Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Onze kernwaarden.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Vraagsturing en marktwerking
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Burgerinitiatieven.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Geert Van Hove.  Het gaat altijd over mensen, die om de één of andere reden niet of in elk geval onvoldoende voor zichzelf kunnen opkomen. Er zijn 3.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Seksualiteit en kanker
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Flexibiliteit als activiteit
Piet Van Schuylenbergh
Het zorgcontinuüm.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Lokaal loket kinderopvang
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
De week van de vrijwilliger
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Waarom leerlingenparticipatie?
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Lokaal loket kinderopvang
Herstellend handelen – hergo introductie
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université Libre de Bruxelles

Welke verwachtingen hebben de deelnemers… …een betere kwaliteit van leven door: -Aanpassingen -Meer handelingsvrijheid -Beter beschikbare informatie -Gelijke behandeling in alle aspecten van het sociale leven

« Redelijke » aanpassingen, ja maar Concept moet verder verduidelijkt worden Weinig duidelijkheid over welke criteria recht geven op welke aanpassing Het duurt lang om materiaal te bekomen Veel factoren hebben een invloed op het bekomen en het beschikbaar stellen van redelijke aanpassingen

Meer vrijheid om naar eigen inzicht te handelen, ja maar… Voor veel personen met een handicap blijft het moeilijk om zelf beslissingen te nemen over zichzelf, door familiale druk, druk van dienstverleners, weinig flexibiliteit, … en vanuit gevoelens van eenzaamheid

Beschikken over informatie en advies, ja maar… Een gebrek aan informatie binnen 4 domeinen (rechten, ondersteuningsmaatregelen, handicapdiagnostiek en het aanbod aan activiteiten) leiden tot moeheid

Verwachtingen van personen met een handicap De deelnemers hebben zich hierover zeer genuanceerd uitgelaten, en hebben nagedacht over hun eigen rol en verantwoordelijkheden in het uitwerken van oplossingen Ze uiten verwachtingen naar: -Statelijke actoren -Verschillende adviesraden en experten -Verenigingen voor personen met een handicap -Personen met een handicap zelf

Verwachtingen naar statelijke actoren Ondersteuning herdenken, niet in termen van zorg, therapiën of diverse ondersteuningsmaatregelen, maar wel in termen, van behoeften van iedere persoon Het idee van « persoonlijke assistentie » herdenken Meer in het werk stellen om administraties beter te laten samenwerken Zorgen voor duidelijke en leesbare info Het VN-verdrag in praktijk omzetten door ervoor te zorgen dat de erin verwoorde principes passend in de realiteit worden omgezet

Verwachtingen naar de diverse adviesraden en experten Meer personen met een handicap toelaten in deze adviesraden Deelname verzekeren in beslissingen van verschillende beleidsniveaus (regionale, provinciale en gemeentelijke) en de opvolging hiervan verzekeren

Verwachtingen naar verenigingen van personen met een handicap Verder de rol van informatie- en adviesverstrekking en rechtsbescherming opnemen maar dan meer op pro-actieve en offensieve wijze Verenigingen uitbouwen die handicap meer transversaal benaderen en hierbij het sociaal model van handicap verdedigen (deze verenigingen richten zich best niet op een type handicap)

Verwachtingen naar personen met een handicap zelf Teveel personen met een handicap leven geïsoleerd: deze mensen moeten meer in de maatschappij integreren en zo leren anticiperen op moeilijke situaties Personen met een handicap moeten meer zelf inspanningen leveren en niet verwachten dat alles hen op een « dienblad » wordt aangereikt

Wegen om vooruit te komen… Veel voorstellen! Er is nood aan meer informatie en sensibilisering van het grote publiek, professionelen en personen met een handicap Er is nood aan meer flexibiliteit en stappen voorwaarts om beter de behoeften van personen met een handicap in rekening te brengen Er is nood aan een beter gebruik van de (sociale) media Er is nood aan een betere betokkenheid van personen met een handicap in procedures en beslissingen die hen betreffen

Daarom… Deelnemers erkennen dat er reeds veel vooruitgang is geboekt Maar personen met een handicap moeten meer voor zichzelf opkomen en hun plaats in de maatschappij opnemen In de toekomst moet er meer gedacht worden vanuit de ideeën van levensplanning, waarbij de persoon met handicap en zijn omgeving reeds van op jonge leeftijd doordrongen wordt van de gedachte dat het mogelijk is een actievere sociale rol op te nemen

Daarom… We moeten ophouden behoeften van de personen te verwarren met diagnostiek en het type handicap er is dringend nood aan werkbare methodieken om behoeften dynamisch in kaart te brengen binnen een logica van onderhandeling