“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 1 Netwerking & Organisatieontwikkeling NA ZEVEN JAREN NETWERKEN STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS OF NET NIET?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Menno Karres Lead Auditor
BELANG VAN HET MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Professioneel sturen.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
en wordt mede mogelijk gemaakt door:
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
TOM keurmerk Marius Berendse.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Slagkracht met kwaliteit
Axel Daenekindt - Algemeen Directeur
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Professionele zorg van Palet
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
The survival of the fittest
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Naar een optimaal HR - beleid
Discussiegroepen - resultaten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Leiderschapsontwikkeling
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking & Organisatieontwikkeling NA ZEVEN JAREN NETWERKEN STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS OF NET NIET? Myriam Claus Directeur RVT IMMACULATA OCMW EDEGEM

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober STRUCTUUR VAN DE PRESENTATIE 1.HOE HET “INTERN NETWERKEN” GROEIDE 2.NETJES WERKEN … DOEN WE DAT NU BETER? 3. NETWERKONDERHOUD: SUCCESFACTOREN 4. STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS … OF NET NIET?

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober HOE HET GROEIDE: INPASSEN IN DE ORGANISATIE (1.1) 1.Omdat we willen  Arbeidsvreugde → kwaliteit van dienstverlening  1992: visie op dienstverlening & overlegstructuur 2.Omdat we moeten  Reconversie V → RVT 1994 & sanering  Kelchtermans 1993 → FG / EG / VTO 1996  Kwaliteitsdecreet 1997 STEEDS BEZIG ONSZELF BIJ TE STUREN  Werkmethode biografisch dienst verlenen 1993/4  Geen zelfsturende teams → Netwerken in zorg 1999

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober HOE HET GROEIDE BASISRECEPT(1. 2) VVSG praktijkboek kwaliteitszorg in welzijnsvoorzieningen praktijkvoorbeeld rusthuizen p 133 e.v. afl 4 – juli 2001  Richtinggevend document (IDO 98 / 99) Themagericht → functiespecialisatie Teamoverschrijdend & multidisciplinair Vaktechnische chef én kwaliteitscoördinator  Selectiecriteria net - werkers Persoonlijk engagement Professionele volwassenheid & deskundigheid in een discipline Coöperatieve houding; bereid tot analyse Op totaliteit gericht denken en handelen

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETJES WERKEN: DOEN WE DAT NU BETER? (1) 2.1 ANDERS SAMEN WERKEN A. EVOLUTIE STIJL VAN SAMENWERKEN  Gedragscode: geven en vertrouwen  Systematisch ontmoetingsplatform  Bewuster van eigen routines & andere competenties; samen efficiënt en effectiever  Integreren en valideren deeltijdse werkers

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETJES WERKEN: DOEN WE DAT NU BETER? (2) 2.2 ANDERS SAMEN WERKEN B WERKDRUKVERHOGEND VOOR MEDEWERKERS ?  Zelfbewust: werkproces in eigen handen  Interne vormers voor methodeverbetering  Teamverhouding: bevoorrechte collega? Communicatietraining “on the job” – VVSG Methodiek: zie pocket: Coördineren en samenwerken Theo Wijnen 2001/2  Dienstoverschrijdend competitief werken  Verkennen productvernieuwing en technologie

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETJES WERKEN: DOEN WE DAT NU BETER? (3) 2.2 ANDERS LEIDING KRIJGEN / GEVEN A. EVOLUTIE STIJL VAN LEIDING GEVEN  Gedragscode: visie op leiding geven (communiceren, stimuleren, participatief besluiten, sturen, delegeren,evalueren – IDO 2004)  Coachend leiderschap (Werkconferentie Coachend leiderschap - Theo Wijnen 2004)  Intervisie voor chefs

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETJES WERKEN: DOEN WE DAT NU BETER? (4) 2.2 ANDERS LEIDING KRIJGEN / GEVEN B WERKDRUKVERHOGEND VOOR CHEFS?  Multidisciplinaire zorgproces heeft voorrang op teamhiërarchie (IDO 01/99)  Delegatie vergt controle en integratie  Minder afhankelijk van tussenkomst chef  Assisteren in noodzakelijke kennisvergaring  Coördinerend hoofdverpleegkundige “to controle”

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETWERKONDERHOUD NOODZAKELIJKE SUCCESFACTOREN (1) Themagericht netwerkStartStop Hef- en til02/1999 Voeding04/1999 Aroma – en hygiëne06/199903/2005 Interne trekker? Haalbaar doel? Maatschappelijke integratie09/ Vruchten plukken Farmaceutische zorg11/ Vruchten plukken Stervenscultuur08/1999 Dementie en andere psychiatrische ziektebeelden 26/03/04

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober NETWERKONDERHOUD NOODZAKELIJKE SUCCESFACTOREN (2)  Geëngageerde interne IDO - trekkers gedrag van klant kennen plezier in kwaliteit productieve dialoog begeleiden - realisme continuïteit verzekeren waarde toevoegen ► eigen output  Technische input kwaco: VVSG ondersteuningspunt vakchef: beroepsgroeperingen, e.a. Interne coaching, IO’s & IDO  Netwerk regelmatig in de kijker …

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS … OF NET NIET? (1) DIENSTVERLENING AAN KLANTEN VERBETEREN  Congruent met biografische dienstverlening op zorgpraktijk afgestemde aanpak  Meer vergaderen = minder tijd voor de klant? methodeconformiteit = flexibel inzetbaar ORGANISATIEONTWIKKELING BOTTOM – UP  Netwerk = duidelijke structuur  Kans tot systematische proces - controle & kwaliteitsmeting door medewerkers zelf kwaliteitstechnieken aanleren verhoogde actie bij externe controle

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS … OF NET NIET? (2)  Inspirerende invloed ! Continue actieforum in huis Kennisontwikkeling en – deling –Interne vormers –Intranet: werkvoorschriften –Personeelskrant Aandachtspunt: belevingsgerichte netwerken –Je hoort er minder van?  Materiaalzorg: doelbewuster aankopen

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober STILAAN TIJD VOOR IETS ANDERS … OF NET NIET? (3)  Inspirerend voor hele OCMW  Inspirerend voor de omgeving NOG VOLDOENDE ONTWIKKEL- DOELEN ! WE WILLEN DOORGAAN !

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Contactgegevens ALERT BLIJVEN VOOR VOORUITGANG ! UW FEEDBACK GRAAG ! Tel. 03 /