24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
KWALITEITSZORG november 2012
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
30 jaar TTC Eernegem Een overzicht … Het prille begin.
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘t Schrijverke Zoetermeer
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Informatie avond groep 8
Informatie avond Groep 4\5
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Informatie avond groep 8
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Individuele leerlijnen
Voorlichtingsavond groep 3
WELKOM.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Welkom op deze informatieavond
Visie: rapport en portfolio
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom! Informatieavond groep
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Bij de informatieavond van groep 7
Informatieavond groep 8c leerlingen 2 leerkrachten stagiaire?
Welkom in groep 6 Informatieavond
Info avond CBS De Bargeweide
Informatie avond september 2011
Resultaten leesverbeterplan Enschede
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
GROEP 8.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Circuit en hoeken.
Welkom op onze informatieavond
Programma informatieavond groep 6
Transcript van de presentatie:

24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan Ouder Thema Avond 24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan

Onderwerpen Terugblik op het afgelopen schooljaar in cijfers en anders bekeken Vooruitblik op het volgende schooljaar organisatie onderwijskundig Vragen en opmerkingen

Onderwijs in cijfers Lezen Beginnende geletterdheid; woordenschat Groep 2 Score 24,7 Niveau B A+B+C 80%

Onderwijs in cijfers Lezen Beginnende geletterdheid; letters (sec) Groep 2 Score 42,2 Niveau B A+B+C 88%

Onderwijs in cijfers Lezen Drie Minuten Toets lezen (DMT) Groep 3 4 5 6 7 8 Score 21,6 52,8 71,1 81,1 96,3 107 Streven 23,6 53,9 73,7 85,8 93,5 102,3 Inspectie 21 49 67 78 85 93 Niveau C+ B A+ A+B+C 67% 81% 82% 71% 90% 98%

Onderwijs in cijfers Lezen Leestechniek en tempo Groep 3 4 5 6 7 8 Score 160,4 56,7 82,3 68,7 72,6 89,6 Streven 167,2 85,3 73,7 77 79,2 Inspectie 152 53 67 70 72 Niveau C+ C B A+ A+B+C 78% 75% 67% 80% 92% 98%

Onderwijs in cijfers Lezen Begrijpend lezen Groep 3 4 5 6 7 8 Score 13,3 22 24,1 45,7 65,3 Streven 30,8 47,3 Inspectie 20 28 43 Niveau B+ C+ C A+B+C 87% 71% 52% 78% 86%

Onderwijs in cijfers Spelling Groep 3 4 5 6 7 8 Score 110 120 128 132 141 149 Niveau B+ C+ C B A+B+C 93% 83% 87% 56% 85% 73%

Onderwijs in cijfers Rekenen Ordenen Groep 2 Score 51,1 Niveau C+ A+B+C 54%

Onderwijs in cijfers Rekenen Groep 3 4 5 6 7 8 Score 29,1 58,2 71,4 83,3 100,2 113,8 Streven 49,5 72,6 88 103,4 115,5 Inspectie 45 66 80 94 105 Niveau B+ A+B+C 74% 96% 77% 88% 93%

Onderwijs in cijfers Cito Eindtoets HBS RKL Landelijk Gem. standaardscore 537,9 535,1 Gewogen score 536,4 535,3 Onderdeel Aantal opgaven Gemiddeld goed Niveau Taal 100 77,3 B+ Rekenen 60 42,5 B Studievaardigh. 40 30 Wereldoriëntatie 90 63,6 C Totaal 290 213,9

Resultaten anders bekeken Op weg naar de school van morgen Communicatie Zelfstandigheid Veiligheid Uitdaging Ieder kind, elke dag Een  gevoel Samenwerken

Schooljaar 2011-2012 Middelen bezuinigingen: -1,5 WTF minder ambulante tijd 1 groep minder gemiddeld aantal leerlingen omhoog

Schooljaar 2011-2012 Kwaliteit Meer kinderen is kwantitatief minder tijd per leerling … dus … Meer focus op: Klassenmanagement (direct instructie model) Kwalitatief goed onderwijs (betrokkenheid, verantwoordelijkheid, motivatie) En … keuzes maken (indeling tijd, activiteiten, wat doe je en doe je dat goed? Enzovoorts)

Schooljaar 2011-2012 Focus Basisvaardigheden … En Manier van leren Betrokkenheid Motivatie Uitdaging, creativiteit, zelfstandigheid, samenwerken …

Schooljaar 2011-2012 Meervoudige Intelligentie Mensen leren op verschillende manieren. De een leert door doen, de ander moet het ‘voor zich zien’ en een derde persoon moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen alvorens deze te kunnen begrijpen. Als wij kinderen in het onderwijs iets willen leren, als wij willen dat alle kinderen begrijpen en onthouden, zullen we met de verschillen tussen kinderen rekening moeten houden.

Schooljaar 2011-2012 8 Intelligenties Samen Ik Doe Kijk Muziek Natuur Getal Taal

Schooljaar 2011-2012 2 thema’s 3 weken 4 keer wijzer

Schooljaar 2011-2012 Vier Keer Wijzer V = Vragen; aansluiten bij kerndoelen I = Ik; Wat weet ik al? Wat wil ik nog meer leren? E = Experimenteer en ervaar; Leren op je eigen manier R = Resultaat; Meten en presenteren (dus weer leren)

Schooljaar 2011-2012 Effecten Leren op je eigen manier Verantwoordelijkheid en betrokkenheid Leren in samenhang Woordenschat vergroten Leren samenwerken Leren presenteren Rijke leeromgeving Creatief op verschillende manieren …

Vragen