Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Menno Karres Lead Auditor
Waarderend organiseren en co-creëren De opdracht van de people manager Alden Biezen 8 oktober 2010.
Employer Branding Rabobank
FOOD FIRST -- welkom Ruud Huirne, Directeur F&A Nederland 15 maart 2012.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Omvang van de ambachtseconomie
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
College 5 Ethiek en business.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Cocreatie in de opsporing
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Agenda Inkoopprofessionalisering
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Innovatie Radar Installatiebranche
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Marketing vandaag en morgen
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
1 voor BedrijvenNr. 1 XBRL Elektronische financiële verantwoordingsinformatie bij de Rabobank via XBRL Directoraat Bedrijven Productmanagement Guust Jutte,
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Marketingplanning en strategie
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© de vries business consultancy, 2008
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
De stille kracht van ouderen Wilbert van den Bosch
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Strategie en positionering
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Transcript van de presentatie:

Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010

Rabobank in het kort, halfjaar 2010 Coöperatieve structuur Triple-A rating Tier I Capital: 14,9 % / € 33 miljard Balans: € 675 miljard Actief in 48 landen Missie: waarde creëren voor onze klanten Focus strategie: Leidend in Food & Agri wereldwijd Top (#1-3) in MVO, financiële industrie Meer dan 100 jaar succesvol samenwerken met onze klanten 2 Directoraat MVO

Dè uitdaging : Hoe voeden we 9 mrd monden en de economie duurzaam?

Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Directoraat MVO 4 Samen werken aan een duurzame toekomst.

Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Bijdragen aan schone productie- methoden en duurzame energie. Directoraat MVO 5 Samen werken aan een duurzame toekomst.

Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Bijdragen aan schone productie-methoden en duurzame energie. Bevorderen van economische participatie en toegang tot financiële diensten. Directoraat MVO 6 Samen werken aan een duurzame toekomst.

Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor- ziening. Bijdragen aan schone productie- methoden en duurzame energie. Bevorderen van economische participatie en toegang tot financiële diensten. Ondersteunen van lokale betrokkenheid. Directoraat MVO 7 Samen werken aan een duurzame toekomst.

8 MVO-Governance - uitgangspunten Governance Lokale

Klanten en samenleving centraal 9 Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO

Klanten en samenleving centraal 10 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO

Klanten en samenleving centraal 11 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening BELOFTE Klantgroepen centraal We ondersteunen klanten … om duurzaam te ondernemen … om verantwoord te sparen en beleggen … om economisch en sociaal op gang te komen en blijven … om duurzaam te leven en te wonen We voeren onze dienstverlening ethisch verantwoord, mensvriendelijk en klimaatneutraal uit Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO

Klanten en samenleving centraal 12 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening BELOFTE Klantgroepen centraal We ondersteunen klanten … om duurzaam te ondernemen … om verantwoord te sparen en beleggen … om economisch en sociaal op gang te komen en blijven … om duurzaam te leven en te wonen We voeren onze dienstverlening ethisch verantwoord, mensvriendelijk en klimaatneutraal uit BEWIJS Resultaten centraal Klantwaarde, Medewerkerswaarde, Financiële stabiliteit en Reputatie Hoge scores in Financiële (AAA) en MVO-rankings (PPP) Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO

Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Directoraat MVO 13

Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Strategie 2: Maak het gangbare duurzaam “We sturen de tanker bij” – Focus op engagement met klanten – Duurzaamheid is kwaliteitsaspect in gangbare producten & diensten – Mede op basis van strategie 1 – Businesslines verantwoordelijk Directoraat MVO 14

Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Strategie 2: Maak het gangbare duurzaam “We sturen de tanker bij” – Focus op engagement met klanten – Duurzaamheid is kwaliteitsaspect in gangbare producten & diensten – Mede op basis van strategie 1 – Businesslines verantwoordelijk Directoraat MVO 15 De Rabobank hanteert beide strategieën, maar de kern is vervat in strategie 2

Hoe meten we onze performance Doel: Naast Triple A ook Triple P (#1-3 mondiaal ultimo 2012) Richtlijnen: Global Reporting Initiative, AccountAbility, Global Compact, Equator Principles en - in de komende jaren - ISO Volledige integratie in (Half-) Jaarverslag Rabobank Groep Monitoring via ratings SAM (2009: #9) en daarnaast onder meer door Sustainalytics (2009: #1), Oekom, Vigeo, De “Eerlijke” Bankwijzer e.a. Waardering door samenleving, klanten, personeel en investors via onafhankelijke onderzoeken, publicaties en benchmarkstudies Directoraat MVO 16

Verificatie en managementletter Assurance – Scope: alle informatie in het Maatschappelijk Jaarverslag – Standaarden: – HRA 3410N Assurance-opdrachten inzake maatschappelijke verslagen – AccountantAbility AA1000 Assurance Standard (2008) – Level: reasonable level of assurance Management letter – Gecombineerde management letter interne en externe auditor – Uitgebracht van de Raad van Bestuur Directoraat MVO 17

18 Effect van geïntegreerde verslaglegging Meer attentie in Board en bij Control bij bespreking concepten Koppeling met business (deelteksten), naast uitvoerig hoofdstuk Korter – 2009: 32 p. 2008: 76 p., 2007: 109 p. – Volledig online – Geen print – Lezer kan persoonlijk verslag samenstellen, incl grafieken – Actuele MVO-feiten en cijfers op corporate site Kwaliteit – Volledige externe assurance, met ‘redelijke mate van zekerheid’ – Application level A+ conform het GRI G3 Framework – AA1000AS/APS standaard: inclusief, responsief, materieel

Rabobank Groep 19

Kijk op: Samen werken aan een duurzame toekomst. Dat is het idee.