UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Er is veel onderzoek naar onderwijsevaluaties Zinvol evalueren voor iedereen is zeer complex Zonder draagvlak werkt geen enkel systeem UvA Q2
Wetenschap over Onderwijs Evalueren 35 jaar onderzoek beschikbaar over evalueren van onderwijs, paper #50www.theideacenter.org
Wetenschap over Onderwijs Evalueren betrouwbaar, valide Algemeen oordeel en veel geleerd zijn een goede maat, maar bias gevoelig Specifieke vragen stellen over de belangrijkste aspecten van het vak en de docent Corrigeren voor bepaalde variabelen bij vergelijking Kwaliteit is afhankelijk van de interpretatie en het gebruik Studentinformatie meenemen in de interpretatie Contextinformatie meenemen in de interpretatie Aandacht voor leeropbrengsten
Goed evalueren is complex Onderwijsevaluatie dient meerdere doelen Wie zijn de gebruikers en wat hebben ze nodig? Hier komt de footer tekst5 Hoog en middenmanagementAlgemeenVergelijkbaar OpleidingscommissiesAlgemeen & SpecifiekVergelijkbaar KwaliteitszorgmedewerkersAlgemeen & SpecifiekVergelijkbaar VakcoördinatorenAlgemeen & Zeer specifiekVergelijkbaar DocentenAlgemeen & Zeer specifiekVergelijkbaar
UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] DIF = Docent Informatie Formulier SEF = Student Evaluatie Formulier DEF = Docent Evaluatie Formulier
UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] DIF = Docent Informatie Formulier Contextinformatie (vak verplicht, moeilijk, leerdoelen) Modulekeuze (onderwijsvormen, toetsvormen) SEF = Student Evaluatie Formulier Modules DEF = Docent Evaluatie Formulier Contextinformatie (invloeden op het leerproces) Zelfevaluatie (onderwijsvormen)
Vaste Modules ModuleDimensies Kwaliteit van het vak (10 vragen) Duidelijke eisen Goede opbouw Uitdagend niveau Voldoende feedback Activerend onderwijs Passende werkdruk LeeropbrengstenZelf in te vullen Studentinformatie (3 vragen) InteresseNiveauInzet Algemeen oordeel (2 vragen) Totale leeropbrengst Totaal oordeelOpen opmerkingen UvA Q8
Stappen voor Evaluatiemedewerker (EM) Stap 1: EM zet een DIF uit in Stap 2: EM brengt eventueel wijzigingen aan in SEF Stap 4: EM zet SEF uit Stap 5: EM zet DEF uit Stap 6: EM ontvangt en verspreidt rapporten
UvA-Q = [DIF & SEF & DEF] Op maat evalueren Vergelijkbare data door vaste modules Correcte referentiewaarden Correcte vergelijkingen Inzicht in leeropbrengsten (vakniveau en opleidingsniveau) Context informatie Zelfevaluatie UvA Q10
Er is veel onderzoek naar onderwijsevaluaties Zinvol evalueren voor iedereen is zeer complex Zonder draagvlak werkt geen enkel systeem UvA Q11
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!