Instrumentarium voor het meten van outcomes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
STRATEGISCHE PLANNING
The CAF Procedure voor externe feedback
{ Congres BTG ESB&I Wilfrie Koekkoek (ROC Nijmegen/RijnIJssel René Savelsberg (ROC de Leijgraaf)
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Structuur presentatie
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Resultaatgericht Actieplan Wonen: KSF en valkuilen
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Personeel & Organisatie
Klantentevredenheidsonderzoek Wat mag u verwachten ? Van Damme Marleen Afdeling Land en Bodembescherming, Ondergrond, Natuurlijke Rijkdommen Departement.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Jos van Hijfte 8 November 2007
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
WerkScan Zoektocht naar de optimale infrastructuur: mix van vangnet en springplank.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Wat je zelf vindt, weet je beter
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Voorbereiding Instellingsaudit
VDAB in een veranderend landschap
Kwaliteitszorg in archieven
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Project Steaming 05/06/2007. Aanleiding Kandidaatsdossier Koning Boudewijnstichting Onveiligheidsgevoel : onze zaak, ook onze taak.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
MVI ambities opstellen doe je samen
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
5 februari 2003 Workshop.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Voorstelling kansarmoedeatlas
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Personeelsmanagement
Ontwikkelen bijeenkomsten
Management en leidinggeven
Transcript van de presentatie:

Instrumentarium voor het meten van outcomes IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes

Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen

Outcomes: wat, waarom en hoe? Wat zijn outcomes? CONTEXT INPUT PROCES OUTPUT (Leer)prestaties Schoolloopbaan Tevredenheid Outcomes Vervolgonderwijs Aansluiting op de arbeidsmarkt

Outcomes: wat, waarom en hoe? Waarom outcomes meten? Externe kwaliteitszorg Macrodoelmatigheid Accreditatie Visitatie Interne kwaliteitszorg PDCA-cyclus PLAN: ‘Nulmeting’ CHECK: Wat is het resultaat van onze acties?

Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (1) Wie bezorgt de informatie over outcomes? Alumni Laatstejaarscursisten Operationalisatie Twee dimensies: Aansluiting op de arbeidsmarkt Vervolgonderwijs Subdimensies Indicatoren

Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (2) Arbeidsmarkt Vervolgonderwijs Allocatie Sector Aansluiting opleiding-werk Toeleiding naar werk Waarde HBO5-opleiding Loonsverhoging Promotie Aanzien Arbeismarktparticipatie (Intrede)Werkloosheid Verandering van werk Arbeidsstelsel Werkzekerheid Allocatie Instelling Studierichting Niveau Belemmeringen Facilitators Waarde HBO5-opleiding Drop-out Slaagkans 1e jaar

Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (3) Validiteit Literatuuronderzoek Bestaande praktijk Vlaams Hoger Onderwijs Focusgroep CVO’s Consultatie externe opdrachtgevers

Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen

Instrumentarium Vragenlijsten Interviewleidraad Laatstejaarscursisten die niet werken Laatstejaarscursisten die werken Alumni die niet werken Alumni die werken Interviewleidraad Interview Focusgroep

Waarom een instrumentarium? Gegevensverzameling Kwantitatief: vragenlijsten Kwalitatief: interviewleidraad Verschillende perspectieven In het kader van Externe kwaliteitszorg

Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen

Aan de slag! Kwantitatief of kwalitatief? Veel gegevens Breed Verwerking Kwalitatief: Respondentengroep kleiner Diep Een EN/EN-verhaal!

Aan de slag! Resultaten verwerken Beschrijvend Signaalfuncties Grafieken Itemniveau  Niveau van de (sub)dimensie Doelstelling?

Aan de slag! Resultaten communiceren Wie? Externen Cursisten/alumni Personeel Hoe communiceren? Verslag Per mail Leeromgeving Vergadering

Aan de slag! Resultaten verklaren Vergelijken Binnen CVO Buiten CVO Contextgegevens Kenmerken van respondenten

Actie! Borgen van positieve elementen Conclusies: verbeterpunten Prioriteren Verbeteracties

Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen

Conclusies en toekomst Aan de slag! Aanpassen aan noden?

Vragen?