…de lat hoog voor diversiteit Wie is en wat doet NOvELLe ? NOvELLe Regionaal Platform Lerarenopleiding Limburg = Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorgwerking in onze school
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Mediërend leren op bs. Theresia
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Respect op school Geen VOET om op te staan.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Brede school in Berkenbos
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
programma 9u30 Ontvangst 10u00 voorstelling van resultaten diversiteitsspiegel en –kader taalbeleidspiegel en –raster wiki 11u00 feedback van de deelnemers.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
competentieontwikkeling
Studiedag 18 mei 2011 Docenten lerarenopleingen
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Wie is en wat doet NOvELLe ? NOvELLe Regionaal Platform Lerarenopleiding Limburg = Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleidingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gelijke kansen op school: het kan!
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

…de lat hoog voor diversiteit

Wie is en wat doet NOvELLe ? NOvELLe Regionaal Platform Lerarenopleiding Limburg = Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleidingen

Project 1 Diversiteit – gelijke kansen – taalbeleid BASISONDERWIJS Rudi Boelen Barbara Degraeve Ingrid Heps Riet Jeurissen

Strategie – project 1 Het in kaart brengen van goede praktijkvoorbeelden (EGP) op het gebied van diversiteit en taalbeleid Inventariseren van verklarende succesfactoren Beschrijven van het werkterrein van experten Formuleren van beleidsadviezen op macro – meso en schoolniveau

EGP: diversiteit – gelijke kansen Europaschool - Genk De Griffel - Houthalen De Triangel - Eisden De Schakel - Houthalen KS te Laak - Houthalen De Plank - Voeren Nieuwland - Borgloon Het mozaïek - Houthalen De zevensprong – Oostham Wegwijs - Halen

staalkaart van partners/experten Begeleidingsdiensten GO!, Gem.O., DPB PRIC SDL Gent Integratiedienst Genk Rand- en taalgemeenten (RTG) School zonder racisme

succesfactoren Teamgerichte succesfactor Schoolstructuur Schoolvisie Aanbevelingen voor een innovatiestrategie Struikelblokken

Informeren van praktijkveld over goede vbn Ondersteunen van processen diversiteit en taalbeleid: een diversiteitskader voor B.O. Succesfactoren Beleidsadviezen Feed-back - netwerk

1. Teamgerichte succesfactoren een reflecterende schoolteamcultuur (6) E1 E3 E4 E5 E6 D2 een ‘gekleurd’ leerkrachtenteam (2) E1 D1 een door het ganse team gedragen geleidelijke vernieuwing (2) E3, E4

een schoolbeleid dat rekening houdt met de draagkracht van het team E1, E3 een bereikbare zorgcoördinator die initiatieven zoekend verfijnt. (1) E1 een open teamsfeer, een sterke teamband, competenties die mekaar aanvullen. (1) E1 een sterke professionalisering van het team / de scholengemeenschap (1) E4

een directeur die open staat voor een andere aanpak en de vernieuwingen sterk stimuleert (1)E1 een grote competentie in het begeleiden (coachen) van leerlingen (2) E7 D1

2. Succesfactoren m.b.t. de schoolcultuur een kernteam dat de vernieuwingen voorbereidt, opvolgt en evalueert een open communicatie met de andere teamleden en met ouders E1, E4 het in vraag stellen van structuren en de afdelingen het doorbreken van het leerstofjaarklassensysteem

verhogen van de ‘comprehensiviteit’ graadklassen als schoolorganisatie D2 het heterogeen groeperen samenstelling van de inspraakorganen waarbij er veel aandacht is voor de preventie van weerstanden tegen de aanpak de prioriteiten van het gelijke onderwijskansenbeleid in functie van de diversiteit D1

personeelsvergaderingen die sterk inhoudelijk voorbereid worden en doelgericht verlopen E7 constructieve relaties uitbouwen en onderhouden met partners: gemeente, buurt, verenigingen, sociale woonmaatschappij, politie, sport: de school als trefpunt E1

3. Succesfactoren i.r.t. de schoolvisie initiatieven van school en buurt gekaderd in een totaalvisie (3) E1 E3 D1 gelijke onderwijskansenbeleid - steeds vertrekkend van een analyse van de eigen beginsituatie (2) E3 E7 het welbevinden op school (WOS) van het team en van de leerlingen centraal stellen (2) E2, E5

een bereidheid om de problemen van de diversiteit op school niet af te zonderen van de rest van het schoolse leven maar te integreren in het totaalgebeuren: (2) D1 D2 een fundamenteel respect voor andere culturen, gewoonten, religies (v.b. ramadan) en personen E1 het zich bewust zijn van de impact van genderverschillen: de benadering van mannen en vrouwen, jongens en meisjes verschilt en dit bespreekbaar maken E1

een zeer grote aandacht voor de zorgkinderen, heel speciaal voor het kind in zijn leefomgeving E1 een visie op de school als een kansrijke omgeving. Op een positieve wijze inspelen op de strijd tegen de kansarmoede: de pedagogiek van de excellentie E1 de opvoeding en ontwikkeling van de totale persoon: waardengerichtheid en harmonische persoonlijkheidsontwikkeling E3

de bereidheid om in de klas te remediëren en niet te vlug door te verwijzen naar deskundigen; de zorg voor de zorgkinderen is ieders zorg en niet alleen van de zorgleerkracht G1 de overtuiging dat een vernieuwing de school als geheel, haar context versterkt en de samen-leving een stap vooruit helpt. E7

de bereidheid om af te stappen van de drang naar ‘het test-bare’, kwantificeerbare, toetsbare D1 breed evalueren in functie van diversiteit van de beginsituatie D1, D5 niet toegeven op gebied van het streven naar vorderingen van leerresultaten van alle kinderen; kwetsbare kinderen blijven prikkelen voor het leren op school G1

open staan voor projecten en initiatieven van buitenaf en van binnenuit E1 een grote aandacht voor een goede verwoording, ook naar de ouders toe E1 een sterke aandacht voor de talige competenties van leerkrachten D5 een lange termijnvisie ontwikkelen: doelen op lange termijn formuleren en een plan uitzetten om ze te realiseren D5

4. Aanbevelingen voor een innovatie het open staan voor projecten en initiatieven van buitenaf en van binnenuit (2)E1, D6 kunst, technologie, sportactiviteiten, klasoverschrijdende projecten kunnen de kinderen begeesteren en de schoolwerking sterk beïnvloeden (kunst kan inderdaad de wereld redden)(2) E1, E3 er is opvallend veel aandacht voor de taalvaardigheid, een goede verwoording, ook naar de ouders toe. (2)D1 D6

er is veel aandacht voor de werking van het K.O. en de transfer van die specifieke aanpak naar het lager onderwijs E7. de scholen durven instappen in projecten die een structurele hervorming voorstellen E2 onderwijssystemen met een gemeenschappelijke middenschool-structuur D2 de innovaties ‘vallen nooit uit de lucht’ maar vertrekken van een schoolanalyse of omgevingsanalyse dus van een behoefte die vastgesteld wordt E3

Samen een kunstproject opstarten

5. struikelblokken van een innovatie een traditionele, instructiegerichte en louter remediërende visie op leren en zorg-problemen D1 het beeld cultiveren van migrantenkinderen als een kwetsbare subgroep in de klas E1 een taalbeleid dat geen rekening houdt met het welbevinden G3

een eenzijdig etnische visie op diversiteit E1 een te product- en te outputgerichte benadering van het leerproces D1 externe attributies van het mislukken van aspecten van schoolbeleid D1 te eenzijdig evalueren met het constante gevaar van het labelen van de leerlingen D1

het gevoel bij leerkrachten dat ze niet goed opgeleid werden om te werken aan diversiteit in de klas D1 vernieuwingen laten doodbloeden of vernieuwingen ‘doorduwen’ E7 de leerplannen, leerlijnen en curricula die niet op mekaar afgestemd zijn (LO en SO) waardoor de continuïteit van het leerproces bij veel leerlingen in het gedrang komt. E7

6. Beleidsadviezen Structuren openen – LJS – flexibele groepering Netwerking van scholen aanmoedigen ‘Brede school’stimuleren Projecten: kunst, taal, Europa… Harmonische, brede ontwikkeling Brede evaluatie en reflectie Leerplannen die op mekaar aansluiten Begeleiding van de vernieuwingen