Kwaliteit van annotaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Didiclass - beginnen met
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Arbeids- en Organisatiepsychologie
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De aanvaardbaarheid van een betoog
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Laatste Scriptieseminarie
Utrecht 21 oktober 2009 Symposium Implementatie EU Mediationrichtlijn Slide 1.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Kennis verbreden en verdiepen
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Kennis verbreden en verdiepen
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Ethiek.
CAT Critical Appraisal of a Topic
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Module Communicatie 3de dag
Onderzoek doen een methodische aanpak
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
College 2 7 stappenplan.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Joke Trappel, MEd docent economie en ondernemen, technologie.
Gespreksvaardig-heden
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Het deskundigenbericht in het civiele recht
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
De methodologische verantwoording van juridisch onderzoek, in het bijzonder van evaluatieve oordelen en normatieve aanbevelingen Prof.dr.mr. Wibren van.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Het onderzoeksverslag
SET schrijfvaardigheid H5
Kwaliteit van leven en gezondheid
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Wat is een goed proefschrift (en hoe maak je zo’n ding)?
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van annotaties Gijs van Dijck, Tilburg Law School (g.vandijck@tilburguniversity.edu)

Outline Doelstelling en resultaten onderzoek (kort) Implementatie Incentives voor academici Titelpresentatie in Footer

1. Doelstelling en resultaten Achterhalen kwaliteitsindicatoren (Br, Pr, Sr) Verbinding met wetenschappelijkheid van annotaties Methode Empirisch: Titelpresentatie in Footer

Methode Goed Goed

Methode (inhoudanalayse)

Methode (experimentele studie) Volledig Onvolledig

1. Doelstelling en resultaten Achterhalen kwaliteitsindicatoren (Br, Pr, Sr) Verbinding met wetenschappelijkheid van annotaties Methode Empirisch: Resultaten Titelpresentatie in Footer

Resultaten: Kenmerken van annotaties Beschrijving/samenvatting casus en/of uitspraak Beschrijven geldend recht / verwijzen naar literatuur of jurisprudentie daarover Wijzen op belang uitspraak voor rechtspraktijk of – theorie Schetsen van kwesties die zich geregeld voordoen Opwerpen vragen (zonder deze te beantwoorden) Nagaan welke leer is toegepast (welke leer geldend recht is) Criterium/criteria ontwikkelen en toetsen of de uitspraak aan dit criterium voldoet Implicaties van de uitspraak bespreken (bv. voor toepassing/interpretatie geldend recht) Opvatting van andere auteur(s) toetsen / ter discussie stellen Toetsen of uitspraak aansluit bij eerdere uitspraken Toetsen of beslissing van de rechter beantwoordt aan doel van de regeling Toetsen van de uitspraak aan 'hoger' recht (beginselen / verdragsbepalingen / EHRM-rechtspraak) Evalueren beslissing aan de hand van wat in de praktijk (van procesvoering) gebeurt / gangbaar is / gebruikelijk is Evaluatie van de uitspraak door andere denkbare uitkomsten af te zetten tegen de gekozen uitspraak Systematisch de argumenten voor en tegen de beslissing nalopen Annotator geeft (onderbouwd) aan of hij/zij het eens dan wel oneens is met de uitspraak Annotator zoekt naar verklaring voor uitkomst of gewezen rechtsregel Onduidelijke passages constateren c.q. ophelderen / motiveringsgebrek opmerken Aangeven of een procespartij beter een andere keuze had kunnen maken in het proces (bv. andere rechtsgrond inroepen) c.q. wat (andere) mogelijkheden zijn om rechtsposities te versterken / wat er zou zijn gebeurd als een procespartij een andere keuze zou hebben gemaakt Verwachting voor ontwikkeling van leerstuk (volgt niet direct uit uitspraak, anders coderen onder 'implicaties') Kritiek op voorstellen vanuit de politiek Titelpresentatie in Footer

Resultaten: Kenmerken vs kwaliteit

1. Doelstelling en resultaten (kwaliteitsindicatoren) Achterhalen kwaliteitsindicatoren (Br, Pr, Sr) Verbinding met wetenschappelijkheid van annotaties Methode Empirisch Resultaten (kwaliteitsindicatoren) Schetsen van implicaties van de uitspraak (Pr, Sr), m.n. gevalsvergelijking (bv. rechtvaardige beslissing in andere gevallen?, gewezen regel duidelijk?) Toetsen aan ‘hoger’ recht (Br), o.a. toetsen aan beginsel, mede adhv toepassing in ander rechtsgebied, toetsen aan verdragsrechtelijke bepaling, toetsen aan uitgangspunt (bv. marginale toetsing) Nagaan welke leer is toegepast (Sr) Criterium ontwikkelen / afleiden adhv uitspraak (Pr) Systematisch bespreken voor- en tegenargumenten (Sr, Br) Titelpresentatie in Footer

1. Doelstelling en resultaten (wetenschappelijkheid) Achterhalen kwaliteitsindicatoren (Br, Pr, Sr) Verbinding met wetenschappelijkheid van annotaties Methode 2. Vergelijking met wetenschapsfilosofie (literatuuronderzoek) Resultaten (wetenschappelijkheid) Wetenschappelijkheid ziet op werkwijze, niet op inhoud Eisen wetenschappelijkheid verschillen per discipline Geen concrete criteria, maar zoektocht naar beschrijvingen en verklaringen voor het verschijnsel wetenschap Multicriteria-benadering, o.a. Repliceerbaarheid / falsificeerbaarheid Selectiviteit / negeren van informatie Alternatieven bij kritiek Titelpresentatie in Footer

Maar wij zijn anders…

Methode (experimentele studie) Instructie Geen instructie

2. Implementatie Checklist Signaleren (belang uitspraak, verhouding tot eerdere jurisprudentie) Samenvatten feiten/uitspraak Diepgang (zie hierna) N.B. ‘Comply or explain’

2. Implementatie: uitwerking criterium diepgang Kenmerken Schetsen van implicaties van de uitspraak (Pr, Sr), o.a. … Toetsen aan ‘hoger’ recht (Br), o.a. toetsen aan beginsel, mede adhv toepassing in ander rechtsgebied, toetsen aan verdragsrechtelijke bepaling, toetsen aan uitgangspunt (bv. marginale toetsing) Nagaan welke leer is toegepast (Sr) Criterium ontwikkelen / afleiden adhv uitspraak (Pr) Systematisch bespreken voor- en tegenargumenten (Sr, Br) Anders, … Wetenschappelijkheid Verdedigbaarheid (~ repliceerbaarheid) Uitgangspunt geëxpliciteerd? Voldoende geoperationaliseerd? Uitgangspunt verdedigbaar? Logische gedachtegang? Conclusie logisch gevolg? Niet: eens met conclusie? N.B. Eenvoudiger bij verklarende annotaties, moeilijker bij normatieve annotaties (Welk concept / beginsel / principe? Wat bij afwegingen? Operationalisering) Selectiviteit Selectief bronnengebruik? Naar conclusie toe redeneren? / Selectief gebruik argumenten?

3. Incentives voor academisch forum Achtergrond Focus op internationalisering, interdisciplinariteit Verlies academische status (geen punten) Maar: escape (‘tenzij goede redenen’) en deels weerstand Prikkels Exposure Kwaliteitsmaatstaven introduceren  argument voor Peer review

Caution Beperkingen Focus op academische kwaliteit Kleine steekproef (50-60 annotaties) Kwaliteitsindicatoren niet limitatief Doorontwikkeling noodzakelijk Strategisch gedrag