LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
GROEIDOCUMENT.
In het bestuursakkoord
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Een gezamenlijke uitdaging!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Sturingsinformatie: monitoring en evaluatie
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
COT SWV VO februari 2015.
ART & Vincent van Gogh =.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Kansen voor transformatie
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

LUNTEREN 2014 beleid in praktijk

Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat procedures zijn functioneel en schoolnabij urgente situaties worden snel opgelost er is partnerschap met ouders ondersteuningsroute met centrale rol voor OPP

Wat doet het SWV daarvoor? elke school een begeleider Passend Onderwijs actieplannen voor het versterken van de basis leerlingstromen onderzoeken begeleiding bieden bij casuïstiekvragen regie nemen op overstapprocedures (collectief) toeleiden naar andere scholen en voorzieningen (individueel) opgebouwde expertise uit cluster III en IV borgen inrichten ouderinformatiepunt stimuleren van ontmoeting professionals Input leveren op gemeentelijk beleid jeugd

Sterk VO Als het niet anders kan hebben we speciale trajecten (o.a. VSO) We bieden extra steun waar nodig We vangen zoveel mogelijk op in de basis- ondersteuning

Daarbij… is alles gericht op de sterke basis op school gaan we partnerschap aan met ouders (één plan) houden we het aantal ‘experts’ beperkt tot één per kwadrant

beleid in praktijk visie op de praktijk op alle niveaus overeenstemming gemeenten en partners verbonden gericht op het individu en het collectief lerende netwerken ondersteunende materialen en communicatie planmatig implementeren en evalueren kwaliteit monitoren

Utopisch of haalbaar? het wordt eenvoudiger als het instrumentarium op logische wijze in elkaar zit en er zo min mogelijk verschillende systemen meer zijn het wordt slimmer als er op school een kernteam is van een klein aantal partners dat zijn rol tussen school en het specialistische achterveld goed speelt het primaire proces wordt beter bij een consequente en adequate feedback op casuïstiek