Samen werken in Greenport Venlo Regio
Introductie Marcel Creemers Directeur CITAVERDE Bedrijfsopleidingen 5000 cursisten 250 BBL´ers Actief betrokken bij diverse samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven en onderwijs Step2Green, CIV TU&U, CIV Agro&Food, Karpos, Alles voor Groene Arbeid, etc.
Agenda Instroom jonge deelnemers Uitgangspunten Arbeidsmarktcijfers Ontwikkeling deelnemersaantallen Visie en koers Discussie en vragen
Ministerie Imagoprobleem
Hebben we een keuze? Als je doet wat je altijd doet, dan krijg je wat je altijd krijgt! “Do not ask wat your country can do for you Ask wat you can do for your country !”
(Regionaal) economische clusters (potentiële) werknemers Visie onderwijs - bedrijfsleven in beeld (Regionaal) economische clusters Behoeftes studenten en (potentiële) werknemers Behoeftes bedrijven A&F en T&U Aantrekkelijk werkgeverschap en imago sector Beroepsgericht opleidingsaanbod Leven lang leren Bèta & Techniek Internationalisering Randvoorwaarden Dialoog onderwijs – bedrijfsleven Flexibele opleidingsstructuur Concretisering Internationaal WO+, WO, HBO, MBO Nationaal, WO+, WO, HBO, MBO Regionaal HBO, MBO Lokaal MBO, VMBO
Regiovisie Greenport Venlo Verbeteren en versterken van kennis en innovatieklimaat Verduurzamen van productie en omgeving Versterken en verbinden van het ruimtelijk-economisch en agrologistieke cluster in de samenhang met ander Greenports, Mainports en afzetgebieden Versterken van het woon-, werk- en leefklimaat
Eigen visie 2012 HET centrum voor Vakmanschap en Ondernemerschap in economische topregio greenport Venlo in co-creatie met bedrijven en (onderwijs)instellingen
Samen werken Gezamenlijk Visie /plan van aanpak: Centrum Vakmanschap en Ondernemerschap Regioarrangement onderwijs Ondernemersvisie Greenport Venlo Landelijk beleid /HCA
Arbeidsmarktregio Greenport Venlo
Werkgelegenheid Greenport Venlo
Verdeling naar opleidingstype
Vervangingsvraag per sector
Vervangingsvraag
www.Kans op werk.nl
Cijfers MBO CITAVERDE College
Cijfers MBO CITAVERDE College dier en plant
Conclusie uit de cijfers Arbeidsmarkt op termijn is goed Vervangingsvraag MBO is groot Instroom deelnemers daalt sterkt de afgelopen 5 jaar CITAVERDE kiest in deze regio daarom duidelijk voor een scherp profiel
Visie en koers Waarde propositie Benadering Stakeholders en doelgroepen Totaalplaatje
Waardepropositie Bedrijven Meer en sneller in contact met potentiële medewerkers Top medewerkers vanwege vraaggedreven vorm Sterk sturend/adviserend naar onderwijs vorm en inhoud Efficiënt en duurzaam verbonden tussen onderwijs en sector door efficiënte en effectieve structuur Komen door studenten/kennisinstellingen in contact met nieuwe inhoudelijke kennis en technologieën Leidt tot meer gekwalificeerde instroom
Waardepropositie Deelnemers / studenten Excellent onderwijs (vakmanschap en ondernemerschap) Beroepscomponent van 25% naar 50% , (in en met topbedrijven) Nieuwste innovaties in curriculum (techniek / technologie, duurzaamheid, internationalisering) Werkgarantie!
Waardepropositie Onderwijsinstelling Opleiding sluit beter aan op wat bedrijfsleven vraagt Toegang tot kennis en expertise van ondernemers, zodat curriculum up-to-date is en studenten beter opgeleid zijn studenten leren in authentieke situaties waardoor deze beter gemotiveerd zijn Beter imago in de regio (sector en ook studenten) Leidt tot meer deelnemers docenten Blijvend ontwikkelen en leren Nauwe relaties met bedrijfsleven Marktwaarde docent wordt groter
stakeholders Communicatie en Imago Waar richten we ons op: Beïnvloeders / decanen Ouders Deelnemers Arbeidsmarkt Bedrijfsleven
Gedifferentieerde aanpak per doelgroep Denk in verschillende doelgroepen: Benadering van Basisscholen Goede oriëntatie in groen binnen VMBO VMBO’er die kiest voor BOL / BBL opleidingen Havist die kiest voor BOL / BBL opleidingen Medewerker die kiest voor BBL opleiding Zij instromer die kiest voor BBL opleiding Bedrijfsgerichte opleidingen en cursussen
Totaalplaatje Totaalplaatje moet kloppen: Aantrekkelijke leeromgeving Actueel, toekomstgericht en innovatief Gemotiveerde docenten Goede lesstof Goede praktijkbegeleiding Intensief programma PR en marketing Reisafstand niet te groot
eindconclusies
eindconclusies Sector is gebaat bij continue instroom van jongeren Gezamenlijke PR en werving levert resultaat op Kwalitatieve impuls aan onderwijs samen met bedrijfsleven Instroom verbreden, uitstroom differentiëren Sector zal richting meerdere doelgroepen actie moeten ondernemen Jongeren Zij-instromers Bestaande medewerkers Kortom belangrijke lijn in het sectorplan