1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”
Inhoud bijdrage: Ladder van Verdaas Verkeerseffecten MKBA en SRE-Rapport van A naar Brainport Besluitvorming en Conclusies | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november
Ladder van Verdaas: Is uitgangspunt voor keuzes inzake mobiliteitsvraagstukken; Hogere treden pas inzetten als lagere treden niet tot voldoende resultaten leiden; Volgens onderzoek is veel winst mogelijk met het inzetten van de lagere treden; Conclusie: het nu al kiezen voor de Ruit is niet conform de Ladder van Verdaas. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november
4 Verkeerseffecten: De ruit trekt géén verkeer weg uit het middengebied, en vermindert de lokale verkeersproblemen nauwelijks; De ruit zorgt voor méér vervoerskilometers; De ruit trekt zeer veel vrachtverkeer aan (Randstad – Duitsland); De ruit doet dus niet wat hij beoogt te doen, en wel wat onwenselijk is. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014
Over de MKBA: Relevante effecten op natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatie zijn niet in euro’s gewaardeerd en dus niet meegenomen; Reistijdbaten zijn voor een belangrijk deel voor (bovenregionaal) vrachtverkeer; accijnsopbrengsten zijn voor het Rijk, niet voor de regio; Deze MKBA heeft een economische insteek, maatschappelijke negatieve effecten ontbreken, bovendien ontbreekt de second opinion; De gepresenteerde kosten/baten factor is dus irreëel! | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november
Over het SRE-Rapport van A naar Brainport: Komt tot andere conclusies dan de provinciale studies en bewijst daarmee de betwistbaarheid van die studies; Gaat terecht uit van de Ladder van Verdaas, met goede suggesties voor de eerste 5 stappen; Ridiculiseert stap 6: het verbeteren van bestaande infrastructuur; Komt daardoor onterecht tot een alternatieve Stap 7: de “smalle ruit”. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november
7 Besluitvorming en conclusies: Op basis van de Ladder van Verdaas kan nog niet tot het provinciale VoorKeursAlternatief (VKA) worden besloten; Het provinciale VKA leidt niet tot de beoogde verkeerseffecten, maar wel tot uiterst onwenselijke; De financiële onderbouwing van het provinciale voorstel is ondeugdelijk; en de door het Rijk opgedragen “second-opinion” is nog niet bekend; De PvdA Helmond is op basis hiervan tegen het aanleggen van De Ruit en tegen het collegevoorstel. | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014