? Onderwijs -Oorsprong eind jaren 80 (lerarenopleidingen) -Assessment insteek -selectie van illustratief (bewijs)materiaal maar -competentie nivo (kunnen) aantonen -“leven lang leren” Portfolio’s: iets anders dan een presentatiemap! (Vives:nov 04)
2.1 Portfolio: één instrument binnen onderwijs Geen ‘ding’, maar… Onderdeel van een methode om zelfsturing te bevorderen (ondernemen) Student is eigenaar (zelfregie) Ondersteunt vooral competentiegericht en vraaggestuurd onderwijs Randvoorwaarden
2.2(Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief 2.2 (Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief Modules Vrije Vorm Onderwijs (competenties/vraaggestuurd) Prefab (blokken/projecten) Voltijd/Deeltijd/Duaal Bron: Geurts (lector Pedagogiek van beroepsvorming (Digitaal) Portfolio Informatica
2.3 Noodzaak van een portfolio in het onderwijs Student kan eigen leerproces monitoren en sturen (ontwikkelen) Student kan laten zien over bepaalde competenties te beschikken (bewijzen) Student kan expertise en producten aan anderen beschikbaar stellen (etaleren) Competentiegericht onderwijs vraagt voor de student een curriculum op maat rondom persoonlijke leerbehoefte. Met een portfolio is de persoonlijke leerroute goed te monitoren en te sturen
2.4 Drie typen portfolio’s Showcaseportfolio -demonsteren/tonen (“zaken in de etalage zetten”/cv) -optimaal beeld geven eigen kwaliteit (best practices) Beoordelingsportfolio -laten beoordelen (“temperatuur laten opmeten”) -opleider (coach, docent, examencie, etc.) -bewijzen Ontwikkelingsportfolio -zelfreflectie (“zelf de temperatuur opnemen”) -feedback van belang Verzameldeel -alle relevante stukken en prestaties bij elkaar
Iets nieuws onder de zon ? Kees van Diest
3.1 Waarom wel een digitaal portfolio? Beter toegankelijk Meerdere personen tegelijk Minder papier (compacter) Overal toegankelijk (onafhankelijk tijd en plaats) Beter te structureren/verbanden (hyperlinks) Betere en snellere communicatie Multimedia Leuk om te gebruiken/maken (E-tijdperk en I-opleiding) Toezegging Examencie
3.2 Waarom geen Digitaal portfolio? Lezen vanaf scherm (begeleiders) ICT-vaardigheden nodig Fysieke klachten (RSI) Infrastructuur >> Beveiliging Moet niet extra zijn (naast papier) Analoog kan soms heel handig zijn
4.1 PDP Komt uit HBO-I koker – “Rol docent ICT-Duaal” Commercieel product VigorPlaza Communities Webbased Beheer (beperkt) Pilot gehouden bij Informatica Draaien nu pilots onder E-merge (o.a HS-Leiden, TU-Delft [engels]) Versie 2.1 (sinds 1/9/2004) Bedrijfsleven (Corus), ROC’s
4.2 Positie PDP Showcaseportfolio Etalage Succesindicatoren Beoordelingsportfolio Voortgang Competenties Evaluaties Ontwikkelingsportfolio Activiteiten Streefprofielen Verzameldeel Historie Typen Portfolio’s PDP
5.
6. Constateringen Ons I-onderwijs (vormen) wijzigt sterk Student krijgt meer regie over eigen opleiding Een portfolio is daarbij een noodzaak Een digitaal portfolio biedt vele voordelen PDP een geschikt instrument (en wordt volwassen)
Haagse Hogeschool Afdeling Informatica, team Duaal Vragen/discussie Bedankt voor de aandacht