2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Sectorplan: de regio aan zet!
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen Themabijeenkomst klimaatneutrale bedrijfsvoering overheidsorganisaties Utrecht, 23 september 2013 Stefan.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Welkom 1.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Louise C. Urlings-Strop
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Professionele ontwikkeling
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Een theoretische verkenning
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Evaluatie Leerlijnen.
Psychologisch contract
Voortgangsgesprek LiO 2014
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Guidea Kenniscentrum Toerisme en Horeca vzw. Wie is Guidea?
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Workshop: Zorgnet, marketing in beeld
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie: Dominique Van de Velde, Phd Studie: Eijkelkamp, Spooren, Vander Borcht, Westhovens, De Vriendt, Van de Velde.

Het beschrijven van de eigen perceptie van het 3.1 Doelstelling Het beschrijven van de eigen perceptie van het bio-psycho-sociaal redeneren van zorgprofessionals en managers in diverse sectoren. In kaart brengen van hun perceptie over hun kennis, vaardigheden en gedrag de ondersteunende factoren en belemmeringen hun behoeften en noden met betrekking tot BPS redeneren

3.2 Methode – Survey-studie Respondenten: zorgprofessionals en managers Recrutering: netwerken uit gebruikersgroepen en, zorgnet Vlaanderen, BVGG, opleidingen. Data-verzameling: digitale vragenlijst opgemaakt in google-docx Data-analyse: SPSS Ethische overwegingen: Anoniem. 7 groeps interviews in 4 weken

3.2 Methode – Survey-studie Stellingen gebaseerd op de literatuur- en kwalitatieve studie Peilen naar de perceptie van de eigen competenties (kennis, vaardigheid, attitude en gedrag) 30 stellingen: over de beroepspraktijk (voor zorgverstrekker en voor managers) 15 stellingen: over de organisatie (idem) Score: via 5 punt Likertschaal: Oneens-Eens 12 algemene vragen: functie, opleiding, sector,…

Ik informeer cliënten over de beslissingen die in neem in de zorg Ik informeer cliënten over de beslissingen die in neem in de zorg? (gedrag zorgverlener) Helemaal mee oneens Mee oneens Ik twijfel hierover Mee eens Helemaal mee eens

Ik ondersteun mijn medewerkers bij het maken van moeilijk keuzes in de zorg? (gedrag manager) Helemaal mee oneens Mee oneens Ik twijfel hierover Mee eens Helemaal mee eens

De samenwerking binnen mijn team is zeer goed De samenwerking binnen mijn team is zeer goed? (factor van de organisatie) Helemaal mee oneens Mee oneens Ik twijfel hierover Mee eens Helemaal mee eens

3.3 Resultaten: Respondenten 601 geldige enquêtes 49 NIET in de zorg 555 bruikbare enquêtes 50 studenten 7 groeps interviews in 4 weken 187 managers 505 318 zorgverleners

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 3,4 3,2 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie Perceptie managers versus zorgverleners: Significant verschillend (ANOVA: p < 0.001) Competentie: Kennis, Vaardigheid, Attitude en Gedrag – Waar ligt het verschil? Zowel kennis, vaardigheid, attitude en gedrag over BPS redeneren zijn significant verschillend tussen managers en zorgverleners (p< 0.001) Kennis is hoger bij de groep zorgverleners, attitude, vaardigheid en gedrag zijn hoger bij de groep managers. 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie Sterke punten: De kennis van klinisch redeneren De vaardigheid om te communiceren De attitude om familie te betrekken bij interventie Het gedrag om interdisciplinair te werken … 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie Zwakke punten: De kennis van theoretische modellen De vaardigheid in het gebruiken ervan De attitude om de ervaringsdeskundigheid van de cliënt op te nemen in het interventieplan Het gedrag om samen met de cliënt doelen te maken. 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie Er is nood aan bijscholing voor zowel kennis, vaardigheden, attitudes en gedrag. Cave1: groep versus individu Cave2: er is een verschil tussen de noden van de manager en de noden van de zorgverlener. Bijscholing op maat is nodig. 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: Perceptie van hun BPS competentie 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: belangrijke aandachtspunten De Zorgverleners (n=318) 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: belangrijke aandachtspunten Competentiescore 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: belangrijke aandachtspunten Significant verschil tussen juniors en seniors Senior vinden zichzelf vaardiger (niet op kennis) Geen significante verschillen tussen zorgverleners die werken met ouderen, volwassenen en jongeren. Geen significant verschil tussen hoger opgeleiden en lager opgeleiden. 7 groeps interviews in 4 weken

3.3 Resultaten: bevorderende factoren Een ondersteunend beleid in Netwerking, leren van anderen Nieuwe (digitale) rapportage-vormen Het faciliteren van interprofessioneel overleg Het faciliteren van cliëntgericht werken 7 groeps interviews in 4 weken

3.4 Resultaten: scholingsbehoeften 7 groeps interviews in 4 weken

Uitkomsten kwalitatieve studie bevestigd 3.5 Discussie Uitkomsten kwalitatieve studie bevestigd Perceptie van bekwaam en onbekwaam Cave: zelf-perceptie Subjectief, sociaal wenselijk, kan te hoog zijn, objectief zou lager kunnen zijn

3.6 Conclusie Behoefte aan training Inzet good practices Verschillend voor managers en zorgverleners Inzet good practices Seniors Experten … Een checklist kan ontwikkeld worden op basis van deze survey-studie. Bijscholingspakketten kunnen ontwikkeld worden. Dispatching naar bestaande cursussen is belangrijk Netwerking is noodzakelijk. Verandering? Hoe aanpakken? Gevens valide  ontwikkelen van checklist kan elk centrum, iedere professional toepassen