Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Opvoeden in de stad en in een dorp
De (on)gezonde leerling?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Dorpen in verandering, een andere visie
“Zonder taal geen verhaal” .
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
op weg naar het CentrUM voor Buurt/dorp, Jeugd en Gezin
hoe autismevriendelijk ben ik
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Alwien Bogaart Stadsconferentie Rotterdam 16 april 2013
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
Samen verder!.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Burgerinitiatieven.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Feiten & Cijfers Jeugd Fransje Grisnich
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Administrateur-generaal
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Rauw en troosten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Kinderarbeid..
Pedagogiek als beroep.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Integraal sociaal werk
De leefbaarheid van het moderne platteland
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Waar?. Waar? Waar? Egypte ligt in Afrika, op 3200 km van België De hoofdstad van Egypte is Cairo In Cairo wonen ongeveer 20 miljoen mensen (in België.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Lang leve de zelfhulpgroep!
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010

1. In het jeugdbeleid gaan we uit van de opvoedbaarheid van kinderen 2. Maar we overschatten die opvoedbaarheid 3. Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden

Jeugbeleid gaat uit van opvoedbaarheid kinderen We willen dat kinderen later verantwoordelijkheid kunnen dragen voor zichzelf en anderen (goede sociale en morele ontwikkeling) En we denken dat een goede opvoeding door de ouders daarvoor zorgt

Jeugbeleid gaat uit van opvoedbaarheid kinderen En als ouders tekortschieten, dan vinden we dat ook scholen moeten opvoeden En als ouders én scholen tekortschieten, dan vinden we dat de jeugdzorg in actie moet komen

Jeugbeleid gaat uit van opvoedbaarheid kinderen De jeugdzorg moet dan de ouders helpen (opvoedingsondersteuning, gezinscoaches) En als dat niet werkt, de opvoedingstaak overnemen (behandeling, opvoedingskampen) Dus: “jeugdinterventies”

Maar we overschatten de opvoedbaarheid van kinderen Judith Rich Harris, Het misverstand opvoeding. Amsterdam: Uitgeverij Contact. 1999

Maar we overschatten de opvoedbaarheid van kinderen Kinderen worden veel meer beïnvloed door de peer-omgeving dan door de ouders Ruwweg: van gedrag wordt 60% beïnvloed door genen, 30% door de peer-omgeving en 10% door de opvoeding door de ouders

Maar we overschatten de opvoedbaarheid van kinderen En er is weinig wetenschappelijk bewijs voor effectiviteit van jeugdinterventies (zie bijvoorbeeld de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJI)

Maar we overschatten de opvoedbaarheid van kinderen Algemener geldt dat mensen vooral, onbewust, worden beïnvloed door wat ze zien dat anderen doen En veel minder door wat anderen hen zeggen dat ze moeten doen (expliciete instructie)

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Als de opvoedbaarheid van kinderen maar gering is......, dan moet het jeugdbeleid zich dus meer richten op de sociale omgeving van het gezin dan op het gezin zelf

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Advies “Investeren rondom kinderen” van RMO en RVZ aan de minister voor Jeugd en Gezin, 10 september 2009

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden H. de Vos, A. Glebbeek en R. Wielers. “Overheidsonmacht in de jeugdzorg: een pleidooi voor omwegbeleid” (achtergrondstudie): het opgroeien in een gemeenschapsnetwerk rondom het gezin is noodzakelijk voor een goede sociale en morele ontwikkeling

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Kinderen leren verantwoordelijkheidsgedrag door er mee in aanraking te komen Dus door op te groeien in een verantwoordelijkheidsgemeenschap Dit is vergelijkbaar met hoe kinderen hun eerste taal leren

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Zo'n verantwoordelijkheidsgemeenschap bestaat uit kinderen van verschillende leeftijden, familieleden en andere vertrouwde volwassenen Verantwoordelijkheid berust op empatisch vermogen En dat ontstaat in (voldoende) interacties met vertrouwde anderen en waarnemen van zulke interacties

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Huidige gezinnen zijn sterk sociaal geïsoleerd vergeleken met het (verre) verleden Sinds 1975 is tijdsbesteding aan wederzijds bezoek met 33% afgenomen Familie woont minder vaak in de buurt Mensen hebben wel veel “contacten”, maar weinig vertrouwde relaties in de directe woonomgeving

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Gezinnen zijn kleiner geworden, waardoor kinderen ook binnen het gezin minder kansen hebben op sociale en morele ontwikkeling Kinderen brengen dus veel tijd door met alleen de eigen ouders en met alleen leeftijdsgenootjes (kinderopvang, school, sport e.d.)

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Door dit alles ook: De ouderschapsparadox: “Kinderen maken je niet gelukkig” (Volkskrant 28 augustus) Uitstel van kinderen Vrouwen krijgen minder kinderen dan ze zouden willen

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Conclusie Oorzaken van problemen met jeugd liggen in Het toegenomen sociale isolement van (kleiner geworden) gezinnen, Niet in de tekortschietende opvoeding door de ouders

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Onderzoek Kinderen groeien beter op in buurten waar mensen elkaar beter kennen Ze groeien beter op als het gezin meer contacten heeft met familie Ze hebben meer voor anderen over als ze meer oudere broers en vooral zussen hadden

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Advies RMO/RVZ: Omwegbeleid! Beleid gericht op verbetering van sociale opgroei- omgeving van kinderen

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden De korte omweg Centra voor Jeugd en Gezin moeten een buurtfunctie krijgen: meehelpen bij verbetering lokale sociale leefbaarheid Motto: “de buurt voor de kinderen; en de kinderen voor de buurt”

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden De lange omweg Overheid moet meer doen voor lokale sociale leefbaarheid, zoals Ontmoetingsplekken Woonerven Wonen en werken dichter bij elkaar Zelfbeheer van buurten en dorpen Schaalverkleining (buurtvoorzieningen)

Daarom moeten we het jeugdbeleid opnieuw uitvinden Kortom: Buurten en dorpen zijn er niet alleen omdat mensen nu eenmaal ergens moeten wonen Maar vooral ook omdat kinderen een sociale omgeving nodig hebben om sociaal en moreel goed te kunnen opgroeien