LUNTEREN 2014 beleid in praktijk
Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat procedures zijn functioneel en schoolnabij urgente situaties worden snel opgelost er is partnerschap met ouders ondersteuningsroute met centrale rol voor OPP
Wat doet het SWV daarvoor? elke school een begeleider Passend Onderwijs actieplannen voor het versterken van de basis leerlingstromen onderzoeken begeleiding bieden bij casuïstiekvragen regie nemen op overstapprocedures (collectief) toeleiden naar andere scholen en voorzieningen (individueel) opgebouwde expertise uit cluster III en IV borgen inrichten ouderinformatiepunt stimuleren van ontmoeting professionals Input leveren op gemeentelijk beleid jeugd
Sterk VO Als het niet anders kan hebben we speciale trajecten (o.a. VSO) We bieden extra steun waar nodig We vangen zoveel mogelijk op in de basis- ondersteuning
Daarbij… is alles gericht op de sterke basis op school gaan we partnerschap aan met ouders (één plan) houden we het aantal ‘experts’ beperkt tot één per kwadrant
beleid in praktijk visie op de praktijk op alle niveaus overeenstemming gemeenten en partners verbonden gericht op het individu en het collectief lerende netwerken ondersteunende materialen en communicatie planmatig implementeren en evalueren kwaliteit monitoren
Utopisch of haalbaar? het wordt eenvoudiger als het instrumentarium op logische wijze in elkaar zit en er zo min mogelijk verschillende systemen meer zijn het wordt slimmer als er op school een kernteam is van een klein aantal partners dat zijn rol tussen school en het specialistische achterveld goed speelt het primaire proces wordt beter bij een consequente en adequate feedback op casuïstiek