Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De ideale levensloop van jongerern
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Het secundair onderwijs
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Overgang basis naar secundair
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
Diversiteit & Discriminatie
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Flankerend Onderwijsbeleid
Kiezen voor de toekomst
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Aan de slag met spijbelrapporten
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Krachtige leeromgevingen
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Lancering campagne #YouLoveTech
Cijfergegevens leerrecht
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1

Mede namens Jan Ardies Jelle Boeve-De Pauw Jeroen Lavrijsen Simon Boone Lore Van Praag Ilse Laurijssen Nadine Engels Katrien Struyven Catherine Coubergs Titel van de presentatie | pag. 2

Focus van het boek Niet of er een hervorming moet komen, wel welke Voorbij de slogans over onderwijs –Ook in een eengemaakte eerste graad volgen niet iedereen exact hetzelfde onderwijs –Werken aan sociale ongelijkheid en excellentie, staan niet op gespannen voet –Structuren bepalen de bewegingsruimte voor het onderwijzen personeel Vaststelling: Ons huidig (secundair) onderwijs heeft moeite met diversiteit Vooral secundair onderwijs. Titel van de presentatie | pag. 3

Focus vandaag Belang van vroege studieorëntering De diplomasamenleving Belang van ‘structuren’ voor waardering van onderwijsvormen Titel van de presentatie | pag. 4

Vroege oriëntering: 12 jaar (Hoofdstuk: Boone & Van Houtte) Titel van de presentatie | pag. 5

Vroege oriëntering (Hoofdstuk: Boone & Van Houtte) Titel van de presentatie | pag. 6

Vroege oriëntering (Hoofdstuk: Boone & Van Houtte) Titel van de presentatie | pag. 7

Oriëntering Vroeg –Meestal kiezen voor de ouders en de school voor het kind Maar ook ‘eenmaal gekozen, nooit meer terug’ Titel van de presentatie | pag. 8

De ‘diplomasamenleving’ Diploma’s als certificaten van uitsluiting Hoe fijner de mazen van het diplomaweb, hoe kleiner de correctiecapaciteit van de arbeidsmarkt (cfr. Andersen & Van de Werfhorst) Titel van de presentatie | pag. 9

Gepercipieerde neerbuigendheid omtrent studiekeuze Gepercipieerde neerbuigendheid → Demotie → lage studiemotivatie – anti-schoolopvatting,… De waardering van onderwijs(vormen) Titel van de presentatie | pag. 10

De waardering van onderwijsvormen Titel van de presentatie | pag. 11 Oorzaken: irrationele ouders...? “Veel ouders – en ook leerkrachten uit de lagere school – blijven denken dat alleen algemeen secundair onderwijs leidt tot beroepen die in onze maatschappij worden gewaardeerd. […] Andere onderwijsvormen dan het ASO zijn, volgens deze ouders, dan ook per definitie minderwaardig.[…] Het probleem zit bij de maatschappij die het witteboordenwerk als moeilijker en complexer blijft kwalificeren. Terwijl het gewoon anders is. (cfr. Voormalig onderwijsminister)”  waarom werken B-attesten dan alleen in één richting?  Waarom in B-stroom geen eindtermen maar ontwikkelingsdoelen?  waarom 7 de jaar nodig na BSO om door te stromen naar HO?  waarom geen techniek in het ASO?  waarom volgt in Vlaanderen slechts xx procent een opleiding waar arbeid en studeren gecombineerd wordt en in xx zoveel procent?

Deeltijds beroepsonderwijs Opzet: combinatie leren – werken Maar: –Heel vaak ‘laatste halte’ voor uitstroom –1 op 3 geregistreerd als ‘problematisch afwezig’, i.e. minstens 30 halve dagen van problematische afwezigheid. –Jongeren beschouwen zich ook als werknemer, niet als scholier –… Titel van de presentatie | pag. 12

Besluit Vroege oriëntatie voor velen problematisch Van diploma’s naar competenties Waarderingsverschillen uit onze onderwijsstructuren halen. Titel van de presentatie | pag. 13