Instrumentarium voor het meten van outcomes IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes
Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen
Outcomes: wat, waarom en hoe? Wat zijn outcomes? CONTEXT INPUT PROCES OUTPUT (Leer)prestaties Schoolloopbaan Tevredenheid Outcomes Vervolgonderwijs Aansluiting op de arbeidsmarkt
Outcomes: wat, waarom en hoe? Waarom outcomes meten? Externe kwaliteitszorg Macrodoelmatigheid Accreditatie Visitatie Interne kwaliteitszorg PDCA-cyclus PLAN: ‘Nulmeting’ CHECK: Wat is het resultaat van onze acties?
Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (1) Wie bezorgt de informatie over outcomes? Alumni Laatstejaarscursisten Operationalisatie Twee dimensies: Aansluiting op de arbeidsmarkt Vervolgonderwijs Subdimensies Indicatoren
Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (2) Arbeidsmarkt Vervolgonderwijs Allocatie Sector Aansluiting opleiding-werk Toeleiding naar werk Waarde HBO5-opleiding Loonsverhoging Promotie Aanzien Arbeismarktparticipatie (Intrede)Werkloosheid Verandering van werk Arbeidsstelsel Werkzekerheid Allocatie Instelling Studierichting Niveau Belemmeringen Facilitators Waarde HBO5-opleiding Drop-out Slaagkans 1e jaar
Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (3) Validiteit Literatuuronderzoek Bestaande praktijk Vlaams Hoger Onderwijs Focusgroep CVO’s Consultatie externe opdrachtgevers
Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen
Instrumentarium Vragenlijsten Interviewleidraad Laatstejaarscursisten die niet werken Laatstejaarscursisten die werken Alumni die niet werken Alumni die werken Interviewleidraad Interview Focusgroep
Waarom een instrumentarium? Gegevensverzameling Kwantitatief: vragenlijsten Kwalitatief: interviewleidraad Verschillende perspectieven In het kader van Externe kwaliteitszorg
Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen
Aan de slag! Kwantitatief of kwalitatief? Veel gegevens Breed Verwerking Kwalitatief: Respondentengroep kleiner Diep Een EN/EN-verhaal!
Aan de slag! Resultaten verwerken Beschrijvend Signaalfuncties Grafieken Itemniveau Niveau van de (sub)dimensie Doelstelling?
Aan de slag! Resultaten communiceren Wie? Externen Cursisten/alumni Personeel Hoe communiceren? Verslag Per mail Leeromgeving Vergadering
Aan de slag! Resultaten verklaren Vergelijken Binnen CVO Buiten CVO Contextgegevens Kenmerken van respondenten
Actie! Borgen van positieve elementen Conclusies: verbeterpunten Prioriteren Verbeteracties
Overzicht Outcomes: wat, waarom en hoe? Instrumentarium Waarom een instrumentarium? Aan de slag! Actie! Conclusies en toekomst Vragen
Conclusies en toekomst Aan de slag! Aanpassen aan noden?
Vragen?