1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

“Waar een wil is, is een tunnel”
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Commerciële versus fiscale winstbepaling
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Structuurvisie Buitengebied Limburgs Kwaliteitsmenu
1e en 2e discussieronde zaal 1Vier vergezichten op Nederland drs. Bert Smid, Centraal Planbureau zaal 2Randstad als economische motor dr. Peter Louter,
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Nieuwe Natuur Flevoland Durf groots te kiezen, kies voor grootse Natuur! Huib Hermus 20 februari 2014.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
De rekenkamer van Venlo
Voorstel aanpak complex Surinamestraat e.o
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Visie Mensontwikkeling WSD
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
“Schuiven met waterdoelen”
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
Presentatie Vechtcode. 18 november 2014Vechtplassen Commissie Vechtcode Wat is de opgave? Wat is de Vechtcode ? Hoe is de Vechtcode uitgewerkt? Hoe kan.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Parochieavond “op weg naar de toekomst” Joannes de doper 4 november 2009.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
MKBA sanering asbestdaken bedrijventerreinen Overijssel 2018 versus versus 2043.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
MKBA  Kwantitatief onderzoek  Kosten en Baten uitgedrukt in geld  Kwalitatieve zaken, niet in geld uit te drukken.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 23 maart 2017
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 1 december 2016
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Informatie-bijeenkomst Burgemeester Kasteleinweg
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Vragen stellen over bestaande data in de school
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Vragen stellen over bestaande data in de school
Vragen stellen n.a.v. bestaande data in de school
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”

Inhoud bijdrage:  Ladder van Verdaas  Verkeerseffecten  MKBA en SRE-Rapport van A naar Brainport  Besluitvorming en Conclusies | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november

Ladder van Verdaas:  Is uitgangspunt voor keuzes inzake mobiliteitsvraagstukken;  Hogere treden pas inzetten als lagere treden niet tot voldoende resultaten leiden;  Volgens onderzoek is veel winst mogelijk met het inzetten van de lagere treden;  Conclusie: het nu al kiezen voor de Ruit is niet conform de Ladder van Verdaas. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november

4 Verkeerseffecten:  De ruit trekt géén verkeer weg uit het middengebied, en vermindert de lokale verkeersproblemen nauwelijks;  De ruit zorgt voor méér vervoerskilometers;  De ruit trekt zeer veel vrachtverkeer aan (Randstad – Duitsland);  De ruit doet dus niet wat hij beoogt te doen, en wel wat onwenselijk is. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014

Over de MKBA:  Relevante effecten op natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatie zijn niet in euro’s gewaardeerd en dus niet meegenomen;  Reistijdbaten zijn voor een belangrijk deel voor (bovenregionaal) vrachtverkeer; accijnsopbrengsten zijn voor het Rijk, niet voor de regio;  Deze MKBA heeft een economische insteek, maatschappelijke negatieve effecten ontbreken, bovendien ontbreekt de second opinion;  De gepresenteerde kosten/baten factor is dus irreëel! | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november

Over het SRE-Rapport van A naar Brainport:  Komt tot andere conclusies dan de provinciale studies en bewijst daarmee de betwistbaarheid van die studies;  Gaat terecht uit van de Ladder van Verdaas, met goede suggesties voor de eerste 5 stappen;  Ridiculiseert stap 6: het verbeteren van bestaande infrastructuur;  Komt daardoor onterecht tot een alternatieve Stap 7: de “smalle ruit”. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november

7 Besluitvorming en conclusies:  Op basis van de Ladder van Verdaas kan nog niet tot het provinciale VoorKeursAlternatief (VKA) worden besloten;  Het provinciale VKA leidt niet tot de beoogde verkeerseffecten, maar wel tot uiterst onwenselijke;  De financiële onderbouwing van het provinciale voorstel is ondeugdelijk; en de door het Rijk opgedragen “second-opinion” is nog niet bekend;  De PvdA Helmond is op basis hiervan tegen het aanleggen van De Ruit en tegen het collegevoorstel. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014