Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010
Rabobank in het kort, halfjaar 2010 Coöperatieve structuur Triple-A rating Tier I Capital: 14,9 % / € 33 miljard Balans: € 675 miljard Actief in 48 landen Missie: waarde creëren voor onze klanten Focus strategie: Leidend in Food & Agri wereldwijd Top (#1-3) in MVO, financiële industrie Meer dan 100 jaar succesvol samenwerken met onze klanten 2 Directoraat MVO
Dè uitdaging : Hoe voeden we 9 mrd monden en de economie duurzaam?
Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Directoraat MVO 4 Samen werken aan een duurzame toekomst.
Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Bijdragen aan schone productie- methoden en duurzame energie. Directoraat MVO 5 Samen werken aan een duurzame toekomst.
Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor-ziening. Bijdragen aan schone productie-methoden en duurzame energie. Bevorderen van economische participatie en toegang tot financiële diensten. Directoraat MVO 6 Samen werken aan een duurzame toekomst.
Focus op thema’s Werken aan een veilige en duurzame voedselvoor- ziening. Bijdragen aan schone productie- methoden en duurzame energie. Bevorderen van economische participatie en toegang tot financiële diensten. Ondersteunen van lokale betrokkenheid. Directoraat MVO 7 Samen werken aan een duurzame toekomst.
8 MVO-Governance - uitgangspunten Governance Lokale
Klanten en samenleving centraal 9 Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO
Klanten en samenleving centraal 10 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO
Klanten en samenleving centraal 11 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening BELOFTE Klantgroepen centraal We ondersteunen klanten … om duurzaam te ondernemen … om verantwoord te sparen en beleggen … om economisch en sociaal op gang te komen en blijven … om duurzaam te leven en te wonen We voeren onze dienstverlening ethisch verantwoord, mensvriendelijk en klimaatneutraal uit Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO
Klanten en samenleving centraal 12 BEHOEFTE Samenleving centraal Duurzame F&A Business Duurzame Handel, Industrie & Diensten Toegang tot duurzame financiële dienstverlening BELOFTE Klantgroepen centraal We ondersteunen klanten … om duurzaam te ondernemen … om verantwoord te sparen en beleggen … om economisch en sociaal op gang te komen en blijven … om duurzaam te leven en te wonen We voeren onze dienstverlening ethisch verantwoord, mensvriendelijk en klimaatneutraal uit BEWIJS Resultaten centraal Klantwaarde, Medewerkerswaarde, Financiële stabiliteit en Reputatie Hoge scores in Financiële (AAA) en MVO-rankings (PPP) Maatschappelijke trends en ontwikkelingen Directoraat MVO
Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Directoraat MVO 13
Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Strategie 2: Maak het gangbare duurzaam “We sturen de tanker bij” – Focus op engagement met klanten – Duurzaamheid is kwaliteitsaspect in gangbare producten & diensten – Mede op basis van strategie 1 – Businesslines verantwoordelijk Directoraat MVO 14
Twee strategieën Strategie 1: Maak het duurzame gangbaar “Het roer moet radikaal om” – Focus op innovatie – Kraamkamerfunctie en businessdevelopment – Nieuwe markten, nieuwe producten – Voorbereiding voor strategie 2 – Businesslines worden tijdig betrokken Strategie 2: Maak het gangbare duurzaam “We sturen de tanker bij” – Focus op engagement met klanten – Duurzaamheid is kwaliteitsaspect in gangbare producten & diensten – Mede op basis van strategie 1 – Businesslines verantwoordelijk Directoraat MVO 15 De Rabobank hanteert beide strategieën, maar de kern is vervat in strategie 2
Hoe meten we onze performance Doel: Naast Triple A ook Triple P (#1-3 mondiaal ultimo 2012) Richtlijnen: Global Reporting Initiative, AccountAbility, Global Compact, Equator Principles en - in de komende jaren - ISO Volledige integratie in (Half-) Jaarverslag Rabobank Groep Monitoring via ratings SAM (2009: #9) en daarnaast onder meer door Sustainalytics (2009: #1), Oekom, Vigeo, De “Eerlijke” Bankwijzer e.a. Waardering door samenleving, klanten, personeel en investors via onafhankelijke onderzoeken, publicaties en benchmarkstudies Directoraat MVO 16
Verificatie en managementletter Assurance – Scope: alle informatie in het Maatschappelijk Jaarverslag – Standaarden: – HRA 3410N Assurance-opdrachten inzake maatschappelijke verslagen – AccountantAbility AA1000 Assurance Standard (2008) – Level: reasonable level of assurance Management letter – Gecombineerde management letter interne en externe auditor – Uitgebracht van de Raad van Bestuur Directoraat MVO 17
18 Effect van geïntegreerde verslaglegging Meer attentie in Board en bij Control bij bespreking concepten Koppeling met business (deelteksten), naast uitvoerig hoofdstuk Korter – 2009: 32 p. 2008: 76 p., 2007: 109 p. – Volledig online – Geen print – Lezer kan persoonlijk verslag samenstellen, incl grafieken – Actuele MVO-feiten en cijfers op corporate site Kwaliteit – Volledige externe assurance, met ‘redelijke mate van zekerheid’ – Application level A+ conform het GRI G3 Framework – AA1000AS/APS standaard: inclusief, responsief, materieel
Rabobank Groep 19
Kijk op: Samen werken aan een duurzame toekomst. Dat is het idee.