UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kijk op praktijk zó moet het!.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
feedback als leidend principe
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Onderwijsevaluaties nieuwe stijl
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Studiesucces door integratie werkvormen
De kaart is niet het landschap
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Rekenproblemen en Dyscalculie
MICROCONTROLLERS.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Instructie leerling- activatiecode
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Workshop evalueren Dcp
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Digitaal nakijken met Turnitin
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Innovatie in het onderwijs
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!

Er is veel onderzoek naar onderwijsevaluaties Zinvol evalueren voor iedereen is zeer complex Zonder draagvlak werkt geen enkel systeem UvA Q2

Wetenschap over Onderwijs Evalueren 35 jaar onderzoek beschikbaar over evalueren van onderwijs, paper #50www.theideacenter.org

Wetenschap over Onderwijs Evalueren betrouwbaar, valide Algemeen oordeel en veel geleerd zijn een goede maat, maar bias gevoelig  Specifieke vragen stellen over de belangrijkste aspecten van het vak en de docent  Corrigeren voor bepaalde variabelen bij vergelijking Kwaliteit is afhankelijk van de interpretatie en het gebruik  Studentinformatie meenemen in de interpretatie  Contextinformatie meenemen in de interpretatie Aandacht voor leeropbrengsten

Goed evalueren is complex Onderwijsevaluatie dient meerdere doelen Wie zijn de gebruikers en wat hebben ze nodig? Hier komt de footer tekst5 Hoog en middenmanagementAlgemeenVergelijkbaar OpleidingscommissiesAlgemeen & SpecifiekVergelijkbaar KwaliteitszorgmedewerkersAlgemeen & SpecifiekVergelijkbaar VakcoördinatorenAlgemeen & Zeer specifiekVergelijkbaar DocentenAlgemeen & Zeer specifiekVergelijkbaar

UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] DIF = Docent Informatie Formulier SEF = Student Evaluatie Formulier DEF = Docent Evaluatie Formulier

UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] DIF = Docent Informatie Formulier  Contextinformatie (vak verplicht, moeilijk, leerdoelen)  Modulekeuze (onderwijsvormen, toetsvormen) SEF = Student Evaluatie Formulier  Modules DEF = Docent Evaluatie Formulier  Contextinformatie (invloeden op het leerproces)  Zelfevaluatie (onderwijsvormen)

Vaste Modules ModuleDimensies Kwaliteit van het vak (10 vragen) Duidelijke eisen Goede opbouw Uitdagend niveau Voldoende feedback Activerend onderwijs Passende werkdruk LeeropbrengstenZelf in te vullen Studentinformatie (3 vragen) InteresseNiveauInzet Algemeen oordeel (2 vragen) Totale leeropbrengst Totaal oordeelOpen opmerkingen UvA Q8

Stappen voor Evaluatiemedewerker (EM) Stap 1: EM zet een DIF uit in Stap 2: EM brengt eventueel wijzigingen aan in SEF Stap 4: EM zet SEF uit Stap 5: EM zet DEF uit Stap 6: EM ontvangt en verspreidt rapporten

UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] Op maat evalueren Vergelijkbare data door vaste modules Correcte referentiewaarden Correcte vergelijkingen Inzicht in leeropbrengsten  (vakniveau en opleidingsniveau) Context informatie Zelfevaluatie UvA Q10

Er is veel onderzoek naar onderwijsevaluaties Zinvol evalueren voor iedereen is zeer complex Zonder draagvlak werkt geen enkel systeem UvA Q11

UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!