EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Exact competentie gericht.
Apps en websites voor leerlingzorg
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Landbouwbreed Klaaswaal
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Wat gaan we leren in groep 5
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Ronde 1: aan het werk gaan.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Toetsen: weet wat u meet
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
Leerdoelen SMART maken
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Portfolio: VROMANS PETER
Workshop evalueren Dcp
Breuken in berekeningen
Gemiddelde Gewogen en Ongewogen
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Helpen met huiswerk.. Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee: Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen:
informatieavond groep 6
Gespreksvaardig-heden
Workshop hele getallen 1
Pemprl.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Wat gaan we behandelen? Formules ombouwen Optellen Vermenigvuldigen
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Dyscalculie uit:
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Reken je (niet) rijk.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 2: gegevens samenvatten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Mens & Maatschappij D-Toets
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Cijferloos lesgeven bij talen
Software Development fundamentals
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Transcript van de presentatie:

EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO DE “REKENMACHINE” EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO Opbrengstgericht werken met de rekenmachine

DE REKENMACHINE BIJ GROEN PROEVEN aan welke competenties moeten we aandacht geven door alle gegevens van verschillende GP naast elkaar te leggen kunnen we afspreken hoe en waar we dat gaan doen vastleggen in lesdoelen

Criteria competentie Onderzoeken: De leerling voert onderzoeken uit. Hij noteert en interpreteert onderzoeksresultaten. Hij stelt zijn onderzoek bij indien nodig en trekt eindconclusies. Hij schrijft zijn onderbouwd advies op en verantwoordt dit mondeling aan de beheerder. Hij neemt in zijn advies de adviezen van zijn collega mee. Hij laat zien dat hij achter het advies van zijn collega staat. Hij geeft verbeterpunten aan van het onderzoek.

Resultaten uit de rekenmachine: - organiseren, wie doet wat? - groen proeven op een ander moment in het jaar - evaluatie is belangrijk

REKENMACHINE BIJ AVO VAKKEN ALS HULPMIDDEL OM EFFECTIEF LESGEVEN TE VERBETEREN Wat heb je nodig: - basis Rekenmachine van GP, - en/ of een beetje kennis van Excel - en een beetje van jezelf (of zoveel als je wilt)

DE REKENMACHINE KAN GEBRUIKT WORDEN BIJ: - OGW - differentiëren - inzicht in / vastleggen van leerontwikkeling van de leerling - invullen van POP - ondersteunen van lesplan

WAT LEVERT HET JE OP? - inzicht op wat wordt er getoetst - hoe goed doen mijn leerlingen het? - waar zijn mijn leerlingen niet zo goed in? - wat kunnen zij hieraan doen? - wat kan ik daar aan doen?

Het toetscijfer op de toets schrijven, geef alleen de score per vraag. WAT MOET JE DOEN? 1. Analyseer je toets vragen, doe dit samen met collega’s, geef een korte omschrijving en score per vraagstuk. 2. Maak een (excel) bestand, vul in en laat resultaten berekenen. 3. Maak een Analyse Score Formulier voor de leerling, deze wordt door de leerling ingevuld. WAT MOET JE NIET DOEN? Het toetscijfer op de toets schrijven, geef alleen de score per vraag.

ANALYSE SCORE FORMULIER VOORBEELD

3. Leerling geeft aan welke onderdelen nog niet voldoende zijn. 1. Tijdens bespreken van de toets geeft leerling eigen score aan op het formulier. Toets: 201 Gehele getallen Naam: Vraag Onderwerp: Max score Behaalde score 1 Cijfer inzicht 3 2   Redactie deling +- x: door elkaar 8 4 5 6 7 Vermenigvuldigen met 100 tal Tafels Redactie negatieve getallen Vermenigvuldigen met 10 tal Redactie vermenigvuldigen 9 Delen/ tafels 10 Delingen 100 tal berekening laten zien *11 Rekenvolgorde Totale score 40 Mijn score : 4 = cijfer 2. De leerling telt de score op en berekent het cijfer m.b.v. formule en rekenmachine (!) 3. Leerling geeft aan welke onderdelen nog niet voldoende zijn. 4. Formulier, dus cijfer, mag alleen maar ingeleverd worden met deze informatie.

X Breuken vermenigvuldigen 34 Leerstof die je extra moet gaan oefenen Rekenen 202 Basis BREUKEN Justin Bakker Wat werd getoetst? MAX SCORE Wat heb ik gescoord? Wat moet ik nog leren/ oefenen? 1 breuken toepassen 6   2 breuken optellen 3 breuken toepassen plaatjes 4 Breuken vereenvoudigen 5 breuken optellen- aftrekken toepassen met behulp van plaatjes plaatjes breuken vermenigvuldigen 8 X 7 breuken berekenen, groter, kleiner 9 breuken aftrekken Totaal score 44 34 Leerstof die je extra moet gaan oefenen Breuken vermenigvuldigen

GEGEVENS IN EEN EXCELBESTAND

GEGEVENS IN EEN KLASSENOVERZICHT - cijfers al berekend, controle van leerling - welke onderdelen zijn wel/ niet goed gemaakt - keuzes wat en hoe bespreek je de toets - differentiëren, welke leerlingen moeten extra aandacht - kan gebruikt worden om een groepsplan te maken - met samenvoegen in Word een k&k formulier voor de leerling maken.

X Breuken vermenigvuldigen 34 Leerstof die je extra moet gaan oefenen Rekenen 202 Basis BREUKEN Justin Bakker Wat werd getoetst? MAX SCORE Wat heb ik gescoord? Wat moet ik nog leren/ oefenen? 1 breuken toepassen 6   2 breuken optellen 3 breuken toepassen plaatjes 4 Breuken vereenvoudigen 5 breuken optellen- aftrekken toepassen met behulp van plaatjes plaatjes breuken vermenigvuldigen 8 X 7 breuken berekenen, groter, kleiner 9 breuken aftrekken Totaal score 44 34 Leerstof die je extra moet gaan oefenen Breuken vermenigvuldigen

LEERLINGEN ZIJN MEER BETROKKEN BIJ HUN LEERONTWIKKELING 1.Leerlingen schrijven zelf op waar ze nog niet zo goed in zijn en kunnen hiermee een leerdoel formuleren. 2. Gegevens kunnen gebruikt worden bij remedial teaching, coach gesprekken, oudergesprekken en differentiatie. 3.Excelbestand geeft informatie over behaalde leerdoelen. 4.Gegevens kunnen gebruikt worden om les kwaliteit te verbeteren, extra aandacht te geven aan onderwerpen waar slecht op gescoord is.

FORMAT NAAR EIGEN INZICHT ONTWIKKELEN. NIET ALLE TOETSEN HOEVEN ZO BESPROKEN TE WORDEN