INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Onderzoek: Kunst met grote K of koud kunstje?
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Debriefing 24 januari 2012.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Dag van het afstudeeronderzoek
Dag van het afstudeeronderzoek Peter Goeman Cost to serve van de downstream supply chain in een zuivelbedrijf n praktijkgericht onderzoek in eigen bedrijf.
Containerstromen in een supply chain
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT
Geld verdienen met trends
De ongrijpbare consument
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Hogeschool van Amsterdam Engineering, Design & Innovation Amsterdamse Hogeschool voor Techniek 31 maart 2006 Lambda presenteert Market Challenge Marketing.
Kwantitatief onderzoek
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Innovatieve Marketing Caput Groep A Crowdsourcing.
Communicatie en Instumenten
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Methoden & Technieken van Onderzoek
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Het onderzoeksverslag
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Het forum.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
KMO-route 6 STUDIEDAG VLEW
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE 28 FEBRUARI 2003 Wilco van Gool

Inhoud Procedures rond het onderzoek Onderzoeksplan Onderzoeksverslag

Procedure Onderzoek in thema Interviews afnemen Interviewdata invoeren Data analyseren (SPSS) Informatie vertalen

Onderzoeksverslag bevat: Beschrijving onderzoeksopzet Beschrijving en analyse resultaten Rapportage

Onderzoeksplan/-opzet Achtergrond en aanleiding Probleemanalyse Doel- en probleemstelling, onderzoeksvragen Methode van onderzoek / werkwijze Inhoud: vragenlijst / vraagpuntenlijst Steekproef Veldwerk Analyse en rapportage (planning en budget)

Achtergrond en aanleiding Wat is de aanleiding van het onderzoek? Briefing opdrachtgever

Probleemanalyse Maak analyse van het probleem Krijg inzicht in het probleem Vertaling naar probleem- en doelstelling

Probleem- en doelstelling Probleemstelling: hoofdvraag Doelstelling: doel van de opdrachtgever Onderzoeksvragen: uitwerking van probleemstelling Vergeet doelgroep niet!

Methode van Onderzoek Desk research? Kwalitatief onderzoek? (CPO) Kwantitatief onderzoek? (MM&C) Of een combinatie?

Kwantitatieve Onderzoeksmethoden Schriftelijk Face to face Telefonisch Internet Motiveer de keuze! Doe eerst een pilot!

Inhoud: vragenlijst Verdere vertaling van onderzoeksvragen Maken van vragenlijsten is vak apart Let op valkuilen! Sturende vragen Vragen die niet specifiek genoeg zijn Dubbele ontkenningen

Steekproef Beschrijving populatie en steekproef Steekproefgrootte Groepen binnen de steekproef Wijze van steekproeftrekking

Veldwerk Netto en bruto interviewtijd Wanneer en waar wordt geïnterviewd? Opdrachtgever meeluisteren?

Analyse en Rapportage Maken van analyseschema Vorm van rapporteren? Word, PowerPoint Presentatie bij opdrachtgever?

En als laatste van het onderzoeksplan... Planning per week Kostenplaatje: budget Kwaliteit: MOA / Esomar

Onderzoeksverslag Hfd 1: Onderzoeksopzet Hfd 2: Beschrijving onderzoeksresultaten Hfd 3: Conclusies en aanbevelingen

Conclusies en aanbevelingen: Let op: Is de probleemstelling beantwoord? Zijn ALLE onderzoeksvragen beantwoord? Sluiten de aanbevelingen goed aan op de doelstelling?

Fijne vakantie!