24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan Ouder Thema Avond 24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan
Onderwerpen Terugblik op het afgelopen schooljaar in cijfers en anders bekeken Vooruitblik op het volgende schooljaar organisatie onderwijskundig Vragen en opmerkingen
Onderwijs in cijfers Lezen Beginnende geletterdheid; woordenschat Groep 2 Score 24,7 Niveau B A+B+C 80%
Onderwijs in cijfers Lezen Beginnende geletterdheid; letters (sec) Groep 2 Score 42,2 Niveau B A+B+C 88%
Onderwijs in cijfers Lezen Drie Minuten Toets lezen (DMT) Groep 3 4 5 6 7 8 Score 21,6 52,8 71,1 81,1 96,3 107 Streven 23,6 53,9 73,7 85,8 93,5 102,3 Inspectie 21 49 67 78 85 93 Niveau C+ B A+ A+B+C 67% 81% 82% 71% 90% 98%
Onderwijs in cijfers Lezen Leestechniek en tempo Groep 3 4 5 6 7 8 Score 160,4 56,7 82,3 68,7 72,6 89,6 Streven 167,2 85,3 73,7 77 79,2 Inspectie 152 53 67 70 72 Niveau C+ C B A+ A+B+C 78% 75% 67% 80% 92% 98%
Onderwijs in cijfers Lezen Begrijpend lezen Groep 3 4 5 6 7 8 Score 13,3 22 24,1 45,7 65,3 Streven 30,8 47,3 Inspectie 20 28 43 Niveau B+ C+ C A+B+C 87% 71% 52% 78% 86%
Onderwijs in cijfers Spelling Groep 3 4 5 6 7 8 Score 110 120 128 132 141 149 Niveau B+ C+ C B A+B+C 93% 83% 87% 56% 85% 73%
Onderwijs in cijfers Rekenen Ordenen Groep 2 Score 51,1 Niveau C+ A+B+C 54%
Onderwijs in cijfers Rekenen Groep 3 4 5 6 7 8 Score 29,1 58,2 71,4 83,3 100,2 113,8 Streven 49,5 72,6 88 103,4 115,5 Inspectie 45 66 80 94 105 Niveau B+ A+B+C 74% 96% 77% 88% 93%
Onderwijs in cijfers Cito Eindtoets HBS RKL Landelijk Gem. standaardscore 537,9 535,1 Gewogen score 536,4 535,3 Onderdeel Aantal opgaven Gemiddeld goed Niveau Taal 100 77,3 B+ Rekenen 60 42,5 B Studievaardigh. 40 30 Wereldoriëntatie 90 63,6 C Totaal 290 213,9
Resultaten anders bekeken Op weg naar de school van morgen Communicatie Zelfstandigheid Veiligheid Uitdaging Ieder kind, elke dag Een gevoel Samenwerken
Schooljaar 2011-2012 Middelen bezuinigingen: -1,5 WTF minder ambulante tijd 1 groep minder gemiddeld aantal leerlingen omhoog
Schooljaar 2011-2012 Kwaliteit Meer kinderen is kwantitatief minder tijd per leerling … dus … Meer focus op: Klassenmanagement (direct instructie model) Kwalitatief goed onderwijs (betrokkenheid, verantwoordelijkheid, motivatie) En … keuzes maken (indeling tijd, activiteiten, wat doe je en doe je dat goed? Enzovoorts)
Schooljaar 2011-2012 Focus Basisvaardigheden … En Manier van leren Betrokkenheid Motivatie Uitdaging, creativiteit, zelfstandigheid, samenwerken …
Schooljaar 2011-2012 Meervoudige Intelligentie Mensen leren op verschillende manieren. De een leert door doen, de ander moet het ‘voor zich zien’ en een derde persoon moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen alvorens deze te kunnen begrijpen. Als wij kinderen in het onderwijs iets willen leren, als wij willen dat alle kinderen begrijpen en onthouden, zullen we met de verschillen tussen kinderen rekening moeten houden.
Schooljaar 2011-2012 8 Intelligenties Samen Ik Doe Kijk Muziek Natuur Getal Taal
Schooljaar 2011-2012 2 thema’s 3 weken 4 keer wijzer
Schooljaar 2011-2012 Vier Keer Wijzer V = Vragen; aansluiten bij kerndoelen I = Ik; Wat weet ik al? Wat wil ik nog meer leren? E = Experimenteer en ervaar; Leren op je eigen manier R = Resultaat; Meten en presenteren (dus weer leren)
Schooljaar 2011-2012 Effecten Leren op je eigen manier Verantwoordelijkheid en betrokkenheid Leren in samenhang Woordenschat vergroten Leren samenwerken Leren presenteren Rijke leeromgeving Creatief op verschillende manieren …
Vragen