21 september 2007 DBFM Workshop RWS en BNG Kansen voor U
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 2 Anders kijken, anders denk…. Burgermeester Caspar Projectleider A90 Jan
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 3 Inhoud (4) DBFM als geïntegreerde dienst 1. Ministerie V&W gericht op verhogen prestaties 2. V&W verhoogt prestaties via innovatief aanbesteden 3. DBFM levert integrale prestatie 4. Anders betalen = Anders afrekenen De “F” nader beschouwd 5. De financier: Rol, Belang en Gedrag 6. Enkele mythen 7. De budgettaire kant 8. Wat maakt de “F” interessant Bijlagen:1. Een voorbeeld van DBFM 2. Vertaling van beleid naar DBFM
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 4 1. Beleid is gericht op verhogen prestaties Publiek verwacht betere prestaties van overheidsdiensten Niet meer agenten, maar meer veiligheid Niet meer ziekenhuizen, maar snellere en betere zorg Niet meer wegen, maar minder files Sturingsbeleid wijzigt van activiteiten naar netwerkverbinding NoMo gaat uit van integrale netwerkbenadering: files moeten bekort worden reistijden moeten van deur tot deur verminderen betrouwbaarheid moet toenemen RWS Ondernemingsplan vertaalt dit naar nieuw besturingsmodel: voor de netwerkmanager staan de netwerk-verbindingen centraal (‘’van A naar Beter’’) Onderliggende activiteiten (aanleg, onderhoud infra, systemen etc) worden ondergeschikt aan leveren van de geïntegreerde prestatie aan de burger DBFM ALS GEÏNTEGREERDE DIENST
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 5 2. V&W verhoogt prestaties via innovatief aanbesteden Ook inkoop-beleid wijzigt: van ‘produkt’ naar ‘dienst’ V&W/RWS staan aan de lat voor de integrale netwerkprestatie Niet meer eigen oplossing als produkt voorschrijven, maar denkvermogen markt gebruiken voor oplossing(-en) Ministerie geeft top-eisen waar prestatie aan moet voldoen Ministerie blijft verantwoordelijk voor levering prestatie aan burger Nieuwe innovatieve contractvormen faciliteren inkoopstrategie Contractvorm afhankelijk van specifieke situatie (D&C, DBM, DBFM, DBFO) Overheid betaalt (alleen) voor geleverde dienst/prestatie Overheid kiest voor ‘’markt, tenzij..’’ en PPS boven €112,5M èn voorziene meerwaarde DBFM ALS GEÏNTEGREERDE DIENST
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 6 4. Anders presteren = Anders afrekenen : betalingsmechanisme o.b.v. mijlpalen Ontvangen vergoedingen door ON + -/- tijd Uitgaven van ON ontwerp- en aanlegkostenonderhoudskosten groot onderhoud oplevering restpunten regulier onderhoud ontwerpuitvoeringonderhoud openstelling DBFM ALS GEÏNTEGREERDE DIENST
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 7 4. Anders presteren = Anders afrekenen : betalingsmechanisme bij DBFM DBFM ALS GEÏNTEGREERDE DIENST Ontvangen vergoedingen door SPV + -/- tijd Uitgaven van SPV ontwerp- en aanlegkostenonderhoudskosten groot onderhoud voltooiingopenstelling financieringskosten ontwerpuitvoeringonderhoud instandhouding
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 8 Wanneer Tijd Waar betalen we voor Waar Plaats Hoeveel Kwaliteit Payment Mechanism
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 9 Prestaties: een voorbeeld van DBFM BIJLAGE 1 Prestatie rijksweg met doorstroom van 70 km/uur in spits Productrijksweg met 2x2 rijstroken Beschikbare snelweg Verkeers management Onbelemmerd gebruik Veilig Kritische functies
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 10 Ervaringen PPS in Nederland (12) HSL Zuid:- 1,3% / -5% tov Zelf doen Delfland:- 13% tov Zelf doen A59:- 14% tov Zelf doen N31:- 31% tov Zelf doen Montaigne College:- 16% tov Zelf doen Er blijkt sprake van financiële meerwaarde ten opzichte van een integrale projectraming bestaande uit een aanlegraming, een onderhoudsraming en een waardering van de risico’s gedurende de levensduur van het contract
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 11 … ja ja…(16a) Lange file door werkzaamheden Hollandse Brug DEN HAAG - Voor de Hollandse Brug op de A6 bij Almere stond vanaf zaterdagochtend tot aan het begin van de middag zo'n 10 kilometer file in verband met herstelwerkzaamheden aan de brug. Dat liet de ANWB weten.
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 12 … ja.. Ja (16b) Water zit Haagse tramtunnel weer dwars DEN HAAG - Het is dit keer geen grondwater maar hemelwater dat de Haagse tramtunnel dwarszit: een proefrit met een tram gaat maandag niet door omdat er water in de technische ruimte in de tunnel is gekomen.
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 13 Kansen voor gemeenten en provincie
De voettekst (wijzigen via View->Header and footer) 14 Kansen