Structureel Coöperatief Leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Informatieavond groep 4/5
bij juf Ineke en juf Caroline
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond 3 Groep 3.
Informatieavond groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Werkwijze groep
Groep
Welkom op de informatieavond
Ouderavond 10 september 2013.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Wat gaan we leren in groep 5
Informatieavond Pelikanen
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Informatieavond groep 4a Welkom!
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Welkom in groep 5!.
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Informatieavond groep 4
Effectief rekenonderwijs
Welkom in groep 3 en 4.
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Informatieavond groep 4-5
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
Het belang van voorlezen
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Waar is de zevende dwerg?
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Jitte voor de klas.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Hilde voor de klas.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Luisteren en begrijpen
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Transcript van de presentatie:

Structureel Coöperatief Leren

Voordelen van scl:

Het GIPS-model

Begrippenlijst Oogmaatje - dit is het kind dat tegenover je zit. Schoudermaatje - dit is het kind dat naast je zit. Liniaalstem - de fluisterstem die je gebruikt als je met je oog,- of schoudermaatje praat. Teamstem- stem die je binnen je team (groepje van 4) gebruikt. Groepsstem – stemgebruik in de hele groep. Stiltesignaal - als de leerkracht de hand opsteekt, nemen de kinderen dit signaal over en houden de mond dicht.

Structuren in groep 4 Binnen-buitenkring Tweetal coach Laat zien Zoek de valse

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring Luister naar de opdracht Neem denktijd De binnenkring vertelt De buitenkring vertelt Ga … plaatsen verder, met de klok mee Stap 4, 5 en 6 herhalen

Zoek de valse 1 Ik ben dit weekend naar de dierentuin geweest. 2 Ik ben naar de verjaardag van mijn moeder geweest. 3 Ik heb de hele zaterdagavond televisie gekeken.

Zoek de valse 1. 56 – 12 = 44 2. 56 + 23 = 79 3. 6 x 6 = 32 -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Voortgezet Technisch Lezen Technisch lezen is geen doel op zich Het gaat om het kunnen begrijpen van een tekst Goed technisch kunnen lezen is daarbij een essentiële voorwaarde

Leesmethode “Lekker Lezen” Compacte instructie op woord-, zins-, en tekstniveau. Er wordt uitgegaan van de tekst als betekenisvolle start. Teksten zijn afgestemd op instructieniveau en belevingsniveau Zowel verhalende als informatieve teksten

Tutor lezen Kind leest onder begeleiding van een ouder kind ; een tutor. Motiverend stimulerend corrigerend

Instructie lezen Instructie en begeleide inoefening ( Voor – Koor – Na) Hele groep Subgroep

duolezen

Belangstellend lezen Kinderen lezen naar belangstelling (kiezen een boek passend bij hun leesniveau). Veel “leeskilometers” maken .

Thuis Lezen Toon belangstelling voor het lezen van uw kind Thuis lezen moet vooral leuk zijn Niet teveel nadruk op goed presteren Complimenten geven Voorlezen blijft belangrijk voor de algehele taal/leesontwikkeling 10-15 minuten iedere dag is beter dan 1 uur per week!

Taal De taaldomeinen: Spreken en luisteren Woordenschat Taalbeschouwing Stellen

Taal spelling Onderverdeling op basis van de strategieën die gebruikt worden: * L (luisterwoord) Zeg het woord hardop, schrijf wat je hoort. * LB (luisterwoord met bijzondere klankgroep) Schrijf deze woorden met bep. klankgroepen altijd op dezelfde wijze. (eu/ui) * W (weetwoord) Onthoud de spelling van deze woorden. (ei / ij - ou / au) * R (regelwoord) Pas de juiste spellingregel toe, dan weet je hoe je het woord moet schrijven. (eend, toren)

Rekenen Orientatie getallen t/m 100. Optellen en aftrekken t/m 20 De tafels van vermenigvuldiging !

Schrijven Oefenen van het verbonden schrift. Vloeiende doorgaande beweging Let op de juiste penhantering. Vulpen.