Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Werkschop In four easy steps… 20. Werkschop 1/4 • Bedenk twintig, soms vreemde, locaties (situaties) • Druk of stil, romantisch, spannend, bewegend •
Het doen van onderzoek in klas 4
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Portfolio presentatie
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Joeri Haan Jorne Kats Maarten van der Linde Floriske van Os.
Debriefing 24 januari 2012.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Schrijf een inleiding over verschillende vormen van mobiele toepassingen. Geef extra aandacht aan: Interactie met de app./widget Interactie tussen gebruikers.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Les 18 - Testen I-C1#, datum.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Bezoekersgerichte teksten
CanDo Coaching.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
PSO. Praktisch school onderzoek.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Het onderzoeksverslag
Studieloopbaanbegeleiding
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Innovatie in het onderwijs
Een reisverslag schrijven
Praktijkgericht onderzoek
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Een (informatief) Artikel schrijven
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Transcript van de presentatie:

Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren Testen

Testen

Drie oude chinezen Zhuang Zi Han Fei Confucius

HVA=University of Applied Sciences

testverslag %$(**^$^%@*%$^%$#()^%##%!%$#W%^$^%&^#%# ^%$@#^%$#^%$*$^%%^#%$&^%(^%#%^%$@!)(&^ $^$#)&^@(_*&$#$#!^%%@&(*^*^%#&^_)(&(*%^#W %$#@&)_*(%$%@#*&+_()*^&%^#@^&_)(*^*^%@^% #%^$&)&^^&$%@*&)_)(*%@%$*&$%$^@^%$*^%$& #^%@%$!^$^%)*(^_(*&(^$#@&%^$(*&^(&%&$%@&) &%)(*&)*%%@^%*&_(&(*%%$@%$#@*^(*^&$@%$ $&*%#^%$#%$(*&^(_^%$%@^%^_*^&$#^&(&)&^)(*& %#^$$%#@^(&%&$%#*^%)^

testverslag Redenen voor het schrijven van een testverslag De resultaten en conclusies overdraagbaar naar anderen collega’s, opdrachtgever, docenten Structuur in je eigen denkproces

Hst 1: Inleiding Waarom ? Om de lezer en jezelf inzicht te verschaffen in het doel van de test en de vragen die je wilt beantwoorden.

Hst 1: Inleiding §1 Aanleiding Briefing/Debriefing, user requirements list, concept resentatie: Wensen en eisen met betrekking tot je product. Experience goals End goals Live goals Opdracht: schrijf op: drie eisen mbt jou product

“Alleen de allerslimsten en de allerdomsten veranderen nooit van mening.”

Hst 1: Inleiding §2 Testvragen/testdoelen Wensen en eisen met betrekking tot je product In vraagvorm: Is mijn applicatie ‘leuk’ om te gebruiken? Is mijn applicatie gebruiksvriendelijk? Past mijn applicatie bij de doelgroep ‘jongeren 20- 30’? Geeft mijn adviesmodule een goed wijn advies?

Hst 2: methode Om duidelijk te maken hoe je de vragen gaat beantwoorden.

Hst 2: Methode

Hst 2: Methode §1 keuze testmethode en technieken §2 beschrijving van het prototype §3 hoe het resultaat gemeten wordt §4 gewenste resultaten/voorspellingen §5 selectie van testpersonen §6 testprocedure

Hst 2: Methode §1 keuze testmethode en technieken Kwalitatief: Key-path scenario test Video/audio opname Hardop denken Eye tracking Interview Expert review … Kwantitatief: A/B tests Google analytics Enquetes …

Hst 2: Methode §1 keuze testmethode en technieken Test vragen: Is mijn applicatie ‘’stimulerend’ om te gebruiken? (verhoogt het conversie) Is mijn applicatie gebruiksvriendelijk? Past mijn applicatie bij de doelgroep ‘jongeren 20-30’? Geeft mijn adviesmodule een goed wijn advies? Test Technieken A/B test Video observatie Key-path scenario test video observatie interview Snelle enquete onder doelgroep Domein expert review

Hst 2: Methode §2 beschrijving van het prototype Wetenschappelijk: “operationalisatie van onafhankelijke variabelen” Waar moet het prototype aan voldoen? Papieren prototype? Wireframes? Met of zonder vormgeving? Echt werkend of een simulatie? => Wat wil je testen?

Hst 2: Methode §2 beschrijving van het prototype Test vragen: Is mijn applicatie ‘leuk’ om te gebruiken? Is mijn applicatie gebruiksvriendelijk? Past mijn applicatie bij de doelgroep ‘jongeren 20-30’? Geeft mijn adviesmodule een goed wijn advies? Kernmerken prototype Werkend prototype Vormgegeven Wireframes, papieren prototype, werkend prototype zonder vormgeving Alleen vormgeving, uitstraling Papieren prototype Beslisboo NB: voor volledige documentatie of prototype verwijs naar bijlage

Hst 2: Methode §3 hoe het resultaat gemeten wordt Wetenschappelijk: “operationalisatie van afhankelijke varabelen” Emotie -> beoordeling van gezichtuitdrukking Gebruiksvriendelijkheid -> aantal kliks, snelheid Inhoudelijke correctheid ->expert beoordeling, cijfer

Hst 2: Methode §3 hoe het resultaat gemeten wordt Test vragen: Is mijn applicatie ‘leuk’ om te gebruiken? Is mijn applicatie gebruiksvriendelijk? Past mijn applicatie bij de doelgroep ‘jongeren 20-30’? Geeft mijn adviesmodule een goed wijn advies? Operationalisatie - Subjectieve beoordeling video door twee personen - analytics van A/B test - Het aantal keer dat gebruiker van pad afwijkt, en tijd tot einde van taak - beoordeling gezichtuitdrukking Snelle enquetevraag: “voor welke leeftijdsgroep denk je dat dit is?” Experts beoordelen de kwaliteit van de adviezen en geven een cijfer.

Hst 2: Methode §3 hoe het resultaat gemeten wordt Kwaliteit van de meting: Validiteit Betrouwbaarheid

Hst 2: Methode [ §4 gewenste resultaten/voorspellingen ] Niet noodzakelijk bij eerste tests Emotie -> beoordeling van gezichtuitdrukking -> postieve emoties af te lezen Gebruiksvriendelijkheid -> aantal kliks, snelheid -> maximaal drie kliks bij iedere taak Inhoudelijke correctheid ->expert beoordeling, cijfer -> minimaal een 8

Hst 2: Methode §5 selectie van testpersonen Aantal testpersonen: Kwalitatieve test : (keypathscenario/expertinterview/videoopbservatie) richtlijn: 2 - 5 testpersonen Kwantitatieve test: ( A/B test, enquete) richtlijn 20+ ( van veel afhankelijk, statistiek )

Hst 2: Methode §5 selectie van testpersonen !!!!!!!!!!!!!! De manier van selecteren doet er toe !!!!!!!!!!!!! Vrienden hebben vaak overeenkomstige meningen Studenten zijn hoog opgeleid Op zaterdag tref je vaker fun shoppers

Hst 2: Methode §6 testprocedure Waar wordt de test gedaan? Wanneer wordt de test gedaan? Welke vragen stel je de gebruiker? Hoe lang gaat de test duren? …. Alles wat van invloed kan zijn op de interpretatie van de resultaten.

Hst 2: Methode Alles wordt systematisch overdacht: §1 keuze testmethode en technieken §2 beschrijving van het prototype §3 hoe het resultaat gemeten wordt §4 gewenste resultaten/voorspellingen §5 selectie van testpersonen §6 testprocedure

Hst 2: Methode Wetenschappelijke methode? Nooit van gehoord.

Hst 3: Resultaten Samenvatting van de feitelijke resultaten Per onderszoeksmethode Geen meningen of interpretaties Zijn de voorspellingen uitgekomen Kwalitatieve resultaten: belangrijke fragmenten, stills Kwantitatieve resultaten: grafieken en tabellen

Hst 4: Resultaten Kwalitatieve resultaten: belangrijke fragmenten, stills Is de app leuk om te gebruiken?

Hst 4: Resultaten Kwantitatieve resultaten: grafieken en statistieken

[ Hst 4: Discussie ]*

[ Hst 4: Discussie ]* Verschillende interpretaties van de gevonden resultaten.

“Waar mensen discussiëren, wordt iets over het hoofd gezien.”

Hst 5: Conclusies Geef antwoord op de in de inleiding gestelde vragen ! Eén voor één per vraag Suggesties voor verder onderzoek Consequenties voor ontwerp van het product

Han Fei ( 250 BC ) Uitvinder van bureaucratie Iedereen is voor de wet gelijk Transparantie van bestuur Besturen door te straffen en te belonen

Daarom heeft het verslag de standaard hoofdstuk indeling? (inleiding, methode, resultaten, [discussie,] conclusie) Worden er in de inleiding relevante vragen gesteld? Worden in de conclusies de gestelde vragen beantwoord? (voor zover mogelijk) ================================== Beloning: het testverslag kan inhoudelijk besproken worden.