Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
feedback als leidend principe
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kun jij de plusklas aan?.
Effectieve instructie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welkom MAS
Reflectie.
Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Competentiegericht leren vmbo
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Activeren van voorkennis
Samenwerken.
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Sleutels, codes en aanwijzingen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Activerende werkvormen
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Sleutels, codes en aanwijzingen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De didactiek van ontwerpen
CROQUIS MIGRATIE IN CHINA VANUIT ECONOMISCHE DIMENSIE
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Gesprekstechnieken Les 3.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post Onderzoekend leren Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post Wat is onderzoekend leren? Stel je voor dat we nu allemaal in de klas zitten: ik ben de docent, jullie de leerlingen.

Preview Doel: wat is onderzoekend leren? Opdracht: Maak een juiste ‘shovel’ binnen 10 minuten. 4 groepjes Ieder groepje varieert in: Taak Ondersteuning Afsluiting met synthese Andere leerervaringen! Dit is simpelweg een andere vorm van leren die zeer effectief is voor dit specifieke leerdoel. In de wereld van onderzoekend leren, slaat het echter de plank volledig mis.

Groep 1 “Volgers” Maak shovel, met originele handleiding Erg gemakkelijk: 1, 2, 3, klaar. Heeft de leerling zelf moeten nadenken? Geen dilemma, geen discussie, geen redeneren. Wat is bij deze groep eigenlijk het leerdoel? Het leren bouwen van een shovel, of Het leren werken en denken als een ontwerper Leerlingen ‘gewoon’ actief bezig laten zijn, zegt niet dat de juiste denk- en werkprocessen geactiveerd worden. Dit is simpelweg een andere vorm van leren die zeer effectief is voor dit specifieke leerdoel. In de wereld van onderzoekend leren, slaat het echter de plank volledig mis.

Groep 2 “Ontdekkers” Maak shovel, zonder handleiding Puur ontdekken is leuk: leerling is open en vrij in zowel proces als in product. Puur ontdekken is ook moeilijk. Geen begeleiding, geen tips, geen fout-correctie. De leerling wordt uitgedaagd zijn conceptuele kennis van een “shovel” expliciet te maken. Maar wat is er dan nieuw (aan-)geleerd? Er is geen domein-specifiek model om mee te bouwen en van te leren.

Groep 3 “Zoekers” Verklaar shovel, met bouwstenen Niet zo spannend: je mag alleen maar verklaren (deductief). Een conceptuele structuur van ‘casus bibliotheek’ deelt handleiding in betekenisvolle labels. Er is slechts een juiste oplossing. Geen discussie. Zoeken naar versnipperde handleiding dwingt metacognitie af: zoeken, filteren, organiseren, relateren, etc.

Groep 4 “Verbeteraars” Verbeter shovel, met vraagmodel Verklaren & herbouwen (deductief als zowel inductief). Geen handleiding, maar een denk-model. Een wetenschapper heeft niet alle antwoorden, maar weet juist de goede vragen te stellen. Een realistische casus context dwingt authenticiteit van de taak af. Activering van voorkennis zorgt voor verankering en transfer van leerervaring

Synthese van groepen Leerprincipes onderzoekend leren Groep 1: ‘Volgers’ Groep 2: ‘Ontdekkers’ Groep 3: ‘Zoekers’ Groep 4: ‘Verbeteraars’ Domeinkennis Stappen gevolgd, maar nieuwe conceptuele kennis verkregen? Expliciet maken van voorkennis, maar ook nieuwe kennis verkregen? Informatie verkregen uit conceptuele structuring van ‘bibliotheek’. Met vragen gewerkt, maar ook nieuwe concepten verkregen? Primaire denkprocessen Zoek de verschillen. Activering voorkennis. Deductief: zoeken, relateren, en organiseren van informatie. Inductief:Activering van domein-specifiek vraaggedrag van de leerling. Regulatieve processen Stappen zijn voorgekauwd. Leerling hoeft zelf niet na te denken. Activering zelf-controle. Overkill? Organiseren en ordenen van vondsten. Vraaggestuurde begeleiding. Maar data verzameling? Motivationele processen Van succes verzekerd. Bouwen is leuk. Maar geen eigen interpretatie. Helemaal zelf verzinnen. Maar ook helemaal geen hulp. Slechts verklaren. Speurtocht naar bruikbare informatie. Verbeteren. Authentieke context. Start vanuit perplexiteit leerling.

Stochasmos Als “LEGO-platform”