Succesfactoren voor Top Teams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Samenwerken in een team
BELANG VAN HET MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Ouders en Kinderen Centraal
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
John Vaupell Justin van der Steen
Vraaggericht werken.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Hoe krijg je het op gang?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
De cultuur van MBO College Zuid
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.

Welkom op onze ouderochtend
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Niets is wat het lijkt.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Sociale Ontwikkelagenda
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Een vergadering organiseren
Behavior Based Safety Warehousing
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Welkom 9/19/2018.
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ontwikkeling, wij als EBS
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Succesfactoren voor Top Teams Heldere doelstellingen (weten waarom het team bestaat) Gezamenlijke verantwoordelijkheid (voelen dat je er samen voor staat) Open communicatie (elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig) Wederzijds respect (elkaar vertrouwen en waarderen) Flexibel aanpassen (inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief benaderen) Initiatief tonen (ook ongevraagd met suggesties komen en meedenken) Bron: Vroemen

Heldere doelstellingen (weten waarom het team bestaat) SUCCESFACTOREN VOOR TOP TEAMS Heldere doelstellingen (weten waarom het team bestaat) Gewenst gedrag eerst denken, dan doen de voortgang bewaken evalueren en toetsen elkaar stimuleren tot beter Ongewenst gedrag zomaar ergens beginnen onduidelijke doelen stellen geen terugkoppeling geven verborgen agenda´s hanteren Bron: Belbin/Vroemen

Gezamenlijke verantwoordelijkheid (voelen dat je er samen voor staat) Gewenst gedrag iets van elkaar overnemen iets voor elkaar over hebben elkaar steunen in zware tijden zorg tonen over het resultaat Ongewenst gedrag de ander aan laten modderen elkaar afvallen ongeïnteresseerd zijn in elkaar de schuld afschuiven Bron: Belbin/Vroemen

Open communicatie (elkaar zonder dubbele bodems informeren wanneer nodig) Gewenst gedrag elkaar volledig informeren elkaar feedback geven actief voor je mening uitkomen eerlijk zijn Ongewenst gedrag informatie achterhouden problemen niet bespreken vaag en onduidelijk zijn roddelen en klagen over elkaar Bron: Belbin/Vroemen

Wederzijds respect (elkaar vertrouwen en waarderen) Gewenst gedrag actief luisteren naar elkaar de anderen erbij betrekken je tolerant opstellen ook je waardering uitspreken Ongewenst gedrag lachen om fouten van anderen zondebokken aanwijzen anderen niet serieus nemen je eigen mening opdringen Bron: Belbin/Vroemen

Flexibel aanpassen (inspelen op nieuwe mogelijkheden en bedreigingen creatief benaderen) Gewenst gedrag van fouten leren, evalueren iets nieuws uitproberen nieuwsgierig zijn de waarde van elk idee zien Ongewenst gedrag fouten verdoezelen iets nieuws belachelijk maken uit oude steeds verdedigen alsmaar terugkijken Bron: Belbin/Vroemen

Initiatief tonen (ook ongevraagd met suggesties komen en meedenken) Gewenst gedrag vooruit kijken ideeën uitspreken voorstellen doen verantwoord risico nemen Ongewenst gedrag afwachten en afschuiven anderen ontmoedigen focus op belemmeringen roekeloos handelen Bron: Belbin/Vroemen