TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Informatieavond groep 7
Kinderen online.
Klas 1a.
Werken naar onderwijsbehoeften
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Welkom.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
MBO passend onderwijs
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Welkom. Wie zijn wij Een kleine school Een kleine school 122 leerlingen. 122 leerlingen. Niveau: basis kader theoretisch havo. Niveau: basis kader theoretisch.
PITER JELLES DALTON DOKKUM
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
LOB De VO-school als regisseur
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Keuze van de VMBO leerling
Ouderavond locatie/data
Informatieavond groep 7
Informatie avond 4e klas
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Studiekeuzes van uw kind
Communicatie met ouders
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
De VOA en schuldhulpverlening
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Mavo 20 januari Welkom René Fondse teamleider Mavo.
Welkom Leo Bruggeman teamleider: basis-kader praktijkonderwijs.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Mediawijsheid competentie:
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Het loopbaangesprek.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Mediawijsheid competentie:
Voorlichtingsavond ouders van
Arline Spierenburg november 2018
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Voorlichtingsavond ouders van
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam Vrijwilliger Scholenvoorlichting (sinds 2008) Adjunct directeur RSG Lingecollege Tiel (tot juli 2013)

Presentatie 1. Hulpvragen van ouders en kinderen m.b.t. school 2. Een praktijkvoorbeeld

Signaleren Welbevinden Prestatie Sociale contacten Vraagt/eist het kind zelf meer ruimte/begrip? Wordt het kind gepest? Is er verschil tussen thuis en school? - Kleding, naam, zij/hij - Gedrag van het kind - Openheid Zijn er vragen vanuit school? - medeleerlingen, medewerkers, ouders Risico: “het valt wel mee”, “het gaat vast over”

Stappenplan Ga in gesprek met elkaar Betrek actief de leerling Betrek de school (leerkracht/mentor/leidinggevende) Betrek de ouder(s)/verzorger(s) Betrek broers/zussen! Breng de situatie in kaart Spreek een rolverdeling af Zet de leerling centraal Werk stap voor stap op maat Betrek deskundigen met ervaring

Transvisie Zorg Hulpverlening op maat: Intake gezin Vervolggesprek(ken) met leerling en ouders Contact met school Informatie aan school/gezin Praktische adviezen en afspraken Zo nodig gezamenlijk voorgesprek op school Coming out in- /voorlichting aan de klas Deskundigheidsbevordering docenten/oop

“Ik mag er zijn en ik doe er toe” Doel “Ik mag er zijn en ik doe er toe” ‘Anders’ zijn en genderdysforie wordt bespreekbaar Medeleerlingen begrijpen genderkind beter Docenten begrijpen genderkind beter Kind en ouders ervaren begrip Kind en ouders ervaren steun Kind meer ruimte voor expressie Kind meer zichzelf, minder aangepast Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling

Praktijkvoorbeeld op school In 2005 geconfronteerd met aanmelding van een leerling met genderdysfore gevoelens. Setting: Scholengemeenschap VWO/HAVO/VMBO Openbaar Onderwijs 1650 leerlingen 400 brugklassers Provinciestad Aanmelding: Open huis Vooroverleg Afspraken

Plan van aanpak: Informatie en kennis verzamelen Contact basisschool Mentoraat bepalen Belangenvereniging benaderen Basisschool: Leerkracht gr. 8 Directeur Toelatingseisen Medeleerlingen

Openheid: Medeleerlingen Ouders Docententeam O.O.P. Administratie: Naamgeving Bron Verloop schooljaar: Kleine incidenten Regelmatig contact Overleg met mentor Correctie naar aanleiding van gedrag

Samenvatting: - Openheid - Communicatie - Vertrouwen geven en uitstralen

Informatie

VRAGEN?

Contact: www.transvisiezorg.nl Tel. 020 – 205 09 13 info@transvisiezorg.nl