Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Zorgstructuur Stedelijk Gymnasium Nijmegen
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
De kern van het arrangeren
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Van kwartiermaker naar directeur
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Bovenschools toetsingsorgaan Schooljaar Informatieochtend SWV /
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Augusta van Oene en Hilda Visser
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Overleg met directeuren van scholen 7 oktober 2014.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Startbijeenkomst SWV Slinge-Berkel
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
COT SWV VO februari 2015.
Samenwerkingsverband VO/VSO Het BTO bestaat uit drie leden en een ambtelijk secretaris 1.Onafhankelijk voorzitter (GZ-psycholoog):Ariëlle.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
10 oktober 2016 Nieuwe werkwijze aanvraag TLV voor VSO Samenwerkingsverband V(S)O
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Karen van Berlo en Willemijn Kerkhof Psycholoog
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Transcript van de presentatie:

Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06 21 maart 2014

Naar extra ondersteuning Procedure Commissie Ondersteunings Toewijzing: COT Dossiervorming Trajectbegeleiding Overgangsprocedure LGF

Beslisschema

Stap 1: basisondersteuning bieden Basisondersteuning wordt geboden: Conform ondersteuningsstructuur school Conform de afspraken in het SWV

Stap 2: Signalering ondersteunings- en handelingsvragen Inschakelen ondersteuningsstructuur school Bespreking in ZAT Met toestemming en/of aanwezigheid ouders / leerling Zo nodig inschakelen: Externe partners (Jeugdzorg) Trajectbegeleiding voor consult en advies Constatering: Inzet basisondersteuning is onvoldoende Extra ondersteuning is nodig Verslagen en evaluaties van: - Ondersteuning vanuit de basisondersteuning - ZAT

Stap 3: Vaststellen extra ondersteuningsbehoeften en aanvraag extra ondersteuning Zorgcoördinator coördineert aanvraag extra ondersteuning: Informatie verzamelen Zo nodig aanvullend onderzoek Ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen Vaststellen ondersteuningsbehoefte Invullen aanvraagformulier met school, ouders, leerling Zo nodig trajectbegeleiding consulteren om aanvraag te begeleiden. Aanvraagformulier met bijlagen verzenden naar het SWV Opm.: zorgcoördinator: in VSO Commissie van Begeleiding (CVB)

Stap 4: Toewijzing extra ondersteuning Ambtelijk secretaris: Bereidt bespreking aanvraag voor en handelt deze af Checkt de aanvraag op volledigheid Bijv. ondertekening aanmeldformulier Vraagt zo nodig extra informatie op Stemt zo nodig inhoudelijk af met trajectbegeleiding Behandeltermijn start zodra het dossier compleet is De aanvraag wordt zsm besproken

Stap 4: Toewijzing extra ondersteuning 2 Commissie Ondersteunings Toewijzing (COT): Voorzitter GZ-psychologen/ orthopedagoog-generalisten Pool van deskundigen: bij VSO aanvragen Beoordeling aanvraag: Inhoudelijk: t.a.v. de benodigde onderwijsondersteuning en het daarbij best passende onderwijs-arrangement Procedureel: Heeft school de juiste stappen gezet? Zijn ouders er goed bij betrokken? Enz.

Stap 4: Toewijzing extra ondersteuning 3 Besluit COT: Positief: Extra ondersteuning licht intern / licht extern/ zwaar (TLV) Met aanduiding van de omvang (middelen), begin en einddatum Bij TLV aanduiding van categorie 1, 2 of 3 Negatief: Dit besluit wordt onderbouwd Tevens wordt een richtinggevend advies opgesteld Het schriftelijk besluit gaat naar school met een kopie voor ouders In het schriftelijk besluit wordt verwezen naar de bezwaarprocedure

Stap 5: Bieden extra ondersteuning Zorgcoördinator: Zet acties uit om toegekende arrangement in gang te zetten Bewaakt voortgang uitvoering van het arrangement Draagt zorg voor verslaglegging Verslagen voortgang uitvoering arrangement Bij toekenning TLV voor VSO besluit CVB van het VSO over plaatsing Opmerking algemeen: School is verantwoordelijk ouders en leerling (waar mogelijk) te betrekken bij de te zetten stappen in de procedure

Stap 6: Volgen / monitoren / evalueren: a. door school Zorgcoördinator evalueert effect van geboden inzet Indien vervolgaanvraag nodig is: Evaluatieverslag verantwoording inzet toevoegen, met beschrijving van het effect van de geboden inzet van het arrangement Tussentijdse aanpassing arrangement: Zorgcoördinator dient aangepaste aanvraag in (volg route vanaf stap 2)

Stap 6: Volgen / monitoren / evalueren: b. door SWV SWV monitort alle arrangementsaanvragen Het SWV monitort de uitvoering van de arrangementen via de scholen en trajectbegeleiding SWV signaleert of onderwijsaanbod dekkend en toereikend is

Trajectbegeleiding Informeren, adviseren, ondersteunen van scholen in diverse fasen: Op raakvlak basis- en extra ondersteuning: Welke interventies kan school zelf nog inzetten? Wie kan daar een bijdrage aan leveren? In kaart brengen van ondersteuningsbehoefte van leerling, leraar, school Op maat maken van een arrangement Coördineren inzet van AB (cl 3 en 4)

Dossiervorming: Aanvraagformulier extra ondersteuning Welke doelen wil men behalen? Wat is daarvoor nodig? Schoolontwikkelpunten Ondertekend door school, ouders, leerling Ontwikkelingsperspectief Actuele toetsinformatie Verslag ZAT bespreking Handelingsplannen en evaluaties, verslag therapieën Specifieke informatie gerelateerd aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling (medisch, psychologisch, psychiatrisch, verzuimregistratie)

Overgangsprocedure LGF, cluster 3 en 4 a. Zittende leerlingen in het VO b. Nieuwe leerlingen in het VO (met LGF in BaO) Zonodig extra ondersteuning aan aanvragen vóór 1-1-2015 Huidige LGF indicatie eindigt d.d. Zonodig extra ondersteuning aanvragen en arrangeren vóór:   31-07-2014 01-01-2015 31-07-2015 01-07-2015 31-07-2016 01-01-2016 31-07-2017 en 31-07-2018 01-07-2016

Overgangsprocedure LGF, cluster 3 en 4 Ontwikkelingsperspectief (OPP) vaststellen binnen 6 weken vanaf start schooljaar 2014- 2015 (na OOGO met ouders) Uit OPP blijkt dat extra ondersteuning: A. nog steeds nodig is B. dat de leerling voldoende begeleid kan worden vanuit de basisondersteuning Actie school indien B: Voor 1-10-2014 melden bij SWV dat extra ondersteuning niet langer nodig is

Pameijer 155 hoe kan ik de ander aanzetten tot nadenken en uitdagen tot meedenken? Wat is het doel van dit gesprek? Wanneer ben ik tevreden? Wat laat ik het kind doen?