Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Nationaal Programma Ouderenzorg
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
STRATEGISCHE PLANNING
Hogere denkvaardigheden
TETRA valorisatieproject IWT Realisatie van een raamwerk voor automatische personeelsplanning Tweede gebruikerscommissie
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Persoonlijk Re-integratie Profiel © PRP Scan ► ‘prima startpositie voor re-integratie’
Het innovatiemodel van IMEC
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
1 Resultaat bevraging ter voorbereiding van deze studiedag door Steven De Looze, stafmedewerker financieel beleid van het Vlaams Welzijnsverbond.
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Faculteit Sociale Wetenschappen
Nardi Steverink.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Dag van het afstudeeronderzoek
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Meerwaarde van Kennis in Beleid
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Transdisciplinaire projecten
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Langer doorwerken door oudere werknemers
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Project Proceshuis Road show
Visie & Strategie.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Globplex Regio Vlaanderen Campagnes Societale Transitie Societale Proactievering Senioren Alle info, dossier en werkmateriaal op:
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Gezondheid en paddenstoelen Nieuwe producten? 17 maart 2016, Johan Baars.
Vraagarticulatie Onderzoek Samen duurzaam werk maken Naar een model voor publiek-private samenwerking voor de regionale arbeidsmarkt 2020 Petra Oden Lector.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De driehoeksverhouding
Realisatie en implementatie
Het Sociale Consumenten Brein
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Rapportage van voortgang of status
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Betere verbindingen met onderzoek
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Transcript van de presentatie:

Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg

1 Inleiding: IWT- tetra. Wat?

Wat verwacht het IWT? Recente wetenschappelijke kennis en/of recente technologische inzichten en ontwikkelingen die publiek beschikbaar zijn, Vertalen naar: praktisch bruikbare informatie om die kennis toe te passen voor innovaties van producten, diensten en processen bij een grote (Vlaamse) doelgroep aan bedrijven en social profitondernemingen met relevantie voor het hoger onderwijs (studenten en docenten, practica-labo’s en cursussen),

2 Het Project Introductie Probleemstelling Methode Onderzoeksgroep

Het project – Introductie (1) Probleemstelling: Het Biomedisch model Heeft de laatste decennia gedomineerd (Imrie 2004) Kan echter niet alle vormen van ziekte (welzijn) vatten (Wade and Halligan, 2004) Is onderwerp van kritiek in de huidige maatschappijvisie omtrent ziektz en gezondheid (Imrie, 2004, Williams, 2001,….)

Het project – Introductie (2) Probleemstelling: Het Sociale Model Is vooral een reactie op het medisch model Legt de focus op de gemeenschap als oorzaak van de gebrek aan welzijn (en gezondheid), in plaats van op de persoonlijke ziekte of beperking (Timmermans en Haas, 2008) Is eveneens onderwerp van kritiek in de huidige maatschappijvisie omtrent ziekt en gezondheid (Borrel-Carrio et al, 2004).

Het project – Introductie (3) Probleemstelling: Een holistisch alternatief is nodig Ziekte heeft verschillende dimensies (Engel, 1977) Biologisch Psychologisch Sociaal Genesis van het Bio-Psycho-Sociaal model. Dit model daagt uit tot een nieuwe manier van redeneren (Borrel-Carrio 2004, in het artikel: The biopsychosocial model 25 years later)

George Engel (1977)

George Engel (1977)

Borrel- Carrio et at 2004 Het Bio-Psycho-Sociaal model daagt uit tot een nieuwe manier van redeneren, maar geen enkel model is volledig geoperationaliseerd.

De WHO adopteert het Bio-Psycho-Sociaal model (2001)

Maar ook andere modellen hebben dit geadopteerd. Person Environment Occupation Participation

Maar ook andere modellen hebben dit geadopteerd. Model of human Occupation

Maar ook andere modellen hebben dit geadopteerd. Human Ecology Model

Maar ook andere modellen hebben dit geadopteerd. Comprehensive Model of Occupation

het nodige instrumentarium ontwikkelen van om Het project – Doel (1) Een goed doordachte strategie voorbereiden van de implementatie van het bio-psycho-sociaal redeneren en hiertoe het nodige instrumentarium ontwikkelen van om Een duurzame implementatie van deze manier van redeneren te optimaliseren.

Een duidelijk zicht krijgen op: Het project – Doel (2) Een duidelijk zicht krijgen op: de concrete behoeften om BPS te redeneren de mogelijke weerstand ten aanzien van de paradigmashift Ethische, juridische, technische en andere belemmerende en bevorderende factoren in kaart brengen Valorisatie naar onderwijs en werkveld toe.

Doel van deze studiedag Kennis delen Studieresultaten Good practices Verandering initiëren Netwerking

Wat staat er nog op het programma Voorstelling van de onderzoeksresultaten Good practices Koffiepauze en mogelijkheid tot vraagstelling (wintertuin) Verandering, wat nu? Netwerkreceptie (wintertuin)

Dank aan al onze partners

Dank aan al onze partners