Met de bijbel in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

GOD is liefde.
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Jezus en de wet van Mozes.
Ik ben gedoopt! En nu..?. 5 stappen die je moet volgen nu je gedoopt bent.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Tussen Pasen en Pinksteren.
… en wat wil Jezus van jou?
Discipelschap.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
De barmhartige Samaritaan: de parabel uitgewerkt
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Wat maakt het leven zinvol?
Machtig God, sterke Rots (LvGz 347)
EEN VERRASSING KRIJGEN
De visie is Jezus One for all.
Wie is mijn naaste? Lucas
Welkom in deze kerkdienst
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
WELKOM OP TOV!.
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Preek thema: Zeker weten?.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wat bent u waard? Verandering van binnenuit Raamsdonksveer
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
“Geef en je zal gegeven worden.”
Welkom op TOV!.
De vreugde van de HEERE.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Preek Jakobus 2:
Jij, God en je kind.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Lekker gegeten??.
Kaarten op tafel.
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
Welkom in deze kerkdienst
Een voorbeeld dat navolging verdient
Jezus volgen kan niet in deeltijd
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Lied voor de dienst 287: 1 en 2.
1 Het goede leven En iemand uit de menigte zei tegen Hem: Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen. 14 Maar Hij zei tegen.
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Thema: Je bent geliefd… wees een zegen! Zondag 23 november 2014.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Welkom in deze Pinkster-dienst - een gave(n)dienst koor, voorlezing, zingende kinderen, bijdrage KIKker, preek enz. - een volle dienst laat u/je vullen.
Red de verlorenen! Lucas 10,30-37 "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Voorganger: ds. Mevr. E. Braam Ouderling van dienst: Bart van de Velde Organist: Anne Kroeze Schriftlezing: Lukas : 10 : 25 t/m 37 Joh. : 15 : 9 t/m 17.
Heb de HEER lief met heel je leven – Deuteronomium 6 HEB JE HEER LIEF MET HEEL JE LEVEN Heb hem lief, met heel je leven. Hem alleen! Neem de jeugd mee.
Vluchtelingeneditie Bijeenkomst 3
20 februari 1965.
Lucas 10 : Er kwam een wetsleraar naar Jezus toe. Hij wilde Jezus iets verkeerds laten zeggen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om het eeuwige.
De Barmhartige Samaritaan
de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
Lukas – 37 De barmhartige Samaritaan
Welkom op 14 juli Voorganger: Ds. Ko Sent Ouderling van dienst:
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
Transcript van de presentatie:

Met de bijbel in de klas

Een leerproces in 3 stappen Verkennen Aanknopingspunten zoeken, zien, herkennen, stilstaan bij, herkennen, … Verdiepen Het nieuwe laten doordringen, confronteren, interpreteren, gevoelig worden voor het nieuwe, een christelijke duiding inbrengen, … Verwerken Wat betekent dat voor mij? Wat heb ik geleerd? Kan ik dat waarderen? Kan ik er zin in ontdekken, me ermee identificeren?

Communicatie Woord van God woord woord van de van de leerlingen leerkracht

God als schepper de wereld als schepping Hoe werk je in kleuteronderwijs, lager onderwijs rond ‘schepping’? Mooie kansen om interreligieus te werken Verwondering en bewondering van kinderen voor natuur is deur voor diepte- ervaring, voor Godservaring Grote gelijkenis ‘scheppingsverhaal’ in Bijbel en Koran www.bijbelenkoran.nl

Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie

Beelden confronteren Een beeldmeditatie gebeurt meestal met één beeld. Men kan ook werken met twee of meer beelden, waarin opmerkelijke verschillen of gelijkenissen zitten.

Beelden confronteren

Jezusbeelden bij jonge kinderen Kleuters denken ‘in stukjes en brokjes’ Verschillende beelden reiken verschillende aspecten van Jezus aan Verhalen werken daarop verder Een Jezusbeeld is nooit ‘af’

Didactische werkvormen Welke didactische werkvormen heb je al gebruikt bij het vertellen van bijbelverhalen in je klas? Hoe herken je de communicatie en het leerproces in die werkvormen?

Vragen

Pauze

Op weg met een bijbelverhaal Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand en uw naaste als uzelf.’ ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’

Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde.

De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’ Lc. 10,25-37

Op weg met een bijbelverhaal Vertellen is iets anders dan voorlezen is iets anders dan een leesles Binnen een vertelkader belangrijk voor de betekenis een ritueel in de klas liturgisch en pastoraal jaar

Op weg met een bijbelverhaal Liturgisch en pastoraal jaar

Op weg met een bijbelverhaal Hoe herken je Communicatie Leerproces Verkennen Verdiepen Verwerken

Prenten in de juiste volgorde schikken

Prenten schikken Prenten in de juiste volgorde schikken een eerste kennismaking een eerste werkvorm als de leerlingen het verhaal al kennen Zet de juiste prent bij de juiste zin

Dramatiseren Goed voorbereiden Zich inleven in de personages Een bijbelfiguur doorleven De lege / open stoel Tableau vivant Een ontmoetingsspel

Verdiepen en verwerken Verdiepen met meerdere werkvormen: interview, nieuwsreportage Actualiseren: met kranten en tijdschriften: wie is nu slachtoffer, rover, priester, samaritaan, herbergier? Verwerking - in de klasgroep - persoonlijk

Bespreking in kleine groepen Een kader: een wetgeleerde wil Jezus op de proef stellen Waarom vertelt Jezus dit verhaal? Een slachtoffer … Daders … Een priester en een leviet … Een Samaritaan … De herbergier … Wie is de naaste geworden …?

Liederen Ik wil naast je staan Loop me niet voorbij

Een Jezusboek Een Jezusboek in de klas Een persoonlijk Jezusboek teksten, beelden, gebeden, … groeit aan na elk verhaal Een persoonlijk Jezusboek leerlingen bewaren wat hen persoonlijk raakt kan meegaan naar volgende leerjaren toont de evolutie van het eigen Jezusbeeld

Bijbelverhalen laten werken

Bijbelverhalen zijn ontmoetingsplaatsen Bijbelverhalen zijn gegroeid uit communicatie Bijbelverhalen zijn bedoeld voor communicatie als ‘Woord van God’ Met de bijbel in de klas Ontmoetingsplaats voor kinderen

Bijbelverhalen zijn ontmoetingsplaatsen Leerkracht en leerlingen ontmoeten elkaar Leerlingen ontmoeten elkaar Leerkracht en leerlingen ontmoeten God

Om verder te kijken Wat draag je mee van deze studiedag? Wat heeft God je gezegd vandaag?

Afsluiter Ik wil naast je staan, je zien, zien dat je goed bent, je dragen door de dagen van je leven, je opvangen als je 't moeilijk hebt, je steunen - een hand op je schouder, je beschermen - een hand boven je hoofd, je loslaten om je eigen weg te gaan. Ik wil naast je staan en zien hoe jij groeit, hoe jij leeft, hoe jij gelukkig bent, hoe jij van mensen houdt, hoe jij je inzet, hoe jij mens wordt. opdat je zou leven in deze wereld, niet van deze wereld. bij Lucas 10, 25-37

God, uw naam is ‘Ik-zal-er-zijn-voor-jou’. Wij vragen U: wees er voor ieder van ons, spreek uw Woord tot ons en laat ons delen in uw Liefde. Zo kunnen wij naast kinderen staan en hen in contact brengen met U. Met hen kunnen wij luisteren naar uw Woord. Wij willen hen uw liefde leren kennen en voelen. Met uw kracht kunnen wij hen begeleiden opdat zij leven in deze wereld, maar niet van deze wereld Amen.

Met de bijbel in de klas Veel geluk ! en …

Met de bijbel in de klas We zijn altijd bereid te helpen !