Mediawijsheid
Mediawijsheid Inleiding: Wat is een goed Peuterprogramma en waarom? Motieven voor mediagebruik jonge kinderen Vooroordelen Invloed van tv kijken op de ontwikkeling Wat is een goed Peuterprogramma en waarom? Hoe kijken/ begrijpen jonge kinderen TV? Werken met TV in KDV en PSZ
Inleiding Mediagebruik: Waarom kinderen TV Kijken: Duits Onderzoek (Goetz 2007) 76 % kijkt geregeld 29% kijkt iedere dag ( 4/5 jr. 87% ) 162 min. per dag, mediagebruik ( incl. boeken, audio enz) 229 min. per dag spelen Waarom kinderen TV Kijken: Ontspanning Ter oriëntatie Zoeken naar onderwerpen die aansluiten Willen bevestiging van voorkennis In KDV/PSZ leidsters genieten mee..
Enkele argumenten voor en tegen Passief/ overgewicht Geen sociale contacten Te weinig praat/speelmomenten……. Voor: TV leert nieuwe woorden en begrippen Creativiteit bevorderen Emoties kennen en herkennen Nemen voorbeelden over……
Hoe kijken jonge kinderen? 0 – 2 jaar: Reageren op sterke visuele en auditieve impulsen. 2- 4 jaar: Weten dat als ze iets niet zien het er toch is. Kinderen willen bewust bepaalde programma’s zien Leren dat tv figuren in een andere werkelijkheid leven Zwaaien en roepen terug Animisme ( apparaten leven ook) Losse scenes begrijpen ze; tijdsprongen zijn lastig Karakters waarmee ze zich kunnen identificeren; emoties
Kenmerken van goede programma’s voor peuters Aansluiten bij de ontwikkelingsfase; de actuele thema’s en dagelijkse belevenissen. Aansprekende karakters Aansluiten bij de voorkennis van het kind Passende aantrekkelijke beelden en audiogebruik Langzaam en chronologisch gemonteerd zijn Taalgebruik moet eenvoudig en doeltreffend zijn Herhalen van begrippen in andere context
Eens kijken… http://www.nickelodeon.nl/turbonick/bekijk/1726/kerst.html
Tv programma dat er leuk uitziet, maar…
Invloed van TV op de ontwikkeling Onderzoeken Valkenburg: aandacht varieert Jinqui en Xiaoming: Kleuters onthouden meer als ouders intensief samen kijken en bespreken Fisch: meer interactie als ouders daartoe aangezet worden met Mommy – bar Weinig of geen Nederlands onderzoek.. Wat wij waarnemen: Taalontwikkeling Creatieve ontwikkeling Motorische ontwikkeling Sociaal – emotionele ontwikkeling
HoelaHoep Nieuw televisieprogramma voor peuters Hoela, Hoep en Bolle Bink - Uitdagen, ontdekken, onderzoeken - Stimuleren van SAMEN kijken (opvoeder en kind)
HoelaHoep
Mediawijsheid voor jonge kinderen… Interactie Handleidingen aansluitend bij VVE methodes Kinderwebsite
De rol van de bibliotheek bij mediawijsheid - Welke rol kunnen bibliotheken hierin innemen? - Voorlichting naar pedagogisch medewerkers en ouders….
Voorbeeld van mediawijsheid in de bibliotheek… Kom Koekeloere(n) in de Bieb! [en techniekmusea] Aanleiding Uitvoering Waardering
Stellingen Er is nog te weinig aandacht voor mediawijsheid bij jonge kinderen. Bibliotheken doen nog te weinig aan voorlichting over mediawijsheid bij jonge kinderen